به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، در این نشست علی خواجه دبیر جشنواره نمایشی عروسکی تلویزیونی کودک «عروسکخونه» که با حمایت حوزه هنری و انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر برگزار میشود، گفت: این رویداد در سومین دوره تغییرات جدی نسبت به سال گذشته دارد که مهمترین آن، رویداد آموزشی است که ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ماه برگزار شد. همچنین تلویزیونی بودن و تمرکز بر مخاطب کودک از جمله ویژگیهای متمایزکننده جشنواره نمایشی عروسکی تلویزیونی کودک از دیگر رویدادهای ویژه کودک است.
وی با اشاره به اینکه از ۱۸ استان آثار نمایشی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده تاکید کرد: از بین این ۱۱۲ گروه در مرحله نخست، ۳۵ گروه و درنهایت ۲۹گروه برای رویداد آموزشی انتخاب شد که از بین آنها ۲۰ گروه انتخاب خواهند شد تا همراه با سه گروه از کشورهای عراق، ارمنستان و گرجستان، یعنی جمعا ۲۳ گروه این جشنواره را تشکیل دهند.
آغاز ضبط از هفته آخر خرداد
دبیر جشنواره نمایشی عروسکی تلویزیونی کودک با اعلام اینکه از هفته آخر خردادماه تا پایان هفته اول تیرماه نمایشهای منتخب ضبط تلویزیونی خواهند شد و شهریور ماه از تلویزیون پخش میشوند و در معرض آرای مردمی قرار میگیرند، عنوان کرد: این جشنواره به عنوان اولین جشنواره تلویزیونی کشور در ابتدای مسیر است و در طول سه دوره به دستاوردهای خوبی رسیده است به طوریکه از دو دوره گذشته ما با جمعیت هنرمندانی مواجه هستیم که برای این رویداد کار تولید میکنند و دغدغهمند هستند.
در بخش دیگر این نشست محمدصادق باطنی مدیر مرکز کودک سیما و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره تلویزیونی «عروسکخونه» به تحقق زیست بوم تولید و مصرف محتوای هویتساز کودک و نوجوان به عنوان هدف بزرگ این رویداد اشاره کرد و افزود: از سالهای گذشته با رشد چشمگیر تولیدات کودک و نوجوان مواجه بودیم که یکی از عرصههای آن هم تئاتر کودک وبه طور خاص تئاتر عروسکی است.
وی با تاکید بر اینکه جشنواره تلویزیونی عروسکی پیشگام در احیای تئاتر کودک است، ادامه داد: تولید آثار ارزشمند تئاتر عروسکی و نمایش عروسکی تلویزیونی را در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ تجربه کردیم ولی از نیمه دوم دهه ۷۰ عروسکهای تلویزیونی جای خود را از آثار شاخص به تولیدات ضعیفتر دادند و عروسکها یا در کنار مجریانی که عمو و خاله نامیده میشدند معنا پیدا کردند یا در سریالهای عروسکی جای خود را به آثار دمِدستی دادند و دیگر در قالب آثار داستانی و دراماتیک کار نکردند. از سویی دیگر هم فضایی ایجاد شد که برخی از عروسکها از دنیای کودکی به دنیای بزرگسالان سفر کردند به طوریکه دیگر نمایش عروسکی تلویزیونی در جریان نبود.
باطنی افزود: از سه سال پیش که دور جدید فعالیت سیما شکل گرفت، روی تولیدات عروسکی و عروسک تلویزیونی متمرکز شدیم تا کاراکترهای انیمیشینی تبدیل به عروسک شوند و این عروسکها بتوانند در فضاهای مختلف در بین بچهها حضور داشته باشند.
نمایش عروسکی تلویزیونی زنده است
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره تلویزیونی «عروسکخونه» تاکید کرد: این جشنواره حوزهای بود که میخواستیم به شکل جدیتر در آن پیش رویم و از سال اول هم با استقبال خوبی مواجه شد و ما با ۱۹ میلیون رای مردمی بچهها برای انتخاب بهترین اثر روبهرو شدیم. مجموع دو دوره عروسکخونه بیش از ۴۰ میلیون رای از سوی بچههای ایران گرفت که این میزان از آرای ۲۲ میلیونی مردم در رویداد فینال «عصر جدید» هم بیشتر بود. مهمترین دریافت ما از این اتفاق این است که نمایش عروسکی تلویزیونی زنده است و بچهها دنبال آن هستند.
وی در بخش دیگری از سخنانش از همکاری حوزه هنری، شهرداری تهران و انجمن تئاتر عروسکی ایران سخن گفت و یادآور شد: از دوره دوم این جشنواره همکارانی از شهرداری، حوزه هنری، تئاتر عروسکی به ما اضافه شدند. در دوره سوم جشنواره کیفیت آثار رشد چشمگیری داشت و اولین استارتاپ ویکند یا رویداد آخر هفته عروسکی هم در آستانه جشنواره در حال برگزاری است و خود جشنواره هم بعد از ایام محرم و صفر در تلویزیون پخش خواهد شد.
باطنی تصریح کرد: ما به دنبال یک زیست بوم در حوزه تئاتر عروسکی هستیم و این آمادگی ایجاد شده است که در کنار نمایش ها و تئاترهای سالم حوزه کودک در صحنه بایستیم. دوستان ما در حوزه هنری و شهرداری در حال افزایش تماشاخانه های کودک هستند. در آستانه عقد پنج قرارداد برای برندهایی هستیم که برای کودکان شناخته شده هستند و بعد از عقد قراردادها یکی یکی شخصیت ها وارد پروسه مرچندایز خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته فیلم سینمایی «ببعی قهرمان» اولین تجربه مرچندایز را داشت که حق بهره برداری آن به سازمان هنری رسانهای اوج واگذار شد و به پرفروشترین انیمیشن تاریخ کشور تبدیل شد
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره تلویزیونی «عروسکخونه» با بیان اینکه تبلیغ محصولات جانبی را از این پس خواهیم داشت اعلام کرد: منتظر باشید که این شخصیتها را در بازی کامپیوتری و بازی رومیزی داریم. درباره عروسکهای حال حاضر و عروسکهای قدیمی قرار است پروسه محصولات جانبی و بازارپردازی آنها را داشته باشیم.
وی همچنین به رشد چشمگیر کیفی آثار این رویداد اشاره کرد و حمایت از تئاتر صحنهای عروسکی را نیز از برنامههای جدی این شورا دانست و گفت: آثار جشنواره به صورت تلویزیونی ضبط میشود و با رایگیری مردمی به آثار برگزیده در کنار داوری تخصصی در اختتامیه جشنواره که اواخر شهریورماه برگزار میشود، جایزه اهدا خواهد شد.
کنار تئاترهای سالم کودک خواهیم بود
وی عنوان کرد: ما کنار تئاترهای سالم کودک خواهیم بود و تلاش میکنیم در عرصه تئاتر کودک رونق چشمگیر ایجاد کنیم. ما دنبال این هستیم که تئاترهای صحنهای که به ویژه از «عروسکخونه» بیرون میآیند را حمایت کنیم. در واقع، هدف ما رواج و رونق دادن به نمایشهای عروسکی سالم در بسترهای تبلیغاتی شبکه کودک است.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره تلویزیونی «عروسکخونه» در سخنانش از توسعه تماشاخانهها و افزایش صندلیهای تالارهای نهادهای فعال تئاتر کودک خبر داد و افزود: به دنبال این هستیم تئاتر عروسکی کودک به سبد مصرف خانوادههای ایرانی افزوده شود.
سبد مصرف کودک باید از محصولات کودک بیشتر پر شود
در بخش دیگر این نشست سیدمیلاد ناظمی برنامه ساز و مشاور پویش تهران دوست داشتنی به اهمیت فرهنگسازی برای نسل بعدی تاکید کرد و در ادامه به مزایای جشنواره تلویزیونی «عروسکخونه» اشاره کرد و افزود: این رویداد رسالتی دارد که به وسعت کل کشور است و باعث افزایش ظرفیت تماشاخانهها، تولیدات کودک میشود.
متین محجوب که به عنوان نماینده حوزه هنری کودک و نوجوان در این نشست حضور داشت گفت: شکی در اثرگذاری و جادوی نمایش بر کودک و نوجوان نیست لذا در زیست بوم تولیدات هنری وضعیت ما قبول قبول است اگرچه در مسئله مصرف هنوز یک پرسش باز است و سبد مصرف کودک باید از محصولات کودک بیشتر پر شود.
وی ادامه داد: در این سبد سهم نمایش عروسکی نسبت به سایر محصولات بسیار پایین است و به نظرم اقدام حساب شده رسانه ملی و دوستان مرکز کودک سیما، پاسخ عملیاتی به حل مسئله مصرف تئاتر کودک است.
محجوب افزود: ما میتوانیم تئاترها را از تماشاخانه به تصویر بکشیم و به دیده کودک برسانیم و این یعنی تئاتر را به خانه بردهایم. برخی کودکان محرومی هم وجود دارند که تصوری از نمایش عروسکی ندارند چون شاید در دسترس آنها سالن تئاتر قابل توجهی نباشد و جشنواره تلویزیونی «عروسکخونه» میتواند این تصور و تصویر ذهنی را ایجاد کند که مخاطبان درک کنند که آنچه میگوییم خوب است و باید دیده شود، در سبد مخاطب قرار گیرد.
نقش حوزه هنری
وی از مزایای ورود تئاتر از تماشاخانه به صفحه تلویزیون و خانه کودکان گفت و تاکید کرد: حوزه هنری باید سعی کند نقش معناداری ایفا کند و تئاتر را روی صحنه و به دیده کودکان در گوشه گوشه کشور ببرد. همچنین امتداد تئاتر تلویزیونی ورود تئاتر از تلویزیون به میدان میشود و ماموریت حوزه هنری پرکردن سبد مصرف کودک از تئاترهای عروسکی جذاب است. ما میتوانیم با فضای اطلاعرسانی و کمپینهای تبلیغاتی در تلویزیون به مخاطبی که با تئاتر عروسکی آشنا شده بگوییم که در فلان سالن هم نمایشی ویژه مخاطب کودک اجرا میشود تا کودکان به تماشاخانهها روند و هم حس تماشاگر را تجربه کنند و بازیگر و صداپیشه تئاتر را حس کنند و هم فضای هویتساز رقم بخورد.
نازیلا نوریشاد نماینده انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر نیز در بخش پایانی این نشست به ویژگیهای نمایش عروسکی برای بچههای دوره جنگ اشاره کرد و پس از مطرح کردن شکاف میان تئاتر عروسکی و تلویزیون طی سالهای اخیر گفت: جشنواره تلویزیونی «عروسکخونه» فرصتی ایجاد کرد تا بقیه کودکان از تئاتر عروسکی استفاده کنند. این رویداد نگاه متفاوت به عروسک، ژانرها و گونههای مختلف عروسکی دارد و در حال فاصلهگیری از گونههای رایج عروسکی است.
بیشتر بخوانید:
«میخوام به دنیا بیام» نمایشی بر اساس علاقهمندی و نیاز کودک و نوجوان
نظر شما