۱۴۰۳.۰۶.۱۹

افتتاحیه دوره دوم مستندسازی مدرسه فیلمسازی نور برگزار شد. این دوره روز شنبه ساعت ۱۴ در کلاس شماره یک سرای شهید چمران با طنین سرود ملی و با حضور پذیرفته‌شدگان دوره و جمعی از اساتید افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، در ابتدا محمد باصفا، مدیر مدرسه فیلمسازی نور ضمن خیرمقدم به هنرجویان بیان داشت: امیدواریم شروع ماه پرخیر ربیع‌الاول به دومین دوره مستندسازی مدرسه فیلمسازی نور برکت دهد.

وی با بیان اینکه نکته اولی که باید به آن بپردازم تفاوت این دوره با دوره‌های دیگر است، اظهار داشت: هنرجویان در این مدرسه فضای اندیشگانی متفاوتی را تجربه خواهند کرد. در دوره‌هایی که در بیرون برگزار می‌شوند مسئله اندیشگانی به خود هنرجو سپرده می‌شود اما در مدرسه نور هم هنرجو باید به دنبال این نگاه باشد و هم مدرسه دغدغه آن را دارد.

 مدیر مدرسه فیلمسازی نور با بیان اینکه کسانی که در تکنیک پیشرفت می‌کنند چندان وجه تمایزی با دیگران ندارند، گفت: کسانی وجه تمایز خواهند داشت که جهان فکری داشته باشند و از جهان فکری خود با مخاطب سخن بگویند.

باصفا افزود: نکته بعدی این است که در دوره‌ پیش کسانی در میان شرکت‌کنندگان بودند که خوب شروع کردند ولی جدیت نداشتند. توصیه می‌کنم تکلیف خود را روشن کرده و عزم خود را جزم کنید. تلاش کنید با انگیزه شروع کنید و ادامه دهید. فقط متکی به این کلاس‌ها نباشید و آثار اندیشمندان را نیز مطالعه کنید. وی سپس به ارائه توضیحاتی درباره کلاس‌ها با تفکیک تخصص و اندیشه‌ای پرداخت.

در ادامه محمدرضا امامقلی، قائم‌مقام سازمان سینمایی و مدیر مرکز مستند این سازمان ضمن تشکر از مجموعه مرکز آموزش حوزه هنری در برگزاری مستمر این دوره تربیت مستندساز به بیان خاطراتی از روند تهیه و تولید آثار خود در زمینه مستندسازی پرداخت و گفت: عرصه مستندسازی عرصه جدیت است. جدیت از علاقه هم مهم‌تر است.

وی با بیان خاطره‌ای از رضا برجی، عکاس و مستندساز شهیر در اسارت و شرح مقاومت وی، بر جسارت داشتن مستندساز در تولید انواع مستند تاکید کرد و گفت: یکی از خصایص ویژه‌ای که هر مستندسازی باید داشته باشد پشتکار است. در مسیر مستندسازی، مخاطرات و موانع زیادی رخ می‌دهد که باید مستندساز بتواند با پشتکار عمل کند و دلزده و مایوس نشود.

مدیر مرکز مستند سازمان سینمایی از هزینه‌های کار مستند گفت و افزود: این کار دلی است و باید با عشق آن را پی گرفت.

امامقلی مستند را دارای سه کارکرد دانست و بیان کرد: مستند چیزی را که مسئله نیست برای مخاطب خود مسئله می‌کند. با تعریفی که ما از مسئله داریم یعنی شناخت وضع موجود، ترسیم وضع مطلوب. تعریف مسئله، مسیر رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب است. کارکرد دوم آن است که مسئله‌ای قدیمی را با صورت‌بندی جدید ارائه می‌دهد؛ برای مثال، ما با مشکل آب مواجه هستیم و پیشتر به مدیریت منابع آب در میان مصرف‌کنندگان می‌پرداختیم ولی امروز در حوزه مستند، مستندهایی می‌سازیم که مشکل را سیاست‌گذاری و مدیریت منابع آب می‌دانند. پس صورت‌بندی جدید از یک بحران قدیمی ارائه می‌کنیم. سومین کارکرد ارائه راه‌حلی برای یک مسئله قدیمی است. غیر از این سه کارکرد تولید بیهوده است.

وی با بیان اینکه روزانه مستندهای زیادی در کشور تولید می‌شود، گفت: منتهای من در مستندسازی شهید طهرانی‌مقدم است، زیرا او غایت و هدفش را نابودی رژیم صهیونیستی تعریف کرده بود و می‌خواست موشک نقطه‌زنی بسازد که بر سر آن وارد کند. جنگ امروز جنگ نقطه‌زنی است پس من مستندساز باید مستندی بسازم که مانند آن موشک طهرانی‌مقدم نقطه‌ای را هدف قرار دهد و بزند که صدای عده‌ای دربیاید و برخی بیدار شوند.

مدیر مرکز مستند سازمان سینمایی افزود: مستندی که صدای کسی را درنیاورد و به‌سوی وضع مطلوب نرود به درد نمی‌خورد. باید الهام‌بخش بود یا مسیر جدیدی را پیمود.

در پایان، گعده‌هایی با حضور هنرجویان و استاد مهدی انصاری، مستندساز برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha