۱۴۰۳.۰۴.۰۵

رویداد آشنایی هنرجویان با مدارس مرکز آموزش حوزه هنری با عنوان «راه روشن» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، محمدصادق کوچک‌زاده مدیر مرکز آموزش حوزه هنری در ابتدای این رویداد که عصر روز شنبه ۲ تیرماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد گفت: این نشست به منظور آشنایی بیشتر هنرجویان و علاقه‌مندان به شرکت و حضور در برنامه‌های آموزشی ما برگزار می‌شود. همچنین از دیگر اهداف این رویداد آشنایی شما با برخی اساتید مرکز آموزش حوزه هنری و سرفصل‌هایی است که برای تدریس در نظر گرفته شده است.

کوچک‌زاده در ادامه گفت: ما در مرکز آموزش به صورت خاص دو بخش ویژه تربیت علاقه‌‎مندان به فیلمسازی و داستان‌نویسی را طراحی کرده‌ایم که برای درک بهتر این امر مهم از حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی سوره حوزه هنری دعوت کرده‌ایم تا ارتباطات میان مراکز گوناگون حوزه هنری در خصوص آموزش فیلمسازی بیشتر توضیح دهد. همچنین بهزاد دانشگر مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری هم با فیلمی از پیش ثبت شده در مورد نحوه و اهمیت دوره‌های آموزشی داستان‌نویسی در این نشست حضوری مجازی خواهد داشت.

* دفتر داستان حوزه هنری شما را به هدفتان می‌رساند

بهزاد دانشگر مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری هم در ادامه این نشست با حضور مجازی خود در فیلمی از پیش ضبط شده به اظهار نکاتی در مورد رویدادهای آموزی حوزه هنری پرداخت. وی در این فیلم وظیفه حوزه هنری را کمک به انقلاب دانست و افزود: حوزه هنری انقلاب اسلامی باید استعدادهای جوان و نوجوان را استعدادیابی و کشف کند و از آنها حمایت کند تا بسترهای تولید اثر هنری و زمینه مناسب ارائه به مخاطب برای آنها ایجاد شود.

دانشگر در این فیلم افزود: مرکز آموزش حوزه هنری با برپایی دوره‌هایی آموزشی به یاری بخش مهمی از اهداف آموزشی حوزه هنری آمده تا آینده هنر انقلاب اسلامی را تامین کند. ما در بخش داستان‌نویسی به این مرکز کمک می‌کنیم تا علاقه‌مندان در بخش‌های گوناگون این رشته جذب دفتر داستان حوزه هنری شوند و در تولیدات این دفتر حضور داشته باشند. در همین راستا به زودی باشگاه نویسندگان جوان راه‌اندازی می‌شود تا هنرجویان نیمه‌حرفه‌ای به توانایی حرفه‌ای برسند و دست به خلق و تولید اثر بزنند.

وی در پایان گفت: اگر به دنبال خلق و نوشتن یک داستان خوب و یا یک رمان درخشان هستید دفتر داستان همانجایی است که می‌تواند به شما کمک کند تا به هدفتان برسید.

* مدرسه نویسندگی شاهد

آقای علوی مدیر مدرسه نویسندگی شاهد مرکز آموزش حوزه هنری نیز در بخش بعدی این رویداد به توضیح سرفصل‌های آموزشی و برنامه‌های طراحی شده آن برای علاقه‌مندان پرداخت و افزود: مدرسه نویسندگی شاهد در ابتدا با برپایی دوره‌های مقدماتی به روان‌نویسی خلاق و مبانی اندیشه ناب می‌پردازد تا در نهایت بعد از گزینش تخصصی به بخش پیشرفته این مدرسه راه پیدا کنند.

وی افزود: در این مرحله ما با برپایی بخش‌های پیشرفته داستان پایه اول به مبانی مکتب شناسی ادبی و عناصر داستان می‌پردازیم و در ادامه در بخش پیشرفته داستان پایه دوم به مکتب‌شناسی ادبی و پرداخت داستانی می‌رسیم. در بخش بعدی نیز با برپایی دوره پیشرفته داستان پایه سوم، طرح داستانی و اندیشه ناب را آموزش می‌دهیم.

علوی ادامه داد: هنرجویان با پایان این سه دوره پیشرفته به مرحله پیشرفته داستان پایه چهارم می‌رسند تا با گذراندن هشت جلسه سه ساعته به ایده‌یادبی شهودی بپردازند و در نهایت زیر نظر مربی‌های خود با همکاری مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری تولید اثر کنند.

وی در پایان با ارائه آماری از هنرجویانی که تا کنون در این مدرسه نویسندگی فعالیت داشته‌اند به معرفی اساتید این مدرسه پرداخت و گفت: کبری التج، بهزاد دانشگر، نصرت الله تابش و علیرضا هاشمی ارسنجانی در دوره‌های آموزشی این مدرسه ما را یاری می‌کنند.

* مدرسه فیلمنامه‌نویسی عین

بخش بعدی این رویداد با حضور آقای جعفری مدیر مدرسه فیلمنامه‌نویسی عین مرکز آموزش حوزه هنری پیگیری شد. جعفری در این بخش با تکیه بر بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در زمینه‌های هنری و قرائت آن به ارائه فرآیند آموزشی این مدرسه پرداخت. جعفری فرایند آموزشی این مدرسه را با آغاز سطح پایه عنوان کرد و افزود: در سطح پایه ابتدا به ارائه مبانی فیلمنامه‌نویسی و تاریخ سینمای جهان می‌پردازیم و در ادامه به مرحله جذب و گزینش در سطح پایه می‌رسیم که در این مرحله صلاحیت‌های تخصصی بررسی خواهد شد.

جعفری در توضیح دوره‌های آموزشی سطح تخصصی این مدرسه نیز گفت: این سطح در دو دوره مجزای فیلمنامه کوتاه و بلند برگزار می‌شود که هر یک از هنرجویان تنها یکی از آنها را می‌توانند انتخاب کنند. در دوره فیلمنامه کوتاه ابتدا مکاتب ادبی و هنری تدریس می‌شود و سپس کارگاه‌های تیزر فرهنگی، نگارش خلاق و نگارش نماهنگ برگزار می‌شود.

وی در ادامه گفت: انتظار می‌رود هنرجویان در پایان این دوره با سه نوع فیلم‌نامه گفته شده آشنا شده باشند و بتوانند در هر سه نوع آن بنویسند. هنرجویان بعد از موفقیت در این مرحله مجوز حضور در فیلمنامه بلند و دوره‌های آموزشی مدل‌های ساختاری فیلمنامه، کارگاه ایده تا طرح و کارگاه بازنویسی طرح را به دست می‌آورند. با گذشت از این دوره ها، هنرجویان وارد کارگاه‌های مهندسی روایت، نگارش صحنه، دیالوگ‌نویسی و بازنویسی فیلمنامه می‌شوند و به این ترتیب دوره آموزشی را کامل می‌کنند.

مدیر مدرسه فیلمنامه‌نویسی عین افزود: هنرجویانی که کارگاه‌های یادشده را با موفقیت پشت سر بگذارند به مرحله کارگاه‌های نگارش سریال و تحلیل ساختار می‌رسند و انتظار می‌رود در پایان توانایی نگارش فیلمنامه‌های تله‌فیلم، سینمایی و سریال را به دست بیاورند.

جعفری در ادامه با ارائه‌ای از آمارهای موفق این مدرسه فیلم‌نامه‌نویسی به معرفی اساتید آن پرداخت و افزود: ما در مدرسه فیلمنامه‌نویسی عین ویژه‌برنامه‌هایی را در کنار کارگاه‌های تخصصی برگزار می‌کنیم که از جمله آنها می‌توان به سینماتک و محافل هنرجویی اشاره کرد. در مدرسه فیلمنامه‌نویسی عین اساتیدی همچون مجید آسودگان، محمدباقری مهدی‌کیا، مریم احدزاده، سید سعید رحمانی و نصراله احمدجو به تدریس سرفصل‌های گفته شده خواهند پرداخت.

وی در پایان گفت: آثار تولیدی موفق این دوره‌های آموزشی برای بهره‌برداری به مراکز و موسسات فیلم‌سازی از جمله باشگاه رشد صدا و سیما، مرکز تولید متن سینمایی سوره و مرکز سریال سازمان سینمایی سوره ارائه خواهد شد.

* مدرسه فیلمسازی نور

محمد باصفا، مدیر مدرسه فیلمسازی نور مرکز آموزش حوزه هنری نیز در بخش پایانی این رویداد هنرجویی با ارائه آماری از فعالیت‌های از فعالیت‌های این مدرسه تا کنون، گفت: مدرسه فیلمسازی نور دارای دو گروه فیلمسازی داستانی و مستند است که در همین دو گروه فعالیت دارد.

باصفا در ادامه با معرفی سیر آموزشی گروه داستانی مدرسه فیلمسازی نور گفت: این گروه با شش مرحله از جمله دوره آشنایی با سینمای داستانی و پنج سطح تولید هنرجویی فیلم کوتاه کار خود را ادامه می‌دهد. هر کدام از این دوره‌ها حدود شش ماه طول می‌کشد که هنرجویی که تا پایان بخواهد با ما بماند تقریبا سه سال را باید در مدرسه فیلمسازی نور بگذراند.

وی افزود: گروه مستند این مدرسه نیز با حضور اساتیدی همچون سعید فضل زرندی، محمد فریدونی، محمد خوشدل‌فر، علی رستم‌آبادی، محسن آقایی، مجتبی خلفی‌زاده، مجید رستگار، حامد شکیبانیا، محمد نجفی، محسن کریمیان، محمدجواد رئیسی و مهدی انصاری در بخش‌های گوناگون به ارائه دوره‌های آموزشی خود می‌پردازد.

جعفری ادامه داد: سیر آموزشی گروه مستند مدرسه فیلمسازی نور با دوره آشنایی با سینمای مستند آغاز می‌شود و در ادامه با دوره مقدماتی با تولید یک مستند کوتاه، دوره پیشرفته با تولید یک مستند نیمه بلند و دوره اتصال به مراکز حرفه‌ای با تولید یک مستند بلند پیگیری می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر آداب هنرجویی گفت: هنرجو در مدرسه نور باید مسیر حرفه‌ای کار خود را مشخص کند، در انتهای هر دوره آموزشی تولید داشته باشد، اندیشه و هنر فیلم‌سازی را در کنار هم داشته باشد، بداند که در یک زنجیره تولیدی قرار دارد و بداند که همراهی تا انتهای دوره تجربه ارزنده‌ای کسب خواهد کرد که همه این توصیه‌ها از جمله آداب هنرجویی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha