۱۴۰۳.۰۱.۲۹

در اختتامیه هفته هنر انقلاب که امشب ۲۹ فروردین ماه در حوزه هنری برگزار شد، مسعود نجابتی به عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ معرفی شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، نامزدهای «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» متشکل از امیر بشیری برای نویسندگی و کارگردانی کنسرت‌نمایش «کلنل»، کمال تبریزی و علیرضا طالب‌زاده برای نویسندگی و کارگردانی مجموعه تلویزیونی «سرزمین مادری»،  راضیه تجار برای انتشار رمان «یاس کبود» و تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «اسم تو مصطفاست»، افشین علاء برای نقش‌آفرینی موثر و بهنگام در سپهر شعر انقلاب اسلامی و مسعود نجابتی برای فعالیت‌های موثر بین‌المللی در حوزه گرافیک از جمله دیوارنگاره «و فتح قریب» در مرز سرزمین‌های اشغالی بود که در نهایت این هنرمند هنرهای تجسمی به عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ انتخاب و معرفی شد.

مسعود نجابتی چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ شد

اگر بخواهیم نگاهی به کارنامه هنری مسعود نجابتی بیندازیم باید یادآور شویم که وی پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی؛ متمرکز بر طراحی پوستر، نشانه، کتاب و به‌ ویژه گرافیک نشر با تأکید بر روش تایپوگرافی است. 

وی دارای مدرک کارشناسی ارشد گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دانشگاه هنر و مؤلف کتاب خط در گرافیک و مبدع و طراح «فونت پرشیا»، عضو  انجمن خوشنویسان ایران و عضو هیأت داوران جشنواره‌های هنری مختلف است که جوایز متعددی از جمله جایزه ویژه بخش گرافیک چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را دریافت کرده است.

مسعود نجابتی چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ شد

چهره ماندگار هنر انقلاب

محمدرضا سرشار (مشهور به رضا رهگذر)- نویسنده، پژوهشگر، منتقد ادبی و گوینده دارای مدک مهندسی رشته مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران- عضو هیأت داوران ششمین جشنواره تئاتر فجر ، مدرس ادبیات کودکان در دانشسرای تربیت معلم ، استاد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران ، عضو شورای داوران انتخاب کتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، عضو شورای نظارت بر کتاب های کودکان و نوجوانان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، قصه گوی ظهر جمعه ، دبیر چهارمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری .- سردبیر گاهنامه قلمرو تا شماره ٦ ، سردبیر نشریه تخصصی دو فصلنامه گویش ، سردبیر مجله سوره نوجوانان ، عضو شورای سردبیری مجله ادبیات داستانی ، مسئول شورای نقد وبررسی واحد رمان بنیاد جانبازان.- نگارش آثاری چون، «اصیل آباد»، «اگه بابا بمیره»، «گرداب سکندر»، «آنک، آن یتیم نظرکرده»، «تشنه دیدار»، «هستم اگر می روم»، «قصه پر غصه ما»، «بیست سال تلاش»، «یثرب شهر یادها و یادگارها»، «نردبان جهان»، «مهاجر کوچک».....

مسعود نجابتی چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ شد

چهره بین‌المللی هنر مقاومت

آریستیدس استبان هرناندز گوئررو (Aristides Esteban Hernandez Guerrero)، ملقب به «آرس» دوم سپتامبر۱۹۶۳ در هاوانا، پایتخت کوبا به دنیا آمد، در سال۱۹۸۷ تحصیلات پزشکی را به پایان رساند و در سال۱۹۹۳ در رشته روانپزشکی تخصص گرفت.

او یک کارتونیست، تصویرگر و نقاش خودساخته است و در هاوانا به صورت یک هنرمند آزاد فعالیت می‌کند. اولین کارتون از آرس در سال۱۹۸۴ در مجله «اُپینا» منتشر شد. هم‌اکنون کارهای وی در تمام دنیا منتشر می‌شود و او به عنوان تصویرگر کتاب (بیشتر کتاب‌های کودکان) و نقاش نیز شهرت دارد.

در سال۱۹۹۴ مجله «ویتی ورد» در امریکا نام وی را در فهرست بهترین کارتونیست‌های دنیا ثبت کرد. او همچنین در سال۲۰۰۲ از طرف وزارت فرهنگ دولت کوبا برنده مدال فرهنگ این کشور شد و نامش به فهرست بهترین کارتونیست‌های قرن بیستم این کشور راه یافت.

آثار آرس در نخستین گالری نمایشگاه کارتون و کاریکاتور امریکای‌لاتین به نمایش گذاشته شده و البته آثارش آنقدر جذاب است که مدیران موزه، یکی از آن‌ها را در ابعاد بزرگ‌تر از اصل آن روی برخی دیوارهای نمایشگاه چاپ کرده‌اند.

آرس در این نمایشگاه ۱۵اثر دارد که با موضوعاتی مثل جنگ رسانه‌ای، اقدامات ظالمانه و جنگ‌طلبانه امریکا، تروریسم، حقوق بشر و بیماری کرونا خلق شده‌اند. در یکی از این آثار نمای بسته‌ای از چهره مجسمه آزادی امریکا دیده می‌شود که چشمانش با آجرهایی سنگی دیوارچینی شده و او را برابر حقایق نابینا کرده است. آرس در این اثر اعتراض خود را به بی‌عدالتی سیاست‌های کشورهایی که دم از حق‌طلبی بشر و آزادی می‌زنند، نشان می‌دهد و امریکا را به بی‌عدالتی محکوم می‌کند.

اما مبارزه آرس با استکبار جهانی و در رأس آن‌ها امریکای جنایتکار به این اثر ختم نمی‌شود، او در اثر دیگری سربازی امریکایی را ترسیم کرده است که اسلحه به دست دارد و پرچم کشورش را در بالای کوله‌جنگی‌اش نصب کرده است. روی تن این سرباز که گویی در حال حمله است، نقشه کشورهایی کشیده شده که امریکا طی قرن اخیر آن‌ها را مورد هجوم نظامی، سیاسی، سایبری، فرهنگی، تحریم‌های اقتصادی و دارویی قرار داده است. در مرکز طراحی این سرباز، نقشه ایران خودنمایی می‌کند که شهرهای مشهد مقدس، تهران، اصفهان و شیراز نیز در این نقشه دیده می‌شود. آرس در این تصویر علاوه بر اعلام نفرت خود از امریکا، روی رفاقت، علاقه و دوستی با ایران تأکید کرده است.

مسعود نجابتی چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ شد

انیمیشن «بچه زرنگ» نیز رویداد سال هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ است.

انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» به تهیه‌کنندگی حامد جعفری که اثری قهرمان‌محور و ماجراجویانه برای کودکان و خانواده‌ است، تنها فیلم غیر کمدی سینمای ایران است که توانست به باشگاه ۶۰ میلیاردی‌های سینمای ایران وارد شود و در جمع ۶ فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران قرار بگیرد.

«بچه زرنگ» ماجرای پسربچه‌ای به نام محسن است که خود را ابرقهرمان می‌داند. او در یک اتفاق نادر، به جنگلی اسرارآمیز قدم می‌گذارد و با حیوانات منقرض‌شده ایران مواجه می‌شود، این آغاز یک ماجرای پیچیده برای نجات آخرین ببر ایرانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha