به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، سجاد سامانی دبیر سوگواره شعر، داستان و داستانک عاشورایی «موسم اشک» با اشاره به جایگاه ادبیات در میان ایرانیان به استعدادهای دانشآموزان و دانشجویان پرداخت و اظهار کرد: ما استعداد کم نداریم و این کار نهادها و موسسات است که این استعدادها را کشف کنند و پرورش دهند. سوگواره شعر، داستان و داستانک عاشورایی «موسم اشک» هم با این دغدغه توسط موسسه یاران حسین کلید خورد. وقتی فراخوان منتشر شد به عنوان سال اول میخواستیم این رویداد را در تهران برگزار کنیم و حداقل صد اثر قابل اعتنا هم به دبیرخانه ارسال شد.
وی با اظهار امیدواری از اینکه این سوگواره باعث شود شرکتکنندگان در ادوار بعد با ایمان بیشتر به توانمندی و نعمتی که خداوند به آنها عطا کرده، راهشان را ادامه دهند، بیان کرد: در دوره تکنولوژی که همه با فعالیتهای سطح پایین در حال شعرگویی و داستاننویسی هستند و بر همین اساس هم باید کمک کنیم در این مسیر آثار فاخر اقبال مردمی داشته باشند و اتفاقات خوبی برای افراد با استعداد و توانمند رخ دهد.
سامانی در پایان سخنانش بر ادامه دار بودن سوگواره شعر، داستان و داستانک عاشورایی «موسم اشک» تاکید کرد.
چند ویژگی از سوگواره
در بخش بعدی آیین اختتامیه سوگواره شعر، داستان و داستانک عاشورایی «موسم اشک» احمد بابایی به شعرخوانی پرداخت. محمدقاسمیپور که به عنوان داور این رویداد به ارزیابی آثار پرداخته به چند ویژگی از این سوگواره اشاره کرد و گفت: رویکرد شرکت و حضور خانوادگی در بخش داستان محسوس بود و برخی خواهران و برادران با هم در این رویداد به ارائه اثر پرداختند که و گاه فاصله سنی دانش آموز و دانشجو بود که این امر هم تحسین برانگیز بود که در جایی که اسم امام حسین (ع) میآید همه اهل دل و حرارت و گرمی که از عشق حسین بن علی (ع) دارند را میخواهند بروز دهند ولی امیدوارکننده و زیباست که برادران و خواهران بزرگتر مشوق برادران و خواهران کوچکترش میشوند. امیدوارم این عزیزان سالهای آینده در عرصه داستان نویسی و قلم زدن برای آل الله بدرخشند و ما شاهد آثارشان باشیم.
وی ادامه داد: نکته دوم این رویداد این بود که همه با معرفت و عشق در سوگواره شرکت کرده بودند و در آثارشان همین صمیمیت و خودآگاهی محسوس بود و اینکه نور ایمان و معرفت به نهضت عاشورا از سنین نوجوانی و جوانی مشهود است جای امیدواری است.
وی خطاب به شرکتکنندگان از نوجوانان و جوانان دعوت کرد تا دوستان خود را تشویق به حضور در این رویداد کنند و در چنین عرصهای بیشتر وقت بگذارند و کسب معرفت کنند.
قاسمی پور با اشاره به اهمیت تحقیق برای داستاننویسی تاکید کرد: ما باید تاریخ درخشان نهضت عاشورا را بشناسیم ، رویدادی است مکرر و همواره تازه و نسل انقلاب را درک کرده باشد که امروز نوشتن از عاشورا چقدر نیازمند پشتوانه تحقیقی و پژوهشی عمیق و دقیق است و من همه را به حضور موثر و قوی در سوگواره شعر، داستان و داستانک عاشورایی «موسم اشک» در سال آینده دعوت میکنم.
وی در پایان سخنانش بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد.
در بخش بعدی آیین اختتامیه سوگواره شعر، داستان و داستانک عاشورایی «موسم اشک» برگزیدگان بخش شعر بدین شرح معرفی شدند:
در بخش شعر دانشجویی جایزه رتبه سوم به عباس شفیعی، جایزه رتبه دوم به محمد مهدی صفاری، جایزه رتبه اول به میثم داودی اعطا شد.
در بخش شعر دانشآموزی جایزه رتبه سوم به مجید امیدواری و علی راسخی، جایزه رتبه دوم به یاس غلام رو، جایزه رتبه اول به سپهر سالار کیا اهدا شد.
آیین پایانی این سوگواره با شعرخوانی حبیبی کسبی و میثم داودی ادامه یافت.
سال غریبی است
در بخش دیگر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی پشت تریبون حاضر شد و گفت: امسال با شهادتهای پی در پی سال عجیبی شده و این عبارت «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» را هیچگاه به اندازه امسال تجربه نکرده بودیم و هر روز یک عاشورا و همه جا کربلا است. از شهادت شهید رئیسی تا شهید هنیئه و بعد شهادت سیدحسن نصرالله، شهادت سرداران سپاه انقلاب اسلامی، شهادت سرداران حماس، شهادت سرداران حزب الله. سال غریبی است و امیدوارم نهایت آن به سود جبهه حق و اسلام و مسلمین باشد.
وی ادامه داد: چهره سیدحسن نصرالله در میان شهدا میدرخشد و من با این شهید مرتبط بودم و هرگاه به بیروت میرفتم دیدارهای طولانی داشتیم و گاه هم ایشان را در تهران ملاقات میکردم. داغ او همچنان تازه و سوزنده خواهد ماند. انشالله با پیروزی حزب الله این داغ جبران شود.
سنت یک حقیقت و پیام را در خود جای میدهد
حدادعادل در سخنانش به تشریح رابطه بین دین و سنتهای اجتماعی پرداخت و گفت: سنتهای اجتماعی یک پدیده بشری است و دین امری آسمانی است، اینکه چطور این دو با هم گره میخورند و ترکیب میشوند، جالب است. عاشورا را در نظر بگیرید که چقدر سنت دارد و چه تنوعی سنتهایش دارند، اینها همه تولید بشر است و هیچکدامشان وحی نیست، مقدس نیست اما همراهی سنتها با حقیقت و پیامی مقدس آنها را مقدس کرده است.
وی ادامه داد: دین وقتی از آسمان نازل میشود ناچار رنگ سنتهای اجتماعی را به خود میگیرد و این به معنای این نیست که دین تحریف شده بلکه به معنای این است که دین در زمین با انسان زندگی میکند و از خصوصیات زندگی اجتماعی تبعیت میکند. دین بدون سنت نمیشود و سنت مثل یک ظرفی است که یک حقیقت و پیام را در خود جای میدهد. ظاهر را شکل میدهد ولی حقیقت آن را تغییر نمیدهد.
اربعین یک سنت است
وی اظهار کرد: اربعین یک سنت است، یک سنت قدیمی بوده که در دوران ما متناسب با نیازهای ما احیا شده است. در قدیم زوار، علما، متدینین در اربعین پیاده به کربلا میرفتند اما در دوره ما، به قدری محدود بود که در ایران بحث پیادهروی از نجف تا کربلا چندان مطرح نبود با انقلاب اسلامی و مسائل منطقه، سوریه، داعش، مدافعان حرم این سنت گسترش پیدا کرد و امروز به عنوان یک واقعیت انکارناپذیر و موثر در جهان در آمده است. اگر درک صحیحی از رابطه سنت و حقیقت دین داشته باشیم، بهتر میتوانیم برای اربعین برنامهریزی کنیم و این ظرف را گسترش دهیم و کارایی آن را بیشتر کنیم تا حقیقت شهادت و شهادت طلبی و پیام کربلا را در این سنت حفظ کنیم. اربعین یک سرمایه و ظرفیت است که به ظرفیتهای عاشورایی اضافه شده و دائم در حال رشد است و پیامی را به جهانی صادر میکند.
حدادعادل یادآور شد: سال ۱۳۹۶ موفق شدم همراه بچههای مدرسه فرهنگ راهپیمایی اربعین بروم و بعد آن هم چند بار توفیق سفر پیدا کردم. آن زمان در کولهپشتیام دفترچهای با خود برده بودم و گاه صبحگاه، در گوشهای مینشستم و آنچه که درک میکردم را مینوشتم. حاصل این یادداشتها به صورت کتابی درآمد که من با الهام از «تذکره الاولیا» عطار، آن را تکمیل کردم و نام آن را «به صحرا شدم عشق باریده بود» گذاشتم. بعد از مدتی کار روی آن سال بعد کتاب چاپ شد و سپس به زبان انگلیسی، عربی و اردو هم ترجمه شد. سال گذشته رادیو فرهنگ خواست تا کتاب را با صدای خودم بخوانم و من همین کار را انجام دادم و امسال شنیدم که در اربعین برخی افراد در فضای مجازی آن را گوش میکردند.
وی در ادامه بخشهایی از این کتاب را برای حاضران در تالار سوره حوزه هنری خواند.
در بخش پایانی آیین اختتامیه سوگواره شعر، داستان و داستانک عاشورایی «موسم اشک» برگزیدگان بخش داستان بدین شرح معرفی شدند:
در بخش داستان دانشجویی جایزه رتبه سوم به مرضیه پژوهان فر، جایزه رتبه دوم به پوریا اسکندرزاده و جایزه رتبه اول به دنیا اسکندرزاده اهدا شد.
در بخش داستان کوتاه دانشآموزی جایزه رتبه سوم به سیدماهان ابراهیمی، جایره رتبه دوم به آرشام سپهری اعطا شد. هیئت داوران اثری را شایسته رتبه اول تشخیص نداد.
در بخش داستان بلند دانشجویی هیئت داوران اثری را شایسته رتبه سوم معرفی نکرد و جایزه رتبه دوم به مصطفی توفیقی اختصاص یافت. هیئت داوران در این بخش هم اثری را شایسته رتبه اول معرفی نکرد.
در بخش داستان بلند دانشآموزی جایزه رتبه سوم به آرزو چگینی و زینب قائم پناهی و جایزه رتبه دوم به فاطمه رحیم نژاد تعلق گرفت. در این بخش هم هیئت داوران اثری را شایسته مقام اول نشناخت.
نظر شما