۱۴۰۳.۰۵.۱۰

سومین مجلس از نمایشگاه «روضه بهشت» امروز ۱۰ مردادماه با پرده‌خوانی مرشد میرزاعلی از تابلوی نماز ظهر عاشورا اثر حسن اسماعیل‌زاده و نمایش ۱۰ تابلوی خوشنویسی با موضوع عاشورا، در گالری عالی حوزه هنری افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، بخش آغازین آیین افتتاحیه مجلس سوم نمایشگاه «روضه بهشت» با پرده‌خوانی مرشد محسن میرزاعلی همراه بود و وی با اشاره به رسم پرده‌خوانی در قدیم روایتی از وقایع روز عاشورا از جمله نحوه به میدان رفتن حضرت علی اکبر (ع) و نماز ظهر عاشورا سیدالشهدا (ع) را نقل کرد.

سومین مجلس «روضه بهشت»؛ ارادت چهار نسل از خوشنویسان به سیدالشهدا است

با افتتاح نمایشگاه «روضه بهشت» بازدیدکنندگان به همراه جمعی از مدیران و هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه وارد گالری عالی شدند. با بازدید آثار خوشنویسان سیدشهاب‌الدین شکیبا قائم مقام مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری توضیحاتی در خصوص این رویداد هنری ارائه کرد و یادآور شد که ایده این نمایشگاه از دو ماه پیش شکل گرفت تا برای محرم و صفر یک نمایشگاه پنج‌گانه با موضوع محرم و سیدالشهدا برگزار شود و نگاه هنرمندان حوزه هنری در رشته‌های مختلف مثل نگارگری، خوشنویسی، نقاشی، پوستر و آثار حجمی به واقعه عاشورا باشد.

چاپ کتاب آثار به سه زبان

او با اشاره به اینکه تاکنون دو مجلس از آثار نقاشی و پوستر برگزار شده تشریح کرد: در هر مجلس از نمایشگاه «روضه بهشت»، آثار ۱۰ هنرمند ارائه می‌شود اگرچه سعی کردیم این رویداد صرفا برگزاری نمایشگاه فیزیکی نباشد و موشن تک تک آثار، ساخته و در فضای منتشر شود، در کنار نمایشگاه مجازی و چاپ کارت پستال آثار هر مجلس، کتاب تولیدات هنری را هم در پایان نمایشگاه به سه زبان منتشر خواهیم کرد.

آثار ۴ نسل از تاریخ خوشنویسان ایران

امیرعباس نصیری مدیر روابط عمومی انجمن خوشنویسان ایران و مجموعه‌دار آثار قدیمی ارائه شده در  نمایشگاه خوشنویسی «روضه بهشت»، در معرفی آثار این رویداد هنری عاشورایی به این نکته اشاره می‌کند که این نمایشگاه در برگیرنده آثار چهار نسل از تاریخ خوشنویسان ایران از دوره صفوی، قاجار، پهلوی و معاصر است.

او می‌گوید: از دوره صفوی اثری از بزرگترین خوشنویس خط نستعلیق میرعماد حسنی قزوینی، از دوره قاجار دو اثر از وصال شیرازی و عباس قلی قاجار قوانلو، از دوره پهلوی هم اثر استاد امیرخوانی که نسل اول خوشنویسان معاصر است در کنار آثار خوشنویسان دیگری چون حمید عجمی، حسین غلامی، صداقت جباری، عین‌الدین صادق‌زاده، غلامرضا ماهرویی و مسعود صالحی روی دیوار رفته است.

سومین مجلس «روضه بهشت»؛ ارادت چهار نسل از خوشنویسان به سیدالشهدا است

نصیری «روضه بهشت» را ارادت جامعه خوشنویسی از دوره صفوی تا معاصر به حضرت سیدالشهدا(ع) می‌داند که در قالب سومین مجلس از نمایشگاه «روضه بهشت» در گالری عالی حوزه هنری به نمایش در آمده است.

نمایش آثار دوره قاجار برای اولین بار

او درباره آثاری که از مجموعه شخصی خود در این نمایشگاه ارائه کرده می‌گوید: اثری که از میرعماد در این نمایشگاه روی دیوار رفته، دارای شعری براعت استهلال‌گونه است که به شاه عباس صفوی که سید حسینی بوده و حضرت اباعبدالله (ع) به عنوان موضوع اصلی شعر، ارتباط دارد. در این تابلو شعر «سلام علیک ای ‌شه کشور دین/که دین یافت از جدّ جدّ تو تزیین/ بطه ویس، که بی‌شک و شبهه/ تویی ‌میوه باغ طه و یس» با تذهیب تکمیل شده است. همچنین یکی دیگر از آثار قدیمی این نمایشگاه خط نسخ وصال شیرازی از دوره فتحعلی شاه قاجار است که در وصف سیدالشهدا(ع) به تحریر در آمده و در کنار تابلوی خوشنویسی عباس قلی قاجار قوانلو معروف به ذبیح السلطنه در دوره مظفرالدین شاه قاجار، برای اولین بار به نمایش گذاشته شده است. دیگر آثار قدیمی هم اثر استاد امیرخانی است و بعد از آن آثار شاگردان وی از جمله استاد عجمی، غلامی و صداقت جباری و دیگر اساتید خوشنویس همچون استاد صالحی و صادق زاده در «روضه بهشت»قابل بازدید است.

حسین غلامی که از هنرمندانی است که در این نمایشگاه اثرش در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته درباره ظرفیت هنر خوشنویسی در پرداخت هنری به موضوعات دینی می‌گوید: در حوزه خوشنویسی، خمیرمایه اصلی کار با تقدس و ارتباطی که در فرهنگ مکتوب ما از جمله ادبیات، احادیث و آیات قرآن وجود دارد، شکل می‌گیرد و اکثر هنرمندان بخصوص خوشنویسان به دلیل ارادتی که به وقایع، ائمه و اهل بیت (ع) دارند تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا مطالبی به رشته تحریر در آورند که با موضوعاتی چون عاشورا و امام حسین (ع) مرتبط باشد.

اثری برگرفته از زیارت عاشورا

او معتقد است که هنرمندان خوشنویس از سر اخلاص و ارادتی که به سیدالشهدا دارند، دوست دارند بهترین کار خود را خلق کنند و این به یک رفتار میان هنرمند و وقایع تبدیل شده است. به عبارتی دیگر خوشنویسان در اوج کار هنری تلاش می‌کنند یک اثر هنری را با عنوانی که مدنظرشان است، خلق کنند.

او همچنین با اشاره به اثر خود توضیح می‌دهد که در خوشنویسی مطالب مورد نظر با موضوع امام حسین (ع) یا از ادبیات یا از متون زیارتی گرفته شده‌اند  که اثر وی هم بخشی از زیارت عاشورا است که سلامی به امام و اصحاب و اولادشان دارد.

سومین مجلس «روضه بهشت»؛ ارادت چهار نسل از خوشنویسان به سیدالشهدا است

گفتنی است، این نمایشگاه به همت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری تا ۲۰ مردادماه، از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۸ در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، میزبان بازدیدکنندگان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha