به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، صد و ششمین کلاس مثنویخوانی، صبح چهارشنبه یکم اسفندماه در اتاق ۴۰۲ حوزه هنری برگزار شد. مثنویخوانی این هفته نیز به رسم هر هفته با آواز حشمتالله نوروزی هنرمند نگارگر همراه بود. نوروزی شعری از محمدحسن رهی معیری با مطلع «گر به چشم دل جانا جلوههای ما بینی/ در حریم اهل دل جلوه خدا بینی/ راز آسمانها را در نگاه ما خوانی/ نور صبحگاهی را بر جبین ما بینی» خواند و مورد تشویق حضار قرار گرفت.
جور دیگر ببینید
در ادامه کلاس، محمدرضا سنگری با بیان اینکه رهی معیری از شاعرانی است که شعرش مثل آب روان است و بسیاری از خوانندهها از شعرها و ترانههایش استفاده کردهاند، گفت: چشمها را باید شستوشو داد. دعوت شاعر این است که طرز نگاه و زاویه دید خود را تغییر دهید و جور دیگری ببینید که تفسیر ما متناسب با آن تغییر خواهد کرد.
تایید الهی
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: کم کم به انتهای داستان شیر و نخجیران نزدیک میشویم. خرگوش بعد از انداختن شیر در چاه رقصکنان به سمت دوستانش رفت تا این مژده را به آنها بدهد. اما اصل موضوع قضا و قدر است، همانطور که قبلا گفتیم شیر نماد اختیار و نخجیران نماد جبر است. وقتی خرگوش در جمع نخجبران میرود آنها سوال میکنند که چه اتفاقی افتاد؟ حالا خرگوش باید توجیه کند که باتوجه به نظریه جبر چه اتفاقی افتاده است. واژه کلیدی که اینجا خرگوش استفاده میکند بحث تایید الهی است. اما این تایید الهی چیست؟ معمولا اصل تایید یک واژه قرآنی به معنای قوت بخشیدن و نیرومند کردن است. خداوند در قرآن در آیه ۲۲ سوره مجادله میفرمایند: وَأَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُما؛ تایید کردیم با روحی از جانب خودمان.
او ادامه داد: در حدیثی از امام صادق علیه السلام است که ما در قلبمان ۲ گوش داریم، گوشی که فرشته در آن میدمد و گوش دیگری که خناس در آن میدمد .گوشی که در آن فرشته میدمد موجب تایید مومن میشود و این همان تایید از سوی ملک است. ما ۵ گروه روح داریم: روح حیات، روح قوت، روح شهوت که این سه روح بین انسان و حیوان مشترک است اما روح ایمان ویژه انسانهای مومن و پنجمین روح همان تایید الهی روح القدس است.
سنگری در پایان بیان کرد: زمانی که تایید رخ دهد چند اتفاق در انسان ایجاد میشود، ابتدا نورانیت باطن است و روشنایی در وجود احساس میکند. شب قدر شاخصهاش پایین آمدن روح است که نخست بر روی سبکبالی تأثیر میگذارد. دوم اطمینان و استقامت، سوم برانگیختگی و بعثتی در وجود انسان ایجاد میشود، چهارم نشاط درونی، پنجم آگاهیهای غیر اکتسابی علم لَدُنی و ششم رویت ملکوت است. اگر کسی به اینجا رسید قدرت تسلط بر اشیا را پیدا میکند راه رفتن روی آب یا طیالارض و انسان مثل خود ملک می شود. اسم دیگر مفهوم تایید، توفیق است. با این صحبتها فهم ادامه مثنوی سهلتر میشود.
ادامه کلاس این هفته «مثنوی خوانی» به قرائت مثنوی و توضیحات محمدرضا سنگری گذشت.
جمع گشتند آن زمان جمله وحوش
شاد و خندان از طرب در ذوق و جوش
حلقه کردند او چو شمعی در میان
سجده آوردند و گفتندش که هان
تو فرشته آسمانی یا پری
نی تو عزرائیل شیران نری
هرچه هستی جان ما قربان تست
دست بردی دست و بازویت درست
نظر شما