۱۴۰۳.۰۲.۲۰

نرگس اسماعیلی که نمایش «راز» را به جشنواره تئاتر مردمی مسجد آورده معتقد است که جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد شرایطی را مهیا کرده تا علاقه‌مندان به هنر تئاتر در محیط سالم کار خود را آغاز کنند و راحت‌تر وارد فضای حرفه‌ای شوند و کارهای موثرتری را تولید کنند.

نرگس اسماعیلی در گفت‌وگو با روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: نمایش‌هایی که در مساجد به واسطه جشنواره تئاتر مردمی مسجد اجرا می‌شوند، باعث جذب افراد علاقه‌مند و مستعد در تئاتر هم می‌شود و من بارها دیده‌ام که مخاطبان بعد از اجرا درباره ورود به حوزه تئاتر و اضافه شدن به گروه اجرایی از اجراگران و بازیگران سوالات متعددی می‌پرسند. این امر نشان‌دهنده جذابیت این رویه و مورد تایید بودن آثار از نگاه مخاطب عام است.

وی در ادامه اظهار کرد: تئاتر از پایه برای نوجوانان جذاب است ولی جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد هم شرایطی را مهیا کرده تا علاقه‌مندان به هنر تئاتر در محیط سالم کار خود را آغاز کنند و راحت‌تر وارد فضای حرفه‌ای شوند و کارهای موثرتری را تولید کنند.

کارگردان «راز» در معرفی این نمایش بیان کرد: این اثر از جمله نمایش‌های منتخب سال گذشته است که برای غدیر نوشته شد و به موضوع حل شدن مسائل با توسل به ائمه می‌پردازد.

وی در سخنانش بر این نکته تاکید کرد که این نمایش در اجرای جشنواره تئاتر مردمی مسجد، با تغییراتی در پایان همراه بود که نمایش «راز» را از نگاه مخاطب دیدنی‌تر کرد.

اسماعیلی همچنین اظهار کرد: نمایش «راز» ویژه مخاطب ۱۰ تا ۱۸ سال تولید شده و به زبان طنز در آمده تا با مخاطب بیشتری ارتباط برقرار کند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به خلا موجود در متون اجرایی درباره نمایشنامه «راز» تشریح کرد: برخی آثار بسیار کودکانه هستند و به مسائل چندان مهمی نپرداخته‌اند یا موضوعات به گونه‌ای است که برای مخاطب عام قابل ملاحظه نیست بر همین اساس هم میزان نمایشنامه مناسب برای اجرا در این رویداد هنری محدود است . البته من ادبیات نمایش خواندم و این موضوع در نمایشنامه‌نویسی کمکم کرده ضمن اینکه از اساتید و اهالی تئاتر در استان قم از جمله حسین فدایی حسین، محمدرضا آزاد و سلیمانی هم کمک زیادی گرفته‌ام.

وی افزود: نمایش «راز» درباره دختری است که بر اثر سکته به عالم برزخ سفر می‌کند و زندگی‌اش مرور می‌شود.

اسماعیلی درباره طراحی «راز» گفت: نمایش با اتاق دختر داستان آغاز می‌شود که طراحی‌اش با کارتن‌ها چیده شده روی هم تداعی‌گر میز تحریر و کمد و وسایل داخل اتاق است. برای صحنه عالم برزخ فضای سورئالیستی طراحی شده که با نور و صداپردازی حال و هوای آن عالم برای مخاطب ترسیم می‌شود.

وی درباره نقش‌آفرینان این اثر بیان کرد: من در رشته ادبیات نمایشی تحصیل کرده‌ام و در کانون مسجد برای نوجوانان کلاس آموزشی برگزار کردم و بعد روی نمایشنامه کار کردم. البته پیش از این هم بازیگران «راز» در مسجد یک اثر طنز و یک اثر با موضوع محرم اجرا کرده بودند و از آمادگی اولیه برای بازی تئاتر برخوردار بودند.

کارگردان نمایش «راز» افزود: بازیگران نمایش «راز» از طریق فرآیند جشنواره تئاتر مردمی مسجد جذب نمایش شده‌اند و عموما دانش‌آموزان کلاس‌های پنجم و ششم و هفتم هستند که بیش از یک ماه و نیم به تمرین این اثر پرداخته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha