محمدجواد موحد تهیهکننده فیلم «تاکسیدرمی» و مدیرعامل باشگاه سوره در گفتوگو با خبرنگار روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی درباره نوع نگاه این مجموعه در حمایت از تولیدات سینمایی گفت: باشگاه فیلم سوره به عنوان زیرمجموعه حوزه هنری جایی برای کشف استعداد فیلمسازان است یعنی افرادی که در حوزه فیلمسازی مستعد و متعهد هستند و فیلمسازی میدانند را شناسایی میکند و با طی کردن مسیری آنها را به خلق اثر و شکوفایی میرساند.
وی درباره همکاری با محمد پایدار کارگردان «تاکسیدرمی» تشریح کرد: محمد پایدار دانش آموخته رشته سینماست و از فارغ التحصیلان دانشگاه هنر است. او تمام آنچه که در حوزه آکادمیک نیاز داشته را کسب کرده و ما وی را در جشنوارهای یافتیم و او با عضویت در باشگاه فیلم سوره، مسیر تربیتی خود را با تولید کارهای یک روزه و صد ثانیهای طی کرد. پایدار از سال ۱۳۹۶ تولید فیلم کوتاه را آغاز کرد که مهمترین آن «نوشابه مشکی» بود که در جشنواره فیلم کوتاه تهران ۴ جایزه را کسب کرد.
موحد درباره تولید «تاکسیدرمی» اظهار کرد: ما مشغول پژوهشی در حوزه تاریخ انقلاب از سال ۱۳۰۰ به بعد بودیم که با چند قصه بکر و جذاب مواجه شدیم و یکی از آنها ماجرای گوزن زرد ایرانی بود که بعد تبدیل به فیلمنامه و سپس فیلم «تاکسیدرمی» شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا باشگاه فیلم سوره در داستان و نگارش فیلمنامه همکاری داشته گفت: فیلمنامهها اصولا در باشگاه فیلم سوره نوشته میشود و نه فیلمنامه «باغ کیانوش» و نه «تاکسیدرمی» خارج از این باشگاه نوشته نشدهاند بنابراین ما نه تنها بر فیلمنامهنویسی آن نظارت داشتیم بلکه در ایدهپردازی آن هم مشارکت کردهایم.
موحد با اشاره به اینکه ماجرای «تاکسیدرمی» داستان عبدالرضا پهلوی برادر ناتنی شاه است که به همراه دو نفر تصمیم میگیرند که گوزن زرد ایرانی را شکار کنند، اظهار کرد: ما در این فیلم دو مسئله اصلی داشتیم یکی واقعه تاریخی بردن گوزن زرد ایرانی از کشور بود و دیگری وجه تاریخی و پیامی که با خود دارد.
وی ادامه داد: ما وقتی از زمان گذشته صحبت میکنیم از یکسری خوبیها و بدیهای حکومت حرف میزنیم که باید درباره آن شفافسازی شود چراکه قشر جوانی که شاید کمتر تاریخ خوانده، نیاز دارد کمی از اتفاقات آن سالها را بداند. ضمن اینکه پیام بزرگتری هم در فیلم داریم که به مخاطب میگوید اگر کسی در لحظه تصمیمگیری شرافت خود را زیر پا بگذارد، در نهایت تاکسیدرمی میشود یعنی شاید در ظاهر زنده باشد ولی روح ندارد و باید حواسمان باشد که در تصمیمات روزمره، تصمیمات مهم زندگی یا تصمیمات کلان کشور اگر در دوگانهای قرار گرفتیم که مجبور شدیم به دلیل روزمرگی شرافتمان را زیرپا بگذاریم حتما از انسان بودن تنزل خواهیم کرد و این چیزی است که فیلم سینمایی «تاکسیدرمی» سعی دارد به مخاطب بگوید.
تهیهکننده فیلم «تاکسیدرمی» با تاکید بر اینکه حال و هوای فیلم در دوره قبل از انقلاب میگذرد و نشان میدهد که اگر عزت خود را فروختید منتظر هر واقعهای باشید درباره حضور بازیگران سرشناس و نامآشنا در این اثر عنوان کرد: انتخاب بازیگران بر اساس متن و لحنی که در فیلمنامه داشتیم، اتفاق افتاده است. ما دنبال گروهی از بازیگران بودیم که از پس این نقش برآیند و برای هر شخصیت چند بازیگر را در نظر گرفته بودیم که در نهایت طی پروسه دوماهه مجید صالحی، هادی کاظمی، آناهیتا درگاهی، حسن معجونی، بیژن بنفشهخواه، فرزین محدث، هدیه حسینینژاد، علیرضا مسعودی، جواد خواجوی و آتوسا کلانتری انتخاب شدند.
وی افزود: «تاکسیدرمی» اولین فیلم محمد پایدار است و بازیگران پس از خواندن فیلمنامه و دیگر آثار وی با این کارگردان دیدار و گفتوگو کردند و درباره لحن و ژانر و فضای تراژدی و کمی فانتزی «تاکسیدرمی» صحبت کردند و در نهایت همراه شدند. مجید صالحی در فیلمهای کمدی، جدی و درام زیادی بازی کرده است ولی در «تاکسیدرمی» مدل جدیدی از بازیگری را تجربه کرد. وی شاید فضای فانتزی، تراژدی و کمی بانمک را تجربه نکرده بود ولی دوست داشت در کنار این جمع پرتلاش و همراه باشد و حتی کمک کرد تا در دورخوانیها لحن کار دقیقتر و درستتر شود.
موحد در پایان تاکید کرد: «تاکسیدرمی» فیلم کمدی نیست بلکه یک تراژدی و بلکه کمدی یا همان کمدی سیاه است که خیلی هم در ایران از این ژانر استفاده نمیشود و اتفاقا نوآوری هم بوده است.
نظر شما