۱۴۰۳.۰۶.۲۴

این روزها حوزه هنری انقلاب اسلامی میزبان رویداد فرهنگی هنری به نام اتقان است تا با همکاری وزات کار و در حوزه فرهنگ کار به زبان هنر نقش‌آفرینی کند. با توجه به اینکه اجراهای این  رویداد فرهنگی هنری از 22 شهریورماه آغاز شده هیئت داوری متشکل از شهرام کرمی، اصغر همت و کوروش سلیمانی مشغول بررسی و ارزیابی تولیدات بخش نمایش این جشنواره هستند. در همین راستا گفت‌وگویی با شهرام کرمی درباره آثار داوری شده داشته‌ایم که می‌خوانید:

اولین دوره جشنواره اتقان در حال برگزاری است. نظر شما درباره این جشنواره چیست؟

جشنواره اتقان یک رویداد هنری و موضوعی است که توسط وزارت تعاون و و کار و رفاه اجتماعی برگزاری می‌شود و به موضوع کار می‌پردازد. وقتی از من برای داوری جشنواره دعوت کردن اسم این رویداد برای من جالب بود. اتقان به معنی «استوار کار کردن» است و این جشنواره در خصوص موضوعات مشتق شده از فرهنگ «کار درست» برگزار می‌شود.

 به نظر من اینکه یک نهاد غیر هنری برای انجام ماموریت فرهنگی خود و گسترش اهداف و مضامین مد نظر زبان هنر را انتخاب کرده خیلی اتفاق خوبی است. البته تداوم جشنواره می‌تواند هدف برگزارکنندگان را تامین کند وگرنه با یک دوره برگزاری این رویداد هم فراموش خواهد شد. دوره اول جشنواره یک معرفی روشن برای جشنواره است و برگزاری و تداوم آن بدون شک می‌تواند اتفاق‌های بهتری را در زمنه هنر شکل دهد. اینکه در شاخه‌های دیگر چون تجسمی و ادبیات و طنز هم جشنواره در حال برگزاری است شکل جامع و جریان ساز به این کار هنری خواهد داد.

اهمیت این موضوع و ارزش این جشنواره در چیست؟

ارزش و اهمیت این رویداد از دو وجه قابل ارزیابی است. اول اینکه در بیشتر مواقع بسیاری از نهادها و یا سازمان‌ها که در رشته و تخصص و کار خود با موضوع و ماموریت‌های ویژه کار می‌کنند برای

گسترش معانی و مفاهیم مدنظر بیشتر دنبال روش‌های تبلیغی بوده و کمتر از اشکال و تولیدات هنری بهره می‌برند. کار به شکل تبلیغی محدودیت زمانی داشته و نتایج آن ماندگار نیست. مختص یک دوره و زمان خاص است. اما زبان هنر و تولیدات حوزه آن محدود به زمان نیست. چه بسا آثاری که به زبان هنر خلق شوند فراتر از زمان ماندگار خواهند بود.

نکته دوم اینکه من این جشنواره را فرصت  خوبی برای اشتغال هنرمندان و گروه‌های هنری می‌دانم که از ظرفیت و امکانات یک نهاد غیر هنری  بهره می‌برند. تعداد زیادی از هنرمندان در جشنواره کار تولید کرده و در برگزاری آن شرکت دارند ومن  از این جهت جشنواره فرهنگی هنری اتقان را پراهمیت می دانم.

سطح آثاری که دیده‌اید چگونه است؟

در دو روز جشنواره کارهایی که دیده‌ام متفاوت و متنوع بودند. کیفیت آثار بیشتر تابع نگاه متفاوت هنرمندان به عنوان آفرینشگر است که آنهایی که خلاقیت ویژه دارند برای من جذابیت ویژه دارد. همین نگاه متفاوت و خلاقیت به جشنواره امتیاز می‌دهد که امیدوارم در روزهای بعدی کارهای خلاق‌تری ببینیم.

به عنوان آخرین سوال نکته یا موضوع یا حتی پیشنهادی برای ادوار بعدی جشنواره مدنظر دارید؟

چنانچه اشاره داشتم تداوم جشنواره اهمیت دارد. این رویداد درباره یک موضوع بااصالت است که چنانچه وقت و زمان مناسبی در مرحله فراخوان و اطلاع‌رسانی آن در نظر گرفته شود در سال‌های بعد می‌تواند منجر به اتفاق های خوب هنری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha