۱۴۰۳.۰۱.۲۱

آیین اختتامیه دومین جشنواره «سحری‌خوانی» و «مناجات‌خوانی» ایرانیان به همراه اجرای برنامه ساز و آواز و ویژه برنامه «نیایش‌خوانی» شامگاه روز دوشنبه ۲۰ فروردین ماه در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، این مراسم با پخش یک نماهنگ در حوزه «سحری‌خوانی» آغاز شد و در ادامه متین رضوانی‌پور از پژوهشگران حوزه موسیقی مذهبی و آیینی «نقاره‌زنی» برای رویت هلال ماه، «چاوش‌خوانی» برای اطلاع‌رسانی فرارسیدن ماه مبارک رمضان، «سحرخوانی»، «صلوات‌خوانی» و «مناجات‌خوانی» را از جمله نغمات موسیقایی مرتبط با ماه مبارک رمضان معرفی کرد که در شهرهای مختلف کشور به گونه‌های مختلف پخش می‌شوند.

وی با توضیحاتی درباره آیین‌های موسیقایی ماه مبارک رمضان، نمونه‌های صوتی را ارائه  کرد.

در ادامه این مراسم نماهنگی از روند برگزاری دومین جشنواره «سحری خوانی» و «مناجات خوانی» پخش شد و سپس میلاد عرفانپور (شاعر و پژوهشگر) به شعرخوانی پرداخت.

با اجرای چند قطعه موسیقایی به خوانندگی هاشم احمدوند و نوازندگی سه تار احمد متولی و پخش نماهنگی از برگزاری رویداد مناجات‌خوانی در دوره اول حجت‌الاسلام باباخانی مدیر هیات و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان سخنران بعدی این مراسم پشت تریبون حاضر شد.

مناجات‌خوانی در رسانه ملی کمرنگ شده

وی سحرخوانی و مناجات‌خوانی در ماه رمضان را سنتی مهم در ایران قدیم معرفی کرد و افزود: تنوع بومی و قومیتی در استان‌های مختلف رنگ و بوی متفاوتی به بحث مناجات‌خوانی بخشیده که لازم است بیشتر از قبل به آن پرداخته شود.

باباخانی با اعلام آمادگی برای شناسایی سنت‌های مختلف  و انجام اقدامات لازم برای ماندگار شدن این سنت‌های ارزشمند گفت: موضوع مناجات‌خوانی در رسانه ملی کمرنگ شده در حالی‌که ما ظرفیت‌های زیادی داریم که می‌توانیم از آن استفاده کنیم. ما باید این هنرها را پاس بداریم و امیدوارم در کل استان‌های کشور ادامه پیدا کند و ما بتوانیم از همه ظرفیت‌های ملی استفاده کنیم.

تجلیل از هادی آرزم

در بخش بعدی آیین اختتامیه دومین جشنواره «سحری‌خوانی» و «مناجات‌خوانی» نماهنگی پخش شد و سپس هادی آرزم مدرس و آهنگساز پیشکسوت موسیقی مورد تجلیل قرار گرفت.

تنوع بومی و قومیتی رنگ و بوی متفاوتی به مناجات‌خوانی بخشیده است

هادی آرزم گفت: حضور در این مراسم برای من از لطف پروردگار است که بنده کمترین شایسته حضور در مراسمی را دارم که زیر سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

در بخش بعدی این مراسم مرتضی امیر اسفندقه شاعر، به شعرخوانی پرداخت و سپس گروه موسیقی «چامه» به خوانندگی سید محسن حسینی قطعاتی را اجرا کرد.

در آیین اختتامیه این جشنواره که با همکاری انجمن موسیقی ایران، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد رودکی و  سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، احمد رمضی سرپرست مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی، میلاد عرفانپور مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، امیر حسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، محمد اله یاری مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، مهرداد باقری رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران  و هنرمندانی چون حسام الدین سراج خواننده موسیقی ایرانی، حسین علیشاپور خواننده موسیقی ایرانی، حمید خزاعی خواننده موسیقی ایرانی، مجید اخشابی خواننده موسیقی پاپ، رضا مهدوی پژوهشگر موسیقی حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha