۱۴۰۳.۰۵.۲۹

محمدرضا زنگنه اظهار داشت: هنرمندان عرصه هنر کارتون و کاریکاتور، به واسطه ویژگی‌های این هنر اجتماعی که بی‌تردید یکی از موثرترین هنرهای تاثیرگذار بر مخاطب عام شناخته می‌شود، با مشارکت در این جشنواره و خلق و تولید آثار فاخر، مطمئنا نقش پررنگی در دستیابی به اهداف جشنواره ایفا خواهند کرد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی به نقل از خبرگزاری دانشجو، محمدرضا زنگنه دبیر بخش کارتون و کاریکاتور جشنواره فرهنگی هنری اتقان بیان کرد: کارتون و کاریکاتور از جمله هنرهایی هستند که کارکردی انتقادی و البته سازنده دارند. هنرمند کارتونیست با برجسته ساختن یک ضعف یا کاستی در پدیده‌ای اجتماعی، قصد دارد تا نظرات و توجه همگان را به ایراد و مسئله موجود جلب کند تا از این طریق، مسیر حل آن مشکل و نقیصه  هموار شود.

وی ادامه داد: هنر کارتون آمیخته با نوعی اغراق و طنز است که شاید در نگاه اول، باعث انبساط خاطر مخاطب شود، اما در اصل، این شوخ طبعی در طراحی و تصویرگری، تنها پوششی برای قابل تحمل کردن نقد و چالشی که در عمق اثر نهفته است و البته رسالت اثر کارتون و پیام آن برای بیننده در لحظه‌ای اتفاق می‌افتد که مضمون انتقادی اثر در ذهن مخاطب عریان می‌شود. به این ترتیب، موضوع کار و مفاهیم و مسائل و دیگر محورهای موضوعی مرتبط با آن، که به طور مستقیم همه آحاد جامعه با آن درگیر هستند، همواره دستمایه تولید آثار هنرمندان عرصه کارتون و کاریکاتور بوده و هست. 

دبیر بخش کارتون و کاریکاتور جشنواره فرهنگی هنری اتقان با تاکید بر اینکه موضوع کار و مسایل مرتبط با آن در فرهنگ ما، اساسا آمیخته با حسن خصلت‌های انسانی و اخلاقی است، گفت: در رهنمودهای دینی ما، کار و تلاش همواره مورد تحسین قرار گرفته و امرار معاش و به دست آوردن رزق و روزی از راه سخت کوشی و کار با شرافت، منصفانه و خداپسندانه، با فرهنگ همه ایرانیان عجین شده است. 

زنگنه اظهار کرد: به نظر بنده، موضوع برگزاری جشنواره هنری اتقان که با ابتکار وزارت خانه متولی کار در کشور به ثمر نشسته است، در صورتی که زمینه بهره‌برداری از آثار تولید شده در گستره وسیعی از محیط‌های کاری و اداری را فراهم کند، قطعا با بازخوردهای مثبتی مواجه خواهد شد. هرچند این نکته را هم نباید فراموش کنیم که بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنری برای تبیین و عمق‌بخشی به رفتارها و هنجارهای اجتماعی، بایستی پیوسته و و مداوم باشد تا در دراز مدت شاهد اثرات مثبت آن در جامعه باشیم و از مرحله اثرگذاری موقتی، به مرحله تثبیت و باورپذیری برسیم. 

وی بیان داشت: هنرمندان عرصه هنر کارتون و کاریکاتور، به واسطه ویژگی‌های این هنر اجتماعی، که بی‌تردید یکی از موثرترین هنرهای تاثیرگذار بر مخاطب عام شناخته می‌شود، با مشارکت در این جشنواره و خلق و تولید آثار فاخر، مطمئنا نقش پررنگی در دستیابی به اهداف جشنواره ایفا خواهند کرد.

دبیر بخش کارتون و کاریکاتور جشنواره فرهنگی هنری اتقان درباره تاثیر کارتون و کاریکاتور در نهادینه کردن فرهنگ کار توضیح داد: برای پاسخ به این پرسش لازم است تا ابتدا درک صحیحی از مولفه کار ترسیم شود و همچنین اشراف کافی از کارکرد و ظرفیت هنر کارتون داشته باشیم تا از این طریق، برآیندی درخور انتظار از تلاقی این دو مفهوم عینی برداشت کنیم. خوشبختانه با تعاملی که میان برگزارکنندگان جشنواره و دبیران بخش‌های هنری شکل گرفت و نیز سرفصل‌های موضوعی که از طریق فراخوان ارائه شد، هنرمندان تا حد امکان متوجه اهداف و دغدغه‌های بانیان جشنواره قرار گرفتند و انتظار این است که آثار تولید شده، پاسخگوی نیاز برگزارکنندگان در تبیین مفاهیم مورد نظر در حوزه اتقان کاری باشد. به طور مشخص در بخش کارتون باید عرض کنم که ماهیت این هنر به گونه ای است که هنرمند از اغراق و بزرگ نمایی در انتقال پیام خود به مخاطب بهره می‌گیرد و به این ترتیب، عموما زبان هنر کارتون، زبانی انتقادی است.

وی ادامه داد: در خصوص پرداختن به موضوعات جشنواره اتقان که بعضا مفاهیمی ارزشی هستند، خلاقیت و توانمندی هنرمندان کارتونیست بایستی در بالاترین حد ممکن در خلق اثری تاثیرگذار، به کمک ایشان بیاید تا ضمن رعایت اصول تکنیکال و هویتی هنر کارتون، در چارچوب موضوعی جشنواره نیز قرار گرفته و به عنوان آثاری تاثیرگذار قابل ارائه باشند. 

دبیر بخش کارتون و کاریکاتور جشنواره فرهنگی هنری اتقان درباره آثار ارسالی بیان کرد: خوشبختانه، علیرغم چالش موضوعی فراخوان برای هنرمندان کارتونیست کشور، تا آخرین روز مهلت فراخوان، بنا به گزارش همکاران محترم،  بیش از دویست و هشتاد اثر در سامانه دبیرخانه جشنواره به ثبت رسید. نکته حائز اهمیت درباره آثار دریافتی و هنرمندان شرکت کننده این است که هنرمندان اکثر استان‌های سراسر کشور در جشنواره شرکت کرده‌اند و در بین آن‌ها از چهره‌های جوان کمتر شناخته شده در عرصه هنرکارتون و کاریکاتور تا چهره‌های معروف و پیشکسوت دیده می‌شوند. 

زنگنه در پایان خاطرنشان کرد: درخصوص کیفیت آثار رسیده هم باید عرض کنم که خوشبختانه داوران محترم این بخش سید مسعود شجاعی طباطبایی، بهرام عظیمی و محمدعلی خلجی که روز یکشنبه ۲۱ مردادماه داوری آثار رو انجام دادند، در مجموع از کیفیت و تنوع آثار راضی بودند و همینطور بابت حضور ترکیبی از هنرمندان شناخته شده و جوان نیز ابراز رضایت داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha