۱۴۰۳.۰۸.۱۷

سمیه دهقان زاده- خبرنگار، «سیدمسعود شجاعی طباطبایی»‌با بیان اینکه ما در یک سال اخیر شاهد اتفاقات زیادی در غزه بودیم که برخی از آن‌ها تبدیل به نماد شده‌اند، گفت: هنرمندان سراسر دنیا در مواجهه با این مجموعه نمادهایی چون زنی که فرزند شهیدش را در آغوش گرفته یا پدربزرگی که چشمان نوه شهیدش را می‌بوسد شروع به تولید اثر کردند، حتی بعضی آثار تجسمی در فاصله یکی دو ساعت بعد از وقوع حوادث خلق شد و این فرایند واکنش سریع به زبان هنر است‌.

به گزارش روابط حوزه هنری انقلاب اسلامی، «سیدمسعود شجاعی طباطبایی»،‌هنرمند عرصه تجسمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی «همچنان طوفان» دایر در حوزه هنری درباره واکنش سریع هنرمندان تجسمی در مقابل جنایت صهیونیستی اظهار داشت: شاید بتوان گفت در عرصه هنرهای تجسمی سه مبحث است که دارای زبان بین‌المللی است؛ زبانی قابل فهم برای تمام دنیا. یکی از آن‌ها کارتون و کاریکاتور است، یکی هم بحث گرافیک در قالب پوستر و البته تصویرسازی.

وی ادامه داد: حال هنرمندان از برآیند اتفاقاتی که طی یک سال اخیر از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تا کنون در دنیا رخ داده تاثیر گرفته و آن تاثیر را در قالب کار هنری‌شان ارائه دادند.

شجاعی طباطبایی  در ادامه توضیح داد: ما اتفاقات زیادی را در غزه شاهد بودیم، برخی از این اتفاقات به نماد تبدیل شد، مثل آن خانمی که پیکر بچه‌اش را در  آغوش گرفته یا پدربزرگی که نوه‌اش شهیدش«ریم» را بغل می‌گیرد چشمانش را می‌بوسد، بنابراین ما با یک مجموعه نماد و نمادسازی روبه رو هستیم و به واسطه این نمادها، هنرمندان شروع به تولید اثر کردند، حتی بعضی آثار تجسمی  در فاصله یکی دو ساعت بعد از وقوع حوادث (با توجه به توان هنرمند و نوع کنش و شکل گرافیکی آن اثر) خلق شد و ما شاهد تولید و خلق آثار بسیاری در این یک سال بوده‌ایم.

این هنرمند عرصه تجسمی در ادامه اظهار داشت:  من به شخصه به واسطه نوع کارم، معمولا خیلی زمان می‌برد تا بخواهم یک کار  و اثر هنری را آماده کنم، ولی بعضی اتفاقات خاص را که می‌دیدم مثلا از بدو ماجرا در هفتم اکتبر یا اولین باری که بیمارستانی را در نوار غزه مورد هدف قرار دادند، دیدم با این اتفاق نمی‌توان دست روی دست گذاشت و گفتم من باید امشب تا صبح بیدار بمانم تا این کار  را تمام شود.

وی ادامه داد: این کنش به زبان هنر است  و  که به شکل واکنش سریع رخ می‌دهد و ما در نمایشگاه «همچنان طوفان»  شاهد بخشی از این تلاش‌های هنرمندانه هستیم.

شجاعی طباطبایی در ادامه عنوان کرد: در این نمایشگاه آقای صابر شیخ رضایی به خاطر توان بالا در درک مفاهیم بصری و  مضامین، همچنین تعامل بسیار خوب با هنرمندان برجسته دنیا  توانسته مجموعه‌ای از بهترین آثار در ارتباط با بحث نسل‌کشی و جنایتی که در غزه  رخ می‌دهد را گردآوری کند.

نمادهای مقاومت در غزه واکنش‌هایی سریع هنری را رقم زده است

این آثار، کارهایی است که به واسطه یک  واکنش سریع به نتیجه رسیده است. مثل کارهای استاد محمد حسین نیرومند که در نمایشگاه شاهد آن هستیم‌. استاد نیرومند این توان را دارد که  در کمترین زمان یک کار گرافیکی خیلی فاخر  انجام داده و ارائه دهد.

وی در ادامه بیان داشت: اما بعضی دیگر از این کارها، آثاری هستند که زمان بیشتری برای آنها صرف شده است اما باز هم در مجموعه واکنش سریع قرار می‌گیرند. در این میان بد نیست کمی این ماجراها را هم تبیین کنیم، خیلی‌ها می‌گویند چرا هفت اکتبر، چرا این همه نسل کشی و در این باره کمی دچار  ابهام هستند.

این همان نکته‌ایست  که  سید حسن نصرالله به درستی آن را تبیین کرد، ایشان گفت با ماجرای هفتم اکتبر پرونده فلسطین و مردم غزه که دیگر دیده نمی‌شد، بیرون آورده شد و جلوی چشم مردم دنیا قرار گرفت و برای اولین بار مردم دنیا متوجه شدند که با چه رژیم منفوری دارای چه حامیانی و با چه نسل کشی تمام عیاری مواجه هستند و این گونه بود که تمام دنیا یک دفعه نسبت به جنایات صهیونیست معترض شد.

در این میان هنرمندان بزرگی در سراسر دنیا وجود دارند که برخی از آنها با وجود شرایط سخت حاکم در کشورشان با کمترین امکانات در حال تولید اثر هنری هستند؛ به ویژه هنرمندان اردنی‌ و حتی غزه‌ایی. 

 الان کارهای ساده خطی را در بستر فضای مجازی قرار می‌دهند و ما با همین آثار در جریان آخرین اتفاقات و اخبار به زبان هنر قرار می‌گیریم.

بنابراین ما با مجموعه‌ای از کنش‌های سریع هنرمندان بزرگ دنیا روبه رو هستیم، در این زمینه دایر شدن نمایشگاه «همچنان طوفان» خیلی خوب است اما به نظرم کافی نیست.

نمادهای مقاومت در غزه واکنش‌هایی سریع هنری را رقم زده است

ما وقتی موزه هنرهای معاصر  که بهترین موزه کل خاورمیانه است را داریم، چرا این نمایشگاه که یکی از مهم‌ترین اتفاقات و رویدادهای هنری در جهان به حساب می‌آید نباید در این موزه برگزار شود  و موزه هنرهای معاصر در این شرایط خاص یک سری آثار هنرمندان قدیمی را از گنجینه بیرون درآورده است.

وی در ادامه توضیح داد: با وجود زحمات بسیار برای برگزاری این نمایشگاه و اینکه اینجا بزرگترین گالری مجموعه حوزه هنری است، اما باز هم به جهت زیاد بودن آثار، آقای شیخ رضایی برای ارائه آنها با محدودیت جا مواجه شده است. به نظر می‌رسد که مسئولان فرهنگی ما باید به برخی  اولویت‌ها بیشتر توجه کنند.

شجاعی طباطبایی ادامه داد: من خیلی خوشحالم که یکی از اولویت‌های جدی حوزه هنری این اتفاق است و به عنوان یکی از مجموعه‌هایی است نسبت به اتفاقات رخ داده در غزه از ابتدا تا الان که اهتمام جدی داشته است .

 من نوعی هم به نوبه خود یک نمایشگاهی را تحت عنوان «طوفان الاقصی» در کشورهای مختلف مثل برزیل و ترکیه  برگزار کردم. ما همگی وظیفه داریم. الان دیگر در ۲۴ ساعت شبانه روز هم زمان کم می‌آید آنقدر که اتفاقات تلخ و عجیب غریب زیاده است که ما هر چقدر کار کنیم، باز هم کم است.

بنابراین در این شرایط چقدر خوب است که  بین ارگان‌های مختلف مثل وزارت ارشاد، حوزه هنری و ... به یک هم افزایی برسیم و به معنی واقعی کلمه این نمایشگاه و این اتفاق را نه تنها در ایران و بلکه در دنیا هم ارائه کنیم، چون به نظرم این مجموعه یک اتفاق بین‌المللی است و باید رایزنی کرد ببینیم در کدام کشورها می‌توان آن را ارائه داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha