به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، زینب امیدی دانش آموخته مهندسی اقتصاد کشاورزی و شاعر هم استانی از هنرمندان واحد آفرینشهای ادبی حوزه هنری، ساکن یاسوج است. خانم امیدی داستان نویسی را از انجمن داستان حوزه هنری آغاز کرده و با شرکت در کارگاههای حوزه هنری به سمت نوشتن داستان کوتاه و رمان روی آورد. به بهانه چاپ کتاب «ایستاده بر آبهای جنوب» خانم امیدی پاسخگوی سوالات ما بوده است که در متن زیر میخوانید.
خانم امیدی برای شرع لطفا مقدمه ای کوتاه از پیرنگ کتاب را بیان بفرمایید؟
این کتاب روایت یک آزاده از جبهههای جنوب است و بعد از آن اسارت در اردوگاه های عراق. سید مهدی راستین کسی است که راوی دردها و رنج های راستینهای دیگر است. کسی که از محرومترین نقطه از این وطن راهی میشود به دفاع از خاک ایمان دارد .وقتی از آن روزها میگوید،چشمش پر از اشک می شود.
چند مدت قبل از نوشتن هر کتاب تحقیق میکنید؟
برای نوشتن از هر چیزی حتی یک داستانک اشراف بر موضوع مهم است، اینکه بدون آگاهی دست به نوشتن بزنیم طی کردن مسیر اشتباهی است که به ناکجا آباد می رسد . جغرافیا، تاریخ، رنگ ها، آداب، ر سوم، فرهنگها، زبان و گویش نقش پر رنگی در نوشتن دارد. شخصیت یک داستان از یک جغرافیا قد کشیده، این شخصیت میتواند هر موجود و یا هر شیی، باشد که خصوصیات خاص خودش را دارد .
آیا در کتاب موقعیتی را تشریح کرده اید که تجربه درستی از آن نداشته باشید؟
جنگ پدیده وحشتناکی است، به هر کجا که نگاه کنید به خون میرسید، جنگ حتی اگر در جغرافیای دیگری اتفاق بیفتد اثرات روحی و روانی اش به همه ما ربط پیدا میکند، این کتاب نوشتن از موقعیتی بود که دیگری تجربه کرده بود و من باید همقدم با راوی و در کنارش میدیدم و میشنیدم و حس میکردم.صحنههایی که من فقط در فیلم ها دیده بودم .
چقدر ویژگیهای خودتان را وارد شخصیتهای کتابهایتان میکنید؟
در نوشتن داستانهای کوتاه ،شخصیت های داستان من فاصله زیادی با من دارند، مخصوصا وقتی شخصیت داستان یک مرد باشد نزدیک شدن به شخصیت و خود او شدن سخت است، پس اینجا باید آنقدر شنیده باشید و دیده باشید، خوانده باشید تا تصویر درستی از شخصیت ارایه دهید.
نقش حوزه هنری استان در نوشتن این کتاب و اهمیت به تألیف کتاب را چطور ارزیابی میکنید؟
حوزه هنری با انتخاب این سوژه به عنوان سوژه من برای نوشتن، من را در مسیر سبز نوشتن قرار داد.
در حین نوشتن تا چه اندازه مسائل فنی نوشتن را رعایت میکنید؟
کلمات قدرت زیادی دارند، من اگر هنگام نوشتن نترسیده باشم، اشک نریخته باشم، نخندیده باشم، خشمگین نشده باشم نمیتوانم توقع داشته باشم تصویری که من مقابل چشمان خواننده میگذارم تاثیر گذار باشد. باید تمام این احساسات نشان داده شود ،اگر داستان فضاسازی درستی نداشته باشد خواننده سردرگم میشود. شخصیت داستان با کشمکشهایی روبرو می شود که گاه درونیاند و گاه بیرونی، کنشها و واکنشهایی در هر داستان داریم که همه این ها در معرفی شخصیت نقش دارند. زاویه دید ما مهم است.
توصیه شما به کسانی که تازه میخواهند نوشتن را شروع کنند چیست؟
مطالعه کردن ،نوشتن از هر چیزی که دوست دارند ،خوب نگاه کردن و متفاوت نگاه کردن و شرکت در کارگاههای داستان می تواند کمک زیادی به همه ما باشد تا بنویسیم .ما نویسندگانی چون محمود دولتآبادی، سیمین دانشور ، جلال آل احمد و...داریم که کتابهای فوق العادهای دارند ، کتابهای که پر از زندگیهای متفاوت اند. نیاز به یادگیری تا همیشه و همیشه در آدمی وجود دارد .
حرف پایانی:
مارکسیم گورکی میگه: به کتاب خواندن ادامه بده، ولی یادت باشد که کتاب فقط یک کتاب است و باید یاد بگیری که برای خودت فکر کنی.
شایان ذکر است این کتاب دارای پنج فصل است و با تیراژ ۲۰۰۰ جلد در انتشارات فتح دنا به چاپ رسیده و روانه بازار شد.
نظر شما