۱۴۰۳.۰۶.۰۹

با اقبال و توجه مخاطبان به سریال آقای قاضی می‌توان به علاقه بینندگان نسبت به آثار نمایشی که مسائل حقوقی و اجتماعی را به نمایش می‌گذارد،پی برد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی به نقل زا جام جم، ناگفته پیداست که اگر برنامه‌های آموزشی جنبه سرگرم‌کنندگی هم داشته‌باشند قطعا هم کارکرد اصلی رسانه یعنی آموزش محقق می‌شود و هم وجه سرگرمی رسانه هم برآورد می‌شود. هدفی که در سریال آقای قاضی با داشتن این دو ویژگی دست‌یافتنی شده است. این سریال در فضایی تولید شده که بنا به آمار، بیشترین پرونده‌های قضایی و جرم‌های مرتکب شده توسط مردم به‌دلیل ضعف اطلاعات آنها در مسائل حقوقی است؛ این‌که نمی‌دانند چه اعمال و رفتاری در مقابل اتفاقی که برای‌شان افتاده است، داشته باشند یا نمی‌دانند از چه حقوقی برخوردارند و در مواجهه با قراردادها و زندگی روزمره‌شان باید چکار کنند و این سریال با علم به این ضعف‌ها توانسته موفق باشد.
   
این دادگاه واقعی است

سریال آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱ به کارگردانی سجاد مهرگان ‌محصول مرکز رسانه‌ای سیمرغ، درامی دادگاهی است که تلاش کرده بیش از هر چیز سنگ‌بنای محکمی از منظر صحت حقوقی، رأی‌ها و قصه‌ها داشته باشد. حضور مشاور قضایی با راهنمایی‌های به‌موقع و بجا وجه کارشناسی قضایی برنامه را تضمین کرده‌است. این همیاری که بر کارکرد آموزشی رسانه استوار است، می‌تواند میزان پرونده‌های حقوقی در کشورمان را کم کند و خدمت بزرگی به جامعه ایران کند. در فصل دوم شاهد پرونده‌های پیچیده‌تر و فیلمنامه‌ای قوی‌تر در فضای دستگاه قضا هستیم که تلاش شده به‌دور از ابهام و کاملا در مسیر خواست و نیاز جامعه ترسیم شود. نقطه شروع داستان فصل دوم باجابه‌جایی آقای قاضی وحضورش در شعبه جدید آغاز می‌شود. دلیل این انتقال نیاز داستان به فضاهای جدید و مقتضیات متفاوت از فصل یک است که با حضور قاضی در این شعبه، قضاوت‌هایش را به شکلی دیگر انجام می‌دهد. 
   
شمایل مقتدرانه یک بازیگر

یکی از ویژگی‌های این فصل نزدیک‌شدن به شخصیت قاضی و ورود به زندگی شخصی و ذهن اوست تا مخاطب به‌واسطه این شناخت، ارتباط بیشتری با اثر برقرار کند. این‌که قصه بر مدار شخصیت قاضی با بازی بهزاد خلج می‌گرددیکی از برگ‌برنده‌های این مجموعه است. خلج، بازیگری که در جشنواره اخیر فیلم فجر نیز برنده سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد برای فیلم «مجنون» شد، با درک درست نقش قاضی و با لحن مقتدرانه، شمایل درست و باورپذیری از این شخصیت ترسیم کرده ‌است. او با تفاوت‌قائل‌شدن در شیوه بازیگری‌اش هیچ شباهتی با سایر نقش‌هایی که در سینما و نمایش‌خانگی بازی کرده ندارد، چراکه می‌داند در مسیر حرفه‌ای توجه به نکات کمتردیده‌شده در کنار خلاقیت‌هایی که در اجرای نقش به کار می‌برد او را از سایر بازی‌هایش متمایز می‌کند و همین نکته برگ‌برنده کارهایش است. ویژگی بعدی این فصل گنجاندن فضاهای واقعی دیگر در دادگاه به‌صورت حرفه‌ای و پخته است. اگر در فصل گذشته محور سریال فقط به اتاق دادگاه منحصر می‌شد، در این فصل تا حدودی محیط بیرون دادگاه به تصویر کشیده تا مخاطب با ورود به لوکیشن‌های دیگر، کمی تنفس و استراحت بصری پیدا ‌کند. توفیق سریال آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱ با توجه به نمایش گروه‌های مختلف اجتماعی، مشاغل، نسل‌ها، جنسیت‌ها و طبقات اجتماعی است که در این سریال حضور دارند. مخاطب نیز با دیدن افراد شبیه به خودش که در یک موقعیت بحرانی و بغرنج قرار گرفته‌اند همذات‌پنداری کرده و سریال را پاسخ به نیاز اجتماعی خود می‌داند؛ توفیقی که از رهگذر توضیح همه‌فهم یک موضوع پیچیده حقوقی به شکل ساده به‌دست‌آمده‌است.

گفتنی است؛ «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» در ادامه فصل اول این مجموعه ساخته شده و همچون فصل گذشته به موضوع پرونده‌های قضایی و حل‌وفصل آن توسط بهزاد خلج شخصیت اول سریال و قاضی پرونده‌ها می‌پردازد. این سریال پنجشنبه و جمعه حوالی ساعت ۲۱:۱۵ از شبکه ۲ سیما پخش می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha