۱۴۰۳.۰۷.۰۹

واقعه شهادت رهبر حزب الله لبنان سیدحسن نصرالله دل آزادگان عالم را به درد آورده است. در این بین هنرمندان نیز در کنار دیگر قشرها از میزان علاقه خود به راه و رسم مقاومت و داغی که بر دل نشسته می‌گویند.

جهانِ مردمان اهل مقاومت با جهان مردم بی‌خبر فرق دارد. برای آنکس که این راه و مسیر را درک می‌کند، سراسر زندگی و مشی و تصمیم و اقدامش خرج این عقیده می‌شود. در معرکه جنگ حق و باطلی که عیان است، سید مقاومت به دست صهیونیسم خونخوار به شهادت رسیده و حال هنرمندانی که جهان مقاومت را درک کرده‌اند و به آن معتقدند، صدای همدلی و همراهی‌شان را در واکنش به این اتفاق به گوش همگان می‌رسانند. درباره شهادت سیدالشهدای مقاومت به گفتگو با مرشد محسن میرزاعلی نشستیم:

وظیفه هنرمند این است که جلوی ظلم بایستد

طبق معارف اهل بیت علیهم‌السلام اگر ظالمی باشد، بر ما واجب است که جلوی ظلم ظالم بایستیم. در شاهنامه هم که سند هویتی ماست، همیشه دم از جوانمردی و ایثار برای مظلوم و ایستادگی در برابر ظالم است. کار ما هم همین است که در جامعه روحیه حماسی و ایثار و گذشت مردم را تقویت کنیم.

دیروز رکن اصلی مقاومت و در کنارش سرداران رشید ایرانی برای حفظ اسلام شهید شدند. آن‌ها همچنین برای حفظ تمامیت ارضی ایران در برابر دشمن صهیون جان خود را سپر کردند، برای اینکه نگاه دشمن به آب و خاک و وطن ما نباشد.

سیدحسن نصرالله یک نمونه بارز حماسه و مقاومت در گفتمان مقام معظم رهبری بوده. با شهادت ایشان حزب‌الله و مقاومت کماکان زنده‌اند. با شهادت حاج قاسم هم مقاومت به پایان نرسید و خط مقاومت زنده‌تر شد و پویاتر از دیروز است.

چرایی مهم بودن زبان هنر در عرصه مقاومت

چگونگی عملکرد مقاومت را باید با زبان هنر به جوان‌ها آموزش بدهیم. خاطره‌ای را ذکر می‌کنم از سفرم به بوسنی، سال ۲۰۱۷ من سفری به سارایوو بوسنی داشتم بابت جنگی که آنجا درگرفته بود. ما زمانی که به آنجا رفتیم، دیدیم هالیوود و صنعت فیلمسازی، فیلم‌هایی را ساختند و نمایش می‌دهند که القا کنند ما شما را نجات دادیم. درصورتی که بر همگان آشکار بود که ایران نقش مهمی را در رهایی مردم آنجا داشته است. ایرانی‌ها و جوانان باغیرت شیعه امیرالمومنین پای کار هستند و حتی به مذهب مثلا مردم عزیز فلسطین هم نگاه نمی‌کردند و امت اسلامی برایشان مهم بود.

پس هنر زبان مهم و تاثیرگذاری دارد برای اینکه روی اذهان تاثیر بگذارد و حقیقت را به آن‌ها بشناساند. لذا بحث رسانه و هنر بسیار مهم است. باید توجه داشت که دشمن دارد خیلی خوب کار می‌کند. زبان هنر باید افراد ناآگاه را مطلع کند. اینکه چرا باید دربرابر دشمن بیرحم و خونخواری چون اسرائیل بایستیم.

اگر به مقابله نرویم، فردا چکمه‌های سربازان دشمن پشت در خانه ماست و در این خاک است. اگر دم از رستم و پهلوانان ایرانی می‌زنیم که برای این آب و خاک جان دادند، امروز هم از آن‌ها دلاورتر هست. با موسیقی و هنر و قلم خودمان به جهاد می‌پردازیم. دشمن فقط دنبال زمین نیست و به دنبال این است که هویت ما را هم از ما بگیرد. باید با هنر دین خودمان را ادا کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha