۱۴۰۳.۰۲.۳۱

کارگاه تخصصی «تجلی آرمان فلسطین» با حضور سهاد الخطیب هنرمند مطرح کشور عمان روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با همکاری مرکز رسانه‌ای صبح در مرکز آموزش حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه‌هنری انقلاب اسلامی، هدف از کارگاه تخصصی «تجلی آرمان فلسطین» به بررسی اثرات هنر در چگونگی معنا بخشیدن به داستان و نقش ایدئولوژِی در هنر اختصاص داشت.

در این کارگاه سهاد الخطیب، هنرمند مطرح کشور عمان در مورد شیوه خلق آثار هنری خود و گرایش‌ش به هنر گفت: استودیوی هنر کوچکی در کشور عمان به نام ام جنین دارم. همچنین چند مدل کارگاه نقاشی در استودیو دارم که یکی از آنها هنر به مثابه زبان و یکی دیگر به نام اکتشاف قلب است.

او توضیح داد: عنوان کارگاه «شفا یافتن قصه از مسیر هنر» را برای این کارگاه خود در ایران انتخاب کردم.

نمایش «تجلی آرمان فلسطین» در مرکز آموزش حوزه هنری

این هنرمند فلسطینی‌الاصل گفت: من به عنوان فلسطینی چیزی جز روایت ندارم چون خانه‌ها و بچه‌های ما را می‌دزدند. روایت چیز کم ارزشی نیست و تا وقتی که ما یک قصه داریم می‌توانیم ادامه دهیم و باقی بمانیم.

الخطیب ادامه داد: وقتی به ایران آمدم دیدم چقدر مردم به هم شبیه هستند و چقدر مردم دنیا تلاش می‌کنند تا قصه‌های ما را بشنوند برای همین قصدم این است که در کنار هم با این داستان‌ها شفا بگیریم.

او کارگاه عملی خود را با کشیدن دایره آغاز کرد و گفت: داستان تمرین دایره کشیدن را همزمان با قرآن خواندن شروع کردم و از داستان ابراهیم استخراج کردم. آن زمان دختر پنج ساله‌ام داستان سیندرلا را می‌خواند و من تلاش‌ می‌کردم از دخترم در برابر پرنسس‌های والت دیزنی محافظت کنم بنابراین به دنبال جایگزین گشتم.

این هنرمند روایت خود را اینگونه ادامه داد: همینطور به دنبال جایگزینی برای داستان‌های ترسناک کودکی بودم شروع به روایت داستان انبیا کردم. من این داستان‌ها را از دیدگاه تحلیلی برای دخترم می‌گفتم. در میان همه داستان‌ها «ابراهیم» جذاب‌تر بود چون بت‌ها را شکست. چون در دید دختری ۵ ساله فرد باید خیلی قدرتمند باشد تا بت‌ها را بشکند و همین برای خودم هم جذاب شد و باعث تحقیق بیشتر من شد. زمانی که ابراهیم به دنبال خدا می‌گشت به ستارگان نگاه می‌کرد و همینجا داستان دایره‌های من آغاز شد. ابراهیم خدایی می‌خواست که همیشه باشد نه مانند ماه و خورشید در رفت و آمد باشد و قدرت فراتر داشته باشد.

الخطیب تصریح کرد: من به این نتیجه رسیدم که عظیم‌ترین شکلی که خدا آفریده دایره است و همزمان پیچیده‌ترین شکل، تصویری است که در زمین و خورشید و.. موجود است. مانند حضرت ابراهیم به دایره فکر کردم که چگونه بزرگ می‌شود بدون آنکه بشکند و شاید این بزرگترین هدیه ابراهیم به ما بوده که به آسمان نگاه کنیم و از غم برهیم و مانند ستارگان بزرگ شویم بدون آنکه آسیب ببینم و این اساس کارگاه‌های من بود. هیچ دایره‌ای شبیه دایره دیگری نبود.

نمایش «تجلی آرمان فلسطین» در مرکز آموزش حوزه هنری

این هنرمند درخصوص تکنیک کار خود گفت: گفتگویی که آب با جوهر و هنرمند دارد تغییر می‌کند. هنر انسان را با خودش آشنا می‌کند و گاهی با یک دایره شروع می‌شود. من از قرآن آموختم که ما یک روح داریم و یک ماده و هر چقدر علم مان را افزایش دهیم، روحمان گسترش می‌یابد. هنر ایدئولوژی را می‌سازد. پس مقاومت نرم نیست، خودش مقاومت است.

در ادامه کارگاه، تعدادی از آثار هنری خود را به نمایش در آورد. آثاری که با جوهر کشیده شده بود.

لازم به ذکر است که سهاد الخطیب، هنرمندی از کشور عمان است که آثار او در مونترال، کانکتیکات، برکلی، نیویورک، سانفرانسیسکو واَمان به نمایش درآمده است. سهاد خطیب در زمینه تصویرسازی و فیلم آثاری درباره مسایل فلسطین، الهیات و مسایل اجتماعی در کارنامه خود دارد. همچنین او از طراحان برجسته کمپین‌های عدالت اجتماعی در جهان است.

نمایش «تجلی آرمان فلسطین» در مرکز آموزش حوزه هنری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha