۱۴۰۳.۰۱.۲۰

دومین جشنواره سحرخوانی و مناجات‌خوانی ایرانیان در روز یکشنبه ۱۹ فروردین با حضور احمد رمضی سرپرست مرکز موسیقی حوزه هنری، دکتر سید محسن حسینی دبیر جشنواره و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، در ابتدای این رویداد، احمد رمضی سرپرست مرکز موسیقی حوزه هنری ضمن اظهار امیدواری از برگزاری این رویداد در سالهای آتی به شکل مطلوب‌تر، به همکاری بنیاد رودکی، انجمن موسیقی ایران، سازمان فرهنگی-هنری شهرداری، معاونت امور هنری وزارت ارشاد در برپایی دومین جشنواره سحرخوانی و مناجات‌خوانی ایرانیان اشاره کرد.

مناجات‌خوانی یکی از پایه‌های مهم فرهنگ موسیقایی در ماه رمضان است

دکتر سید محسن حسینی دبیر دومین جشنواره سحرخوانی و مناجات خوانی ایرانیان در ادامه گفت: از دیرباز، نیایش و مناجات‌خوانی یکی از پایه‌های مهم فرهنگ موسیقایی ما در این ماه مبارک بوده و این هنر ریشه در تاریخ و فرهنگ ایرانیان دارد.

 وی احیای هنر آواهای سحری‌خوانی و بالندگی آن، آشنایی جوانان و نوجوانان با آن، حمایت از شاعران و خوانندگان نواهای این سنت فرهنگی، آشنایی و تقویت مناجات‌خوانی در موسیقی مذهبی و آیینی را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره معرفی کرد و افزود: این رویداد می‌خواهد سحرخوانی و مناجات‌خوانی سنت را به زندگی امروز آورده و جنبه هنری و معنوی مردم را در این ماه مبارک، متنوع‌تر کند.

حسینی با یادآوری اینکه اولین قدم در احیای این سنت در سال گذشته و با همکاری نهادهای فرهنگی و هنری با عنوان «جشنواره سحری‌خوانی و مناجات‌خوانی ماهور» همراه بوده بیان کرد: سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران با حمایت و همکاری احمد رمضی سرپرست مرکز موسیقی حوزه هنری، انجمن موسیقی ایران (دکتر ستایش‌گر)، بنیاد رودکی و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (دکتر سمیعی)، همزمان با ایام پرفیض ماه مبارک رمضان، دومین جشنواره را با برنامه‌هایی همچون شعرخوانی، نشست‌های تخصصی نقد و بررسی، اجرای مناجات‌خوانی، طی روزهای ۱۸ تا ۲۰ فروردین سال ۱۴۰۳ با حضور استادان، پیشکسوتان و علاقه‌مندان به این هنر، برگزار می‌کند.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: خوانش اشعار شعرای مطرح توسط شعرای آیینی، گفت‌وگوهای تخصصی در حوزه موسیقی آیینی و مناجات‌خوانی، اجرای قطعات متناسب با ایام ماه مبارک رمضان و مناجات‌خوانی و سحری‌خوانی توسط گروه‌های موسیقی، از جمله برنامه‌های امشب و اختتامیه این جشنواره خواهد بود.

در بخش دیگر این جشنواره، فائزه امجدیان شعری در مدح امام زین العابدین(ع) خواند و سپس متین رضوان‌پور پژوهشگر موسیقی پیرامون آیین‌های موسیقایی ماه مبارک رمضان گفت: آیین‌هایی که در ماه رمضان وجود دارد، مراسم‌هایی هستند که در سراسر ایران متداول بوده در کل شبانه روز به اجرا در می‌آمدند و اغلب با موسیقی همراه بوده و از نوع آوازی هستند.

مناجات‌خوانی یکی از پایه‌های مهم فرهنگ موسیقایی در ماه رمضان است

وی از جمله آیین‌هایی که در ماه رمضان اجرا می‌شود را نقاره‌زنی معرفی کرد که برای رویت هلال ماه بوده است. وی همچنین چاوش‌خوانی، بسم‌الله‌خوانی، سنت گره‌گشا، صلوات‌خوانی و مولودی‌خوانی از دیگر آیین‌های مرسوم در میان ایرانیان معرفی کرد و یادآور شد که مناجات خوانی یا سحر خوانی(مناجات سحری) اصلی‌ترین آیین‌ها است.

این پژوهشگر با اشاره به دعای سفره که هنگام صرف سحری و افطار خوانده می‌شود افزود: ربنا، اذان و تلاوت قرآن نیز جزئی از موسیقی ماه رمضان محسوب می‌شود.

در بخش پایانی این رویداد داوود غفارزاده نوازنده نِی و پوریا عابدینی خواننده به اجرای موسیقی پرداختند.

مناجات‌خوانی یکی از پایه‌های مهم فرهنگ موسیقایی در ماه رمضان است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha