۱۴۰۳.۰۵.۲۳

هنرمندان چه تلخ چه شیرین، باید حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشند و حرف تازه جز به کمک هنر و ادبیات خلق نمی‌شود؛ کار هنر اگر ایجاد خلاقیت است، کار ادبیات لذتبخش‌تر کردن کار خلاقه است.

اگر هنر را به دو قسمت تقسیم کنیم، یک قسمت آن هنر زیباست که هدفش فهم بیان بهتر است و یک بخش آن هنر کاربردی یا متعهد است که برای تاثیرگذاری به کار می‌رود؛ در هر دو صورت، کسی که این هنر را زیبا و اثرگذار می‌کند، هنرمند ـ انسان در معنای اخص کلمه‌ ـ است. بر همین اساس و در مسیر استفاده از جنبه‌های هنری و ادبی خاطرات آزادگان؛ دفتر هنر ادبیات و اسارت در آستانه سی‌وچهارمین سالروز بازگشت آزادگان، نسبت به ایجاد بانک ایده برای بهره‌برداری‌های هنری و ادبی اقدام کرده است.

این ایده‌ها خرده روایت‌ها و بچه‌قصه‌های متنوع و بالقوه‌ای هستند که از میان آثار مستند و خاطرات منتشر شده آزادگان انتخاب شده‌اند و بدون شک قابلیت‌های ویژه‌ای برای پرداخت‌های هنری و ادبی دارند. جرقه اولیه قصه بیشتر داستان‌نویسان، نمایش یا فیلمنامه‌نویسان با چنین ایده‌های کوچکی شروع می‌شود. این ایده‌ها هم می‌توانند به عنوان قصه‌ای مستقل و هم به عنوان بچه‌قصه و خرده روایت‌های واقعی اما در عین حال زیبا و با معنا و مفهوم، درون قصه‌ای بزرگ‌تر قرار بگیرند.

بانک ایده پل ارتباطی مناسبی برای تولیدکنندگان آثار هنری و ادبی است تا به ایده‌های مستند و خیال‌انگیز زندگی و مقاومت آزادگان در سال‌های اسارت دست پیدا کنند. هدف از این کار تشویق نویسندگان، نمایشنامه‌نویسان و فیلمنامه‌نویسان است تا با مطالعه این ایده‌ها که از موضوعاتی چون طنز، مباحث سیاسی، اعتقادی، اجتماعی، امید، خانواده و موضوعات عاشقانه انتخاب شده‌اند، سریع‌تر به ایده‌های جالب، جذاب و در عین حال واقعی دست پیدا کنند.

برای مرحله اول، بارگذاری ۱۵۴ قصه کوتاه را از ۳۰ کتاب منتشر شده آزادگان انتخاب کرده‌ایم. انتخاب داستانک‌های کوتاه ادامه دارد و در مرحله دوم جمع‌آوری، قصه‌های بیشتری در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

بانک ایده در صفحه مجازی دفتر هنر و ادبیات اسارت حوزه هنری به نشانی روایت رهایی؛ revayaterahayi قابل دسترسی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha