۱۴۰۳.۰۴.۲۰

یازدهمین جلسه از «دوشنبه‌ها به وقت کتاب» به رمان «عاشورات» نوشته امیر خداوردی اختصاص داشت و با حضور نویسنده اثر و حمید بابایی مجری کارشناس این سلسله نشست در سالن اوستا حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، حمید بابایی در ابتدای این جلسه اظهار داشت: تصمیمی مبنی بر حرکت به سمت کتاب‌های مناسبتی گرفته شد تا متناسب با حال و هوای این ایام که در محرم قرار گرفته ایم باشیم.

وی با اشاره به اینکه داستان، خاطره و روایت خواهیم داشت، ادامه داد: بر همین اساس سعی کردیم به سراغ گونه های دیگری ادبی برویم تا مخاطبان با انواع ادبیات آشنا شوند.

این مجری کارشناس خاطرنشان کرد: در این جلسه با کتابی روبرو هستیم که می‌خواهیم در خصوص تمامی جنبه‌های مختلف روایی آن صحبت کنیم.

وی اذعان کرد: «تراژدی پارسایان» کتاب دیگری از این نویسنده است که در واقع به نوعی جستارهایی در مورد مساله روایت عاشورا، محرم است و در این مورد هم صحبت خواهیم کرد.

پتانسیل‌های ادبی و روایی در حوزه دینی وجود دارد

بابایی گفت: با چاپ کتاب «تراژدی پارسایان» خواهید دید که چه پتانسیل‌های ادبی و روایی وجود دارد و ما می‌توانیم به آن بپردازیم و از این نوع روایت‌ها نیز در حوزه داستان‌نویسی بهره بگیریم.

وی به آثار دیگر این نویسنده اشاره کرد و افزود: چهار رمان از این نویسنده با نام‌های کتاب «معنای برج بابل، آلوت»، «جنون خدایان»، «آمین می‌آورم!» منتشر شده است.

این مجری کارشناس با تاکید بر اینکه نویسنده دارای کتاب‌های متعددی است که هر کدام به نوبه خود دارای ارزش فراوانی هستند، یادآور شد: کتاب دیگری از این نویسنده با نام «آفتاب گرفتگی» در مورد رابطه ادبیات و  دین نیز منتشر شده است.

وی بیان کرد : پدیده‌های ناخودآگاه از دیگر کتاب‌های این نویسنده بوده که از عربی به فارسی ترجمه شده است.

بابایی با بیان سوالی از نویسنده مبنی بر اینکه ایده «عاشورات» از کجا آمده و چگونه به چنین مطلبی رسیده است، جلسه را ادامه داد.

واقعه عاشورا در ادبیات مدرن، نمود نداشته است

امیر خداوردی نویسنده کتاب «عاشورات» گفت: یک تراث تاریخی، مذهبی داریم که شاید یکی از مهمترین بخش‌های آن اختصاص به امام حسین (ع) و عاشورا دارد اما در فضای ادبی مدرن نمود پیدا نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: در رمان‌های خارجی حتی آمریکایی برای نوشتن از کتاب‌های عهد عتیق و جدید و همچنین المان‌های مذهبی در انجیل بهره‌برداری شده است.

داستان‌نویسی در حوزه عاشورا مورد بی‌مهری قرارگرفته است

خداوردی تصریح کرد: همینگوی در پیرمرد و دریا هیچ صحبتی از مسیح نمی‌کند اما منتقد کاملا متوجه استفاده از انجیل و بهره‌گرفتن از این کتاب مقدس می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین مارکز در کتاب صد سال تنهایی از عهد عتیق بهره گرفته و اگر کسی عهد عتیق را خوانده باشد، در می‌یابد که این داستان در واقع بازتولید آن است.

نویسنده کتاب «عاشورات» با اشاره به اینکه در کتاب عهد عتیق مواردی از جمله ابقای نسل و خانه‌دار شده همگان آمده و تاکید شده است، گفت: در عهد عتیق یکی از موضوعات اساسی که مطرح می‌شود این دو مورد است و تاکید بر بقای نسل و خانه‌دار شدن همگان دارد.

سینمای خارجی به تولید فیلم هایی با نماد منجی پرداخته است

خداوردی با اشاره به اینکه تعرف اسطوره گفت: اسطوره به داستان‌هایی می‌گویند که لحظه به لحظه به وجود آمدن اشیاء برمی‌گردد و این نکته در داستان‌نویسی بسیار اهمیت و ارزش دارد.

وی به سینمای خارجی و تولید فیلم در زمینه منجی اشاره کرد و افزود: سینمای خارجی نیز از الگوی منجی استفاده می‌کند در سوپر من و مرد عنکبوتی دقیقا مسیح را با این الگو باز تولید می کنند.

وی به مقوله حماسه و قهرمان حماسی در داستان اشاره کرد و اظهار کرد: قهرمان داستان در حماسه، عزیز دردانه نویسنده می‌شود و به بدترین وضع گرفتار شده اما در نهایت از آن گرفتاری بیرون می‌آید و نجات پیدا می‌کند و در حقیقت می‌توان گفت که قهرمان به معنی اصلی کلمه است.

خداوردی در ادامه به آثار خود اشاره کرد و گفت: کتاب «عاشورات» در واقع مقدمه‌ای برای کتاب «تراژدی پارسایان» بوده است چرا که در ادبیات نیاز به اینگونه آثار وجود داشته و به این نیاز به چشم می خورد.

در رمان‌های فارسی از الگوی واقعه کربلا استفاده نشده است

وی عنوان کرد: در رمان‌ها اصلا از الگوی واقعه کربلا استفاده نشده است چون متاثر از رمان‌های خارجی بودیم از الگوی مسیحیت در نوشتن بیشتر استفاده کردیم.

نویسنده کتاب «عاشورات» تاکید کرد: باید به واقعه عاشورا نگاه ادبی داشت چرا که توجه به این حوزه هم مورد نیاز چامعه است و هم موجب آشنایی و معرفی با حادثه کربلا و افراد حاضر در آن معرکه می‌شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه تاکنون به واقعه عاشورا به چشم ادبی نگاه نشده و یا اگر این امر اتفاق افتاده بسیار اندک، کمرنگ و ضعیف بوده است.

داستان‌نویسی در حوزه عاشورا مورد بی‌مهری قرارگرفته است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha