۱۴۰۳.۰۲.۱۷

مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری از همکاری این مرکز با وزارت اقتصاد و دارایی جهت برگزاری مسابقه محدود طراحی صحن و یادمان شهید گمنام وزارت اقتصاد و دارایی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، مصطفی مومنی‌راد مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری یکی از اهداف مرکز معماری اسلامی را ترویج و ساخت یادمان، با هدف تعامل‌پذیری دانست و گفت: معماری یادمانی گرچه همواره دارای کاربری است، اما هدف غایی آن، نمایش و نمایاندن آرمان‌ها و دیدگاه‌های یک جامعه است.

وی اظهار کرد: یادمان‌ها به عنوان عناصری بصری و عینی کمک می‌کند که بخش‌هایی از ذهنیت جمعی افراد بازخوانی شده و خاطرات مرور شود. بدین ترتیب، یادمان‌ها نقشی کلیدی در یادآوری خاطرات برای یک جامعه دارد و یادآوری خاطرات به اتحاد و همبستگی اجتماعی منجر می‌شود که یکی از ارزش‌های بنیادین در هر جامعه‌ای است.

یادمان‌ها به بازخوانی ذهنیت جمعی افراد کمک می‌کند

همچنین آزاده شاهچراغی یکی از داوران در خصوص این مسابقه بیان کرد: ارادت ملی ما به شهدای جنگ تحمیلی و دفاع مقدس دلیل قاطعی برای طراحی و ساخت یادمان شهدا بوده است. طبق آمار مستند تاکنون بیش از ۷۰۰۰ یادمان شهید در کشور ساخته شده است اما از نظر متخصصان و معماران تعداد معدودی از این یادمان‌ها توانسته اثری ماندگار ذهن ببیننده گذارد یا با شاخصه‌ای ادراکی در خاطر وی ثبت شود.

وی همچنین اقدام وزارت محترم اقتصاد و دارائی در عمومی کردن عرصه پیرامون مقبره شهید گمنام و به مسابقه گذاشتن طراحی صحن یادمان را اقدامی ستودنی دانست و افزود: ایجاد این امکان برای شهروندان که به راحتی برای دیدار و زیارت شهید گمنام پا به صحن بگذارند بسیار یکتا است چراکه وزارت اقتصاد و دارایی، صحن را همچون بخشی از فضای پویای شهر به روی شهروندان گشوده است.

یادمان‌ها به بازخوانی ذهنیت جمعی افراد کمک می‌کند

شاهچراغی اظهار کرد: طرح‌های دریافتی به خوبی پاسخگوی پیچیدگی‌های عملکردی-حرکتی-امنیتی-فرهنگی-معنایی و موارد متعدد خواسته شده در شرح مسابقه بوده‌اند... و در هریک از آثار تلاش شده تا با برداشتی نوین از یادمان و توجه به فرصت ایجاد شده برای طراحی یک صحن دعوت کننده به حضور شهروندان پاسخی تخصصی و هنرمندانه ارائه شود. در این میان سه طرح برتر و به ویژه رتبه نخست به اهداف پروژه نزدیک‌تر بوده است.

گفتنی است دکتر حمیدرضا انصاری، دکتر مهدی خاکزند و دکتر آزاده شاهچراغی داوری آثار مسابقه محدود طراحی صحن و یادمان شهید گمنام وزارت اقتصاد و دارایی را برعهده داشته‌اند.این مسابقه بصورت محدود و با شرکت شش دفتر معماری برگزار می‌شود و نتایج آن در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ اعلام خواهد شد. همچنین طرح منتخب هیئت داوران در حیاط شمالی وزارت اقتصاد و دارایی ساخته خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha