۱۴۰۳.۰۵.۰۶

نمایشگاه «بازنمایش آثار هنرمندان ایران در شصتمین دوسالانه ونیز» با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد زرویی نصرآباد سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت ارشاد، محمد حسین نیرومند مشاور امور هنری و سینمایی وزیر ارشاد، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و هنرمندانی چون عبدالحمید قدیریان، مرتضی اسدی و علیرضا ذاکری  در موزه هنرهای معاصر افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، با بازدید مدعوین و مسئولان هنری کشور از گالری‌های موزه هنرهای معاصر که به آثار نمایشگاه «نقشی بر سنگ» با موضوع فلسطین اختصاص داشت، نمایشگاه «بازنمایش آثار هنرمندان ایران در شصتمین دوسالانه ونیز» که شبیه‌سازی شده از آثار به نمایش در آمده در ایتالیا است، نیز افتتاح شد.

نمایشگاه «بازنمایش آثار هنرمندان ایران در دوسالانه ونیز» افتتاح شد

محمد زرویی نصرآباد در حاشیه آیین افتتاحیه این نمایشگاه به خبرنگار روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: با کشتار کودکان مظلوم غزه، هنرمندان واکنش‌های مختلفی را با خلق آثار نشان دادند و این آثاری هم که در نمایشگاه هنر ونیز به نمایش در آمده بخشی از آثاری است که هنرمندان خلق کرده‌اند. بنای اول این بود که ۵ اثر مصطفی گودرزی، کاظم چلیپا، مرتضی اسدی، عبدالحمید قدیریان و غلامعلی طاهری در گنجینه حوزه هنری به عنوان آثار شاخص قرار گیرند ولی وقتی دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایش آثار با موضوع فلسطین را در دوسالانه ونیز پیشنهاد دادند ما تصمیم گرفتیم این آثار را با کیوریتوری امیر عبدالحسینی در ونیز به نمایش در آوریم.

نمایشگاه «بازنمایش آثار هنرمندان ایران در دوسالانه ونیز» افتتاح شد

شعر و رسانه در خدمت اثرگذاری  

وی ادامه داد: عبدالحسینی در نمایش آثار هنرمندان ایرانی در ونیز، تولیدات هنری را با اشعاری از محمود درویش تلفیق کرده است. وی به تناسب و فراخور اثر، اشعاری را انتخاب کرد و با استفاده از رسانه‌هایی چون رسانه‌های تصویری، نور، صدا و حتی بو بر تاثیرگذاری بیشتر و ایجاد ارتباط با مخاطب افزود.

زرویی نصرآباد با اشاره به اینکه نمونه کوچکی از آنچه در پاویون ایران در بی‌ینال ایتالیا ایجاد شده در نمایشگاه «بازنمایش آثار هنرمندان ایران در شصتمین  دوسالانه ونیز» هم شبیه‌سازی شده است گفت: در اثری که به بوی ویرانی اشاره دارد بویی از سوختن به واسطه یک دستگاه به محیط ساتع می‌شود یا در اثر مرتضی اسدی صدای ضربان قلبی که به صورت مولتی‌مدیا می‌تپد، موشن شده و با صدا پخش می‌شود. در کنار این اثر ۶ ال‌سی‌دی هم وجود دارد که با چهره‌های مختلف شعر محمود درویش که «قلبش را شکافتند و جز قلبش چیزی نیافتند» را به ۶ زبان فارسی، انگلیسی، عربی، فرانسه، ایتالیایی و آلمانی برگردانده تا افراد بتوانند با هدفون آن اشعار را به زبان خود بشنوند. در کنار اثر استاد قدیریان، با ۶ آینه‌کاری که هنر ایرانی است تصویر اثر در محیط پیرامون تابانده شده و با انعکاس روی دیوار، تصویر جدیدی از اثر را شاهد هستیم.

نمایشگاه «بازنمایش آثار هنرمندان ایران در دوسالانه ونیز» افتتاح شد

وی ادامه داد: هرکدام از این آثار با صحنه‌پرازی که دارند، اتفاقی را از درون قاب به بیرون می‌کشند و در کنار آثار می‌ریزند برای مثال در تصویر ویرانگی حجمی از ویرانگی هم دیده می‌شود یا اگر در اثر مصطفی گودرزی گل وجود دارد در پای اثر گل ریخته شده تا جنبه واقع‌گرایانه هم در فضا مشهود باشد و به تاثیرگذاری اثر کمک کند.

تفاوت ورزش و هنر در تاثیرگذاری

زرویی نصرآباد در سخنانش به تفاوت هنر و ورزش در تاثیرگذاری پرداخت و تشریح کرد: همانطور که شاهد هستیم همزمان با برگزاری شصتمین دوسالانه ونیز، المپیک ورزش هم در فرانسه در حال برگزاری است و ورزشکاران اسرائیلی همچنان روی حضور و تمریناتشان بسیار مصرانه کار می‌کنند. در حالیکه هنرمندان واقعا سنگ تمام گذاشتند و ۲۴ هزار هنرمند از سراسر دنیا نامه‌ای را امضا کردند و نگذاشتند اسرائیل در دوسالانه ونیز حضور داشته باشد. این درخواست تا حدی جدی بود که اسرائیل حتی نتوانست پاویون خود را افتتاح کند. تفاوت بین هنر و ورزش در همین نمونه قابل مشاهده است و نشان می‌دهد قدرت هنر به قدری زیاد است و هنرمندان به قدری مصر در به کرسی نشاندن حرف و اعتقاد خود هستند که در ورزش چینن چیزی را نمی‌بینیم. ما در المپیک می‌بینیم که همچنان ورزشکاران اسرائیلی حضور دارند ولی در نمایشگاه ونیز هنرمندان قاطعانه عمل کردند و مانع حضور اسرائیلی‌ها شدند.

وی با تاکید بر اینکه کارهای هنری قدرت، برد و تاثیرگذاری‌اش از تمام وجوه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و صنعتی بیشتر است بیان کرد: هنر در تمام عرصه‌ها پیش‌قراول است و توانسته همواره حرف خود را مطرح کند و تاثیرگذار باشد. این نکته در اتفاق ونیز و المپیک یه نمونه است که ما می‌بینیم چراکه هر دو رویداد در قلب اروپا در حال وقوع است و هنر توانسته در ایتالیا نقش بازدارندگی داشته باشد و مانع حضور اسرائیل شود و در المپیک فرانسه، ورزش نتوانسته تاثیرگذار باشد.

در آیین افتتاحیه نمایشگاه «بازنمایش آثار هنرمندان ایران در دوسالانه ونیز» با برقراری ارتباط زنده با رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا که در پاویون ایران در شصتمین دوسالانه ونیز حضور داشت، به موضوع ظهور هنر بدون مرز و تراژدی کشتار مردم مظلوم فلسطین اشاره شد.

قصه غزه و فلسطین به غصه‌ای عمومی تبدیل شده

در بخش دیگر از این افتتاحیه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکر از همکاری حوزه هنری و هنرمندان حوزه هنری که آثارشان در دوسالانه ونیز به نمایش گذاشته شده گفت: این روزها قصه غزه و فلسطین به غصه‌ای عمومی تبدیل شده است ولی رغم اینکه جهان غرب با شیپورهای همیشه آماده برای بهانه‌گیری حقوق بشری از کشورهای مختلف، در مقابل این تراژدی و اتفاق هولناک و سهمگین به خواب عمیق فرورفته‌اند. اینکه قصاب ددمنش و خون‌آشامی را به کنگره آمریکا دعوت می‌کنند و او را ایستاده تشویق می‌کنند، ننگی برای غرب است که با هیچ چیز پاک نخواهد شد. ما باید بر این مصیب گریه کنیم و بر وجدان بخواب رفته جهان استعماری بگرییم. هنرمند تعهد هنر متعهد در کلام امام، هنری است که اینها را فریاد بکشد.

نمایشگاه «بازنمایش آثار هنرمندان ایران در دوسالانه ونیز» افتتاح شد

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم با زبان هنر و خلق آثار هنری ممتاز این مظلومیت را به گوش عالمیان برسانیم بعد از گذشت ۵۰ سال وقتی آثار نمایشگاه بیروت را می‌بینم این حس و علاقه‌مندی نسبت به موضوع فلسطین در وجود ما شکوفا می‌شود چراکه آثار هنری محدود به قاب و زمان و مکان نمی‌شوند و از جنس آفرینش و ماندگار هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha