۱۴۰۳.۰۱.۱۵

حوزه هنری انقلاب اسلامی نهادی است که در راستای رشد و شکوفایی اندیشه و هنر فعالیت می‎‌کند. این مجموعه فرهنگی هنری طی یکسال گذشته نقش مهمی در تبیین و ترویج  ارزشهای اسلامی به زبان هنر داشته است.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، برگزاری و اجرای صد رویداد مهم ملی از اقداماتی است که سال ۱۴۰۲ در کارنامه فعالیت حوزه هنری ثبت شده است. آنچه در این گزارش می‌خوانیم بخشی از عملکرد این نهاد در دو فصل پاییز و زمستان است.

مستند کوتاه «مادر» / حوزه هنری استان خراسان رضوی/ پاییز

فیلم کوتاه صدثانیه‌ای مادر، ساخته نعمت‌الله سرگلزایی، مستند کوتاهی است که در سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم صد رتبه اول بخش مستند ملی را به دست آورد. این فیلم در هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به عنوان بهترین مستند کوتاه بخش اصلی و بخش دفاع مقدس شناخته شد. در این فیلم خانم «رقیه کرمانی» مادر شهید «سید محمد حامد مسکون» برابر اصرارها و خواهش‌های مکرر عوامل پشت صحنه و خانواده خود برای توصیف فرزند شهیدش فقط به یک جمله اکتفا می‌کند:«دوستش داشتم؛ خیلی». همین یک جمله آنقدر تأثیرگذار بود که باعث شد در پاییز امسال فیلم به سرعت در فضای مجازی منتشر و در صفحات مختلف، بارها بازنشر شود و بازخوردهای فراوانی داشته باشد. «مادر» با بیش از ۵ میلیون بازدید در اینستاگرام و انتشار گسترده توسط افرادی با باورهای مختلف در صفحات فضای مجازی، یکی از محتواهای فراگیر فضای مجازی کشور در سال ۱۴۰۲ بود که مورد استقبال مردم از سلایق گوناگون فکری قرار گرفت.

اجرای نمایش «بهشت در آتش» در فرهنگسرای بهمن/ حوزه هنری استان یزد/پاییز

نمایش «بهشت در آتش» یکی از بهترین مصادیق «حمایت از هسته‌های هنری» در فعالیت‌های سه سال اخیر حوزه هنری انقلاب اسلامی است. این نمایش آیینی، حاصل تلاش یک گروه کاملاً مردمی در شهرستان ابرکوه استان یزد است. این گروه که با هدایت حجت الاسلام فلاح زاده  فعالیت خود را آغاز کرد در سال ۱۴۰۰ و با حمایت حوزه هنری استان یزد، این نمایش بزرگ را در شهر ابرکوه روی صحنه برد. یک سال بعد و در ایام فاطمیه سال ۱۴۰۱، گروه «بهشت در آتش» نمایش خود را در شهر یزد و با استقبال خیره‌کننده‌ مردم این شهر اجرا کرد. امسال و در سومین سال متوالی، گروه «بهشت در آتش» با حمایت حوزه هنری انقلاب اسلامی راهی تهران شد و این نمایش را از ششم تا یازدهم آذر ۱۴۰۲ در فرهنگسرای بهمن برای مردم تهران روی صحنه برد. استقبال تهرانی‌ها از این نمایش نیز چشمگیر بود و سالن ۱۶۰۰ نفره‌ فرهنگسرا، شب‌های شلوغ و پر ازدحامی را تجربه کرد.

اجرای نمایش «فاطمه(س)» ویژه بانوان در ایران و عراق/ گروه «هنر مقدس»/پاییز

نام گروه نمایشی «هنر مقدس» بیش از هرچیز با نمایش «فاطمه(س)» گره خورده است؛ نمایشی به سبک «خطابه‌اجرا» که در سال ۱۴۰۲ برای سومین سال متوالی با حمایت حوزه هنری در تالار سوره روی صحنه رفت. امسال اما برای نمایش «فاطمه(س)» یک سال خاص بود چون در این سال مهمان بانوان عراقی شد. گروه «هنر مقدس» خطابه ‌اجرای «فاطمه(س)» را در تابستان امسال به شهر بغداد برد تا با استقبال چشمگیر مردم عراق، این نمایش به مدت یک هفته در این شهر اجرا شود.

ترسیم دیوارنگاره «و فتح قریب» در مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی/پاییز

ایام منتهی به روز قدس ۱۴۰۲ برای حوزه هنری رنگ و بوی متفاوتی داشت. در این روزها با حضور شش هنرمند از سراسر جهان اسلام یعنی خانم ولاء محمد از مصر و آقایان رضا قصیر از لبنان، علی جروان از فلسطین، فادی الفرج از سوریه، سمیر بعداش از الجزائر و مسعود نجابتی از ایران دیوارنگارۀ «و فتح قریب» طی ۴۸ساعت در پشت دیوار حائل بین فلسطین اشغالی و لبنان ترسیم شد. این دیوارنگاره که یادآور آیه‌ «نصر من الله و فتح قریب» است به همت این شش هنرمند در چندمتری خاک سرزمین‌های اشغالی رسم شد تا نشانه‌ای از مبارزه‌ هنرمندان جهان اسلام با صهیونیسم باشد. خبر این اقدام هنرمندان مسلمان که به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی وبا یاری جمعیت هنری رسالات انجام شد، بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت. طرح این دیوارنگاره نیز بارها و به طور خاص پس از عملیات «طوفان‌الاقصی» بازنشر شد.

تولید و اکران انیمیشن «مسافری از گانورا»/ پاییز

از دیگر وقایع پاییز ۱۴۰۲، تولید «مسافری از گانورا» حاصل همکاری چند موسسه‌ بود. موسسه تصویر هنر پاسارگاد شرق مشهد، صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و صندوق پژوهش و فناوری سپهر دست به دست هم دادند و به کمک مرکز انیمیشن سوره آمدند تا «مسافری از گانورا» متولد شود. گذشته از این همکاری چندجانبه، «مسافری از گانورا» از جنبه دیگری نیز برای حوزه هنری یک محصول خاص است چرا که نخستین محصول سازمان سینمایی سوره است که از بستر رویداد «رویازی» تولید شده و به پخش رسیده است. «گانورا» اولین نشانه امید به سازوکار «رویازی» است که نشان می‌دهد برگزاری رویدادهای جذب سرمایه و مشارکت در زیست‌بوم انیمیشن کشور، می‌تواند، موثر باشد و ثمر دهد.

«مسافری از گانورا» که داستانی تخیلی را برای مخاطب کودک و نوجوان خود روایت می‌کند، پس از اکران در جشنواره‌ فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، از ۱۵ مهرماه در سینماهای کشور به نمایش در آمد و با فروشی بیش از ۱۳ میلیارد تومانی، گیشه‌ پررونقی را تجربه کرد.

تجربه یک اکران متفاوت و غافلگیرکننده برای «اخت‌الرضا»/پاییز

از همان زمان که ایده همراهی با پروژه «اخت‌الرضا» در سازمان سینمایی سوره مطرح شد، تقریباً هیچ‌کس امیدی به فروش فیلم نداشت. این اثر که روایتگر زندگی حضرت معصومه (س) است در سال ۱۴۰۱ تقریباً برای پخش آماده شده بود و برای جلب حمایت به سازمان سینمایی حوزه هنری عرضه شد. اهالی «سوره» به شرط اصلاح فیلمنامه، ضبط مجدد چند سکانس و نقش‌آفرینی جدی در مراحل پس‌تولید حاضر به حمایت از «اخت‌الرضا» شدند. با تحقق این مراحل، فیلم برای نمایش آماده شد و در فهرست آثار رزرو چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر قرار گرفت.

این فیلم از ۲۲ مهر ۱۴۰۲ در سینماهای کشور اکران شد. توجه ویژه به اکران در شهر قم، تبلیغات خاص برای مخاطبان مذهبی و البته طراحی تمام‌عیار برای یک اکران سیار و مردمی پرقدرت باعث شد «اخت‌الرضا» هم در اکران سینمایی موفق باشد و از فیلم‌های پرادعایی مثل «شهرک» (علی حضرتی)، «دست انداز» (کمال تبریزی)، «پرونده باز است» (مرحوم کیومرث پوراحمد) و «پالایشگاه» (مهرداد خوشبخت) بیشتر بفروشد و هم با ثبت رکورد بیش از ۵۰۰ اکران سیار، به ساماندهی یک «سازمان تماشا» جدید و متفاوت برای آثار سینمایی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی کمک کند. فروش خوب و استقبال چشمگیر مردم از «اخت‌الرضا» که نه بازیگر چهره‌ای داشت و نه سوژه‌ای شبیه فیلم‌های روی بورس، تجربه‌ای ویژه برای حوزه هنری بود و نشانه‌ای از وجود انبوهی ظرفیت مغفول و قابل استفاده برای رونق سینمای ایران.

نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین/پاییز و زمستان

نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین از پربازدیدترین نمایشگاه‌های سال ۱۴۰۲ بود که توجه هنرمندان و هنردوستان زیادی را حتی در خارج از مرزهای کشور به خود جلب کرد. این نمایشگاه در آستانه روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش‌آموز با حضور جمعی از مدیران حوزه هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آلبرتو گونزالس کاسالس، سفیر کشور کوبا در موزه هنرهای معاصر افتتاح شد.

 آثار این نمایشگاه به لحاظ موضوعی از تنوع خوبی برخوردار بود و به زبان جهانی هنر، محتوای مهمی از جمله مشکلات زیست‌محیطی، تبعیض‌های نژادی، جنگ نرم، فقر غذایی، بحران آب و تهاجم فرهنگی را روایت می‌کرد و در این میان استکبار جهانی، ظلم و نابینایی رسانه‌های خبری در وقوع فجایع بشری مثل مسئله فلسطین هم مورد توجه قرار گرفته است. در این نمایشگاه آثار هنرمندان برجسته ۱۵کشور منطقه امریکای‌لاتین از جمله آرژانتین، کوبا، کلمبیا، برزیل، گواتمالا، پرو، ونزوئلا و نیکاراگوئه ارائه شد. ۱۰تن از هنرمندانی که در این نمایشگاه اثر داشتند، به دعوت حوزه هنری انقلاب اسلامی به ایران آمدند و در مراسم افتتاحیه آن حضور داشتند. این نمایشگاه تا اوایل دی ماه ۱۴۰۲ ادامه داشت و در بازه زمانی دوماهه چهره‌های سیاسی، هنری و ادبی زیادی از آن بازدید کردند.

اهدای جایزه ملی روایت پیشرفت/زمستان

جایزه ملی «روایت پیشرفت» که با هدف معرفی برترین آثار هنری و تقدیر از فعالان حوزه روایت پیشرفت به همت حوزه‌ هنری‌ انقلاب اسلامی تاسیس شد، در سال ۱۴۰۲ نخستین برگزیدگان خود را شناخت.

این جایزه در محورهای اندیشه و تبلیغ، هنر و رسانه، کتاب و فرهنگ عمومی طراحی شده و در هر بخش، بهترین اثر یا فعالیت که روایتی هنرمندانه از پیشرفت‌ کشور در عرصه‌های مختلف ارائه کرده‌ باشند، معرفی شدند. هادی قاسمی (رئیس سازمان بسیج دانشجویی و برگزارکننده‌ اردوهای روایت پیشرفت)، عماد احمدوند (دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری‌های نانو و میکرو)، جلیل شعبانی (تهیه‌کننده فیلم سینمایی «منصور»)، احسان مشکور (کارگردان مستند «رویای بزرگ»)، حجت‌الاسلام راجی (نویسنده و پژوهشگر انقلاب اسلامی)، پژمان عرب (سردبیر مجله «دانشمند»)، میلاد حبیبی (نویسنده کتاب «آرزوهای دست‌ساز») و مهدی قزلی (نویسنده کتاب «شریان مکران») برگزیدگان نخستین جایزه ملی روایت پیشرفت بودند.

آیین اهدای این جایزه در جریان نخستین اجلاس ملی «روایت پیشرفت» روز ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ در سالن اجلاس سران با حضور و سخنرانی سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همراهی وزرای ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، علوم، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، دبیر شورای عالی جوانان و رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد. دبیرخانه دائمی جایزه ملی روایت پیشرفت در حوزه هنری انقلاب اسلامی تاسیس شده و از این پس، حوزه هنری هر سال برگزیدگان این جایزه را معرفی می‌کند.

پویانمایی «اسطوره» / حوزه هنری استان خراسان رضوی/زمستان

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های حوزه هنری استان خراسان رضوی در سال‌های اخیر، توسعه مفهوم «هنر حماسی» و مصادیق آن در سپهر هنر انقلاب بوده است. این مرکز استانی که خود را متولی گفتمان‌سازی و جریان‌سازی حول این مفهوم می‌داند در سال‌های اخیر با برگزاری جشنواره‌های «داستان حماسی» و «سینما حماسه» کوشیده است هنرمندان را به سمت خلق آثار هنری با این مضمون حرکت دهد. در این میان یکی از موفق‌ترین نمونه‌های «هنر حماسی» اثر متفاوتی بود که دی‌ماه ۱۴۰۲ و همزمان با چهارمین سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی با عنوان کمیک‌موشن «اسطوره» به انتشار رسید.

این انیمیشن ۱۱ دقیقه‌ای که با تکنیک کمیک‌موشن تولید شده است، زندگی سردار سلیمانی از روزهای دفاع مقدس تا دفاع از حرم و جنگ با داعش را با الهام از داستان‌های اسطوره‌ای ایرانی و به سبک شاهنامه فردوسی روایت می‌کند. گفتار متن این انیمیشن به صورت منظوم و بر وزن شاهنامه فردوسی سروده شده است و همین موضوع، تفاوت مهم این اثر هنری با سایر آثار مرتبط با زندگی و شخصیت سردار شهید سلیمانی را رقم می‌زند. «اسطوره» در  دی‌ماه سال جاری به انتشار رسید و با استقبال مخاطبان در فضای مجازی همراه شد.

سومین رویداد ملی «روایت حبیب» / معاونت راهبری استان‌ها/زمستان

همچنین زمستان ۱۴۰۰ بود که نخستین رویداد ملی «روایت حبیب» با محوریت گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید سلیمانی در سالگرد شهادت ایشان به همت حوزه هنری برگزار شد؛ رویدادی با محوریت شکل‌گیری یک کاروان هنری که از نیمه آذرماه در استان‌های کشور به حرکت درآمد و در ۱۰ استان به یاد شهید سپهبد سلیمانی برنامه‌های هنری متعددی را اجرا کرد. این ایده در سال ۱۴۰۱ هم تکرار شد اما برای سال ۱۴۰۲ حوزه هنری فعالیت‌های خود برای نکوداشت یاد شهید سلیمانی را با همان نام «روایت حبیب» اما در قالبی متفاوت برگزار کرد.

این بار «روایت حبیب» میزبان برگزاری یک رویداد ویژه برای گرامیداشت شهید سلیمانی بود؛ رویدادی با عنوان «روایت جهان‌پهلوان حاج قاسم سلیمانی» که به طور همزمان شب ۱۳ دی ماه  در ۳۰ زورخانه‌‎ کشور برگزار شد. هر زورخانه میزبان یک رویداد «شب خاطره» بود که در کنار برنامه‌هایی مثل اجرای ورزش باستانی، سرود و نمایش؛ اهالی استان‌های مختلف کشور را در شب چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، با جوانمردی و منش پهلوانی این شهید عزیز آشنا می‌کرد. «روایت حبیب ۱۴۰۲» ابتکار تازه‌ای در گرامیداشت خاطره شهید سلیمانی به دست اهالی حوزه هنری بود که با مشارکت فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی برگزار شد.

برگزاری سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب/ مرکز آفرینش‌های ادبی/زمستان

جشنواره داستان و شعر انقلاب سهم قابل توجهی در تقویت مهارت نویسندگی و تولید داستان‌های خواندنی دارد. این جشنواره در سیزدهمین دوره با ایجاد تغییراتی نسبت به ادوار گذشته مثل ایجاد گستردگی موضوعی، فرصت محک تولیدات ادبی و چاپ داستان‌ها و اشعار تازه سروده شده را برای فعالان این حوزه فراهم کرد. جشنواره داستان و شعر انقلاب در سیزدهمین دوره به موضوعاتی همچون عدالت و انسانیت، وحدت امت اسلامی و رفعت ملی، اخلاق و معارف دین، گفتمان انقلاب اسلامی، ادبیات مقاومت، مسائل و رویدادهای تاریخ انقلاب اسلامی، دستاوردهای انقلاب اسلامی و نقش انقلاب اسلامی در رهبری، وحدت و همراهی با جریان‌های استکبارستیز جهان پرداخت. این جشنواره در سیزدهمین گام از برگزاری، بر رمان بزرگسال، رمان نوجوان، مجموعه داستان کوتاه و مجموعه شعر(سنتی، نو- نیمایی) تمرکز داشت. استقبال هنرمندان از این دوره، چشمگیر بود و منجر به ارسال بیش از ۴۰۰ اثر در بخش‌های مختلف به دبیرخانه جشنواره شد.

بهزاد دانشگر دبیری علمی  و تیمور آقامحمدی مشاوره و مسئولیت فعالیت‌های استانی این دوره از جشنواره داستان و شعر انقلاب را برعهده داشتند و آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره‌داستان و شعر انقلاب اول اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

مشارکت فعال در برگزاری جشنواره گرافیک، عکاسی و نقاشی دانش‌آموزی مدرسه/زمستان

جشنواره گرافیک، عکاسی و نقاشی دانش‌آموزی مدرسه با هدف استعدادیابی و پرورش توانایی‌های دانش‌آموزان مستعد ایرانی در سال ۱۳۹۸ شروع به کار کرد و چهارمین دوره آن با حمایت ویژه حوزه هنری کودک و نوجوان در اردیبهشت ماه  ۱۴۰۲ برگزار شد. فراخوان این دوره از جشنواره در ۳ بخش اصلی گرافیک، ‌عکاسی و نقاشی و یک بخش ویژه نقاشی‌خط در تاریخ ۵ آذرماه ۱۴۰۱ منتشر شد و دریافت آثار تا ۱۵ بهمن ماه ادامه داشت. در این دوره، ۱۸۴۴۵ اثر از ۳۱ استان و ۴۰۳ شهر کشور و ۱۱ کشور مختلف به دبیرخانه جشنواره رسید.

در این دوره علاوه بر کشورمان، هنرمندانی از ۱۱ کشور هلند، ایتالیا، فرانسه، اسلوونی، روسیه، افغانستان، چاد، ساحل عاج، لبنان، یمن و اوگاندا نیز شرکت کردند. داوری مردمی چهارمین دوره جشنواره از تاریخ ۵ تا ۲۰ اسفندماه در بستر سایت جشنواره انجام شد و در نهایت با مجموعا ۳۵۰ هزار بازدید از صفحه داوری مردمی و ۱۰۱۳۷۳ رای ثبت شده به کار خود پایان داد. مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره گرافیک، عکس و نقاشی مدرسه، در روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه، از ساعت ۱۵ تا ۱۷ و اختتامیه آن در روز جمعه ۸ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی به همت حوزه‌ هنری کودک و نوجوان، شبکه امید تلویزیون و شبکه شاد با شعار «هر دانش آموز، یک دغدغه، یک اثر» برگزار شده است.

آغاز رویداد ملی «سفر قهرمان»/زمستان

ابتدای سال ۱۴۰۲ برای حوزه هنری کودک و نوجوان با اختتامیه رویداد ملی «هیس‌طوری» سپری شد و انتهای سال، با افتتاحیه‌ رویداد بزرگ «سفر قهرمان»؛ رویدادی شبیه هیس‌طوری که با محوریت مجموعه‌ کتاب‌های «قصه فرماندهان» طراحی شده و نوجوانان را به خواندن این کتاب‌ها و شرکت در یک مسابقه جذاب و پرجایزه دعوت می‌کند. نوجوانان ایرانی برای شرکت در «سفر قهرمان» باید ابتدا در وبسایت این رویداد ثبت‌نام کنند و در ادامه با گذر از مراحل مختلف این چالش جذاب، هم مهارت‌های هنری خود را توسعه دهند و هم با دانش‌آموزانی از سراسر کشور رقابت کنند. برگزاری رویدادهایی مانند «هیس‌طوری» و «سفرقهرمان» یک ایده متفاوت برای توسعه فرهنگ کتابخوانی در میان دانش‌آموزان است که با آمیختن مطالعه کتاب به فعالیت‌های عملی و مسابقه‌های مهارتی، دانش‌آموزان را با کتاب آشتی می‌دهد.

آغاز رویداد ملی «بازیستا»/زمستان

نسل جدید بیش از مطالعه‌ کتاب و تماشای فیلم، اهل کلنجاررفتن با «بازی»ها است. فرقی نمی‌کند بازی رومیزی (Board game) باشد یا بازی رایانه‌ای؛ پای بازی که وسط باشد، به راحتی می‌شود جوان‌ها و نوجوان‌ها را ساعت‌ها سرگرم کرد و روی همین حساب است که حوزه هنری، سراغ صنعت پرطرفدار بازی‌سازی رفته تا در خلق جهانِ این هنر-رسانه‌ تازه، نقشی پیدا کند.

رویداد ملی «بازیستا» که با تمرکز بر نگارش «بازی‌نامه» برگزار می‌شود یکی از نخستین قدم‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی برای ورود به جهانِ بازی‌هاست؛ رویدادی که به همت حوزه هنری کودک و نوجوان شکل گرفته و دبیرخانه‌ آن در حوزه هنری استان قزوین دایر شده است. رویداد «بازیستا» در سه محور بازی رومیزی، بازی محیطی و اتاق فرار برگزار می‌شود و در این سه محور، نوجوانان را به طراحی بازی و نوشتن بازی‌نامه دعوت می‌کند.

کار «بازیستا» محدود به فضای مجازی و تبلیغات رسانه‌ای نیست و این رویداد در سالی که گذشت با اعزام کاروان‌ِ مربیان رویداد به استان‌های گیلان و یزد به دنبال گسترش شبکه‌ بازی‌سازان نوجوان بود. ثمره‌ی فعالیت اهالی  «بازیستا» در سال ۱۴۰۲، ثبت نام بیش از ۴۰۰۰ نوجوان برای شرکت در این رویداد بود. کار «بازیستا» در سال ۱۴۰۳ همچنان ادامه خواهد داشت.

نمایش «نوزده-نود و نه» / مرکز هنرهای نمایشی/زمستان

مدت‌هاست که همه‌گیری ویروس «کرونا» دستمایه‌ تولید آثار هنری مختلفی در کشور شده است، از کتاب تا سریال تلویزیونی. حوزه هنری اما در سال ۱۴۰۲ همکاری در تولید یک تئاتر با موضوع کرونا را در دستور کار قرار داد تا در آخرین ماه سالی که گذشت، نمایش «نوزده-نود و نه» در تالار چارسوی تئاتر شهر تهران روی صحنه برود. «نوزده- نود و نه» با نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی و بازی سپند امیرسلیمانی، ویدا جوان، الهه شه‌پرست و البته خود آقاخانی روی صحنه رفت.

کنسرت نمایش «کلنل» / مرکز هنرهای نمایشی و موسسه سوره هنر/پاییز و زمستان

کنسرت نمایش «کلنل» یکی از مهم‌ترین اتفاقات حوزه هنری در سال ۱۴۰۲ بود. این اثر روایتی از زندگی و زمانه محمدتقی‌خان پسیان و عاشقانه‌ای گمشده در تاریخ معاصر ایران است. «کلنل» به کارگردانی امیر بشیری و تهیه‌کنندگی امین اشرفی در تالار وحدت روی صحنه رفت. محمد معتمدی، کاظم سیاحی، نازنین بیاتی، رحیم نوروزی و سیامک صفری در این نمایش به ایفای نقش پرداختند. اجرای ۵ قطعه‌ زنده توسط محمد معتمدی در این کنسرت‌نمایش از جمله نقاط قوت این اثر بود که در کنار یک داستان ملتهبِ عاشقانه، مخاطب را با جهان «کلنل» همراه می‌کرد. کنسرت‌نمایش «کلنل» از اواخر مهرماه روی صحنه‌ تالار وحدت تهران رفت و با توجه به استقبال مخاطبان تا ۱۷ آذر ماه تمدید شد. در این مدت جمعاً بیش از ۱۵ هزار نفر از جمله بسیاری از چهره‌های سیاسی و نخبگان فرهنگی کشور به تماشای «کلنل» نشستند.

 فصل دوم رویداد «کرسی» / موسسه «سوره هنر»/زمستان

سال ۱۴۰۱ بود که فصل اول رویداد «کرسی» در حوزه هنری برگزار شد. رویدادی که در هر نوبت، یکی از اساتید برجسته‌ هنر انقلاب را پای میز گفتگو می‌کشاند و تلاش می‌کرد راوی تجربیات او در مسیر پرپیچ‌وخم کار فرهنگی باشد. علیرضا قزوه، مسعود شجاعی طباطبائی، حبیب احمدزاده، مرتضی سرهنگی، هدایت‌الله بهبودی، محمدرضا شفاه، محمدرضا زائری و راضیه تجار از جمله اساتیدی بودند که در فصل اول «کرسی» پشت میز گفتگو نشستند. کرسی در فصل اول هر ماه یک جلسه داشت و ویدئوی کامل آن نیز در بسترهای رسانه‌ای حوزه هنری منتشر می‌شد. برگزاری فصل دوم این رویداد در سال ۱۴۰۲ با یک تفاوت در دستور کار قرار گرفت. فصل دوم کرسی برای پخش در قالب یک برنامه تلویزیونی گفتگومحور به همین نام ضبط شد و در هر نوبت ضبط، میزبان تعداد محدودی از هنرمندان، هنرجویان و فعالان فرهنگی بود. احمد ناطقی، علی‌اصغر یوزباشی، محمد گلریز، مصطفی رحماندوست، مسعود نجابتی، تاجبخش فنائیان، مصطفی دالایی و ناصر فیض اساتیدی هستند که مهمان فصل دوم کرسی شدند تا در «کرسی هنر انقلاب» تجربیات خود در مسیر فرهنگ و هنر را روایت کنند.

رونمایی و انتشار رمان فاخر «ماه و بلوط»/ زمستان

جدید ترین رمان محسن مومنی شریف با عنوان ماه و بلوط اواخر سال ۱۴۰۲ توسط انتشارات سوره مهر منتشر و رونمایی شد. عمده حوادث این رمان مفصل، در دو نقطه مهابادِ سال‌های ۱۳۲۴ و۱۳۲۵ و نیز سال‌های انتهایی دهه پنجاه در ایران می‌گذرد. همچنین بستر برخی وقایع در اواخر دهه سی و اوایل دهه چهل در شمال عراق است. طرح جلد این کتاب توسط حسن روح الامین طراحی شده است. «ماه و بلوط» که پس از سال‌ها محسن مومنی را به عالَمِ نویسندگی بازگردانده، یکی از رمان‌های مهم ادبیات انقلاب است که در آینده از آن بیشتر خواهیم شنید.

فیلم سینمایی «احمد»/زمستان

یکی از مهم‌ترین آثار حوزه هنری در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، فیلم سینمایی «احمد» بود. این فیلم روایتی از ساعات ابتدایی وقوع زلزله بم و نقش کم‌نظیر سردار شهید احمد کاظمی در نجات مردم زلزله‌زده است. «احمد» را امیرعباس ربیعی کارگردانی کرده است؛ یکی از هنرجویان قدیمی دوره‌های آموزشی باشگاه فیلم سوره که پس از «ضد» دومین همکاری خود با سازمان سینمایی سوره را در احمد تجربه کرد. تینو صالحی و توماج دانش‌بهزادی از جمله بازیگران «احمد» هستند.

فیلم سینمایی «احمد» موفق چهار نامزدی و کسب سه سیمرغ بهترین چهره‌پردازی، بهترین جلوه‌های ویژه بصری و سیمرغ جایزه ویژه «گوهرشاد» از جشنواره فیلم فجر شد. «احمد» یکی از امیدهای حوزه هنری برای گیشه سال ۱۴۰۳ سینماها به شمار می‌رود.

فیلم سینمایی «آسمان غرب»/ زمستان

فیلم‌سینمایی «آسمان غرب» یک اثر جنگی اکشن است که در لوکیشن‌های متعدد استان کرمانشاه فیلمبرداری شده تا با نگاهی متفاوت، رشادت، غیرت و میهن‌دوستی خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر همرزمانش را در روزهای آغازین جنگ به تصویر بکشد. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد، محصول بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی سوره است که با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است. «آسمان غرب» در چهل‌ودومین جشنواره‌ فیلم فجر موفق به نامزدی در شش رشته و کسب سه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در بخش «جلوه‌گاه شرق»، بهترین صداگذاری و بهترین فیلم از نگاه ملی (جایزه ویژه شهید سلیمانی) شد.

فیلم سینمایی «صبح اعدام»/ زمستان

«صبح اعدام» برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم در فاصله زمانی ۵ تا ۶:۳۰ صبح این روز روایت می‌شود. پیرنگ اصلی این داستان اعتراضی و سیاسی، اقتباسی از گزارش واقعی خبرنگار روزنامه کیهان از تیرباران این دو شخصیت است که بهروز افخمی پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش آن را به فیلمنامه «صبح اعدام» تبدیل کرده است. سازمان سینمایی سوره با مشارکت بنیاد فارابی و کارگردانی بهرز افخمی و تهیه کنندگی علی شیرمحمدی راهی چهل و دومین جشنواره فجر کرد. این فیلم دو سیمرغ مهم بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فجر ۴۲ را از آن خود کرد.

فیلم سینمایی «باغ کیانوش»/ زمستان

فیلم «باغ کیانوش» روایتی ماجراجویانه از واقعه‌ای در دهه ۶۰ دارد که داستان آن اقتباسی از کتابی با همین نام از تولیدات کانون پرورش فکری است. داستان رمان در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق در روستایی از توابع شهر همدان اتفاق می‌افتد. این فیلم محصول مشترک باشگاه فیلم سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که فیلم‌نامه آن از سوی رضا کشاورز حداد به نگارش درآمده است. این فیلم به کارگردانی رضا کشاورز حداد و تهیه‌کنندگی محمد جواد موحد به چهل و دومین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرد و با استقبال مخاطبان همراه شد. «باغ کیانوش» سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار بهترین دستاورد فنی و هنری فیلم اول و همچنین جایزه ویژه «آرمان» را از جشنواره فجر ۴۲ کسب کرد.

فیلم سینمایی «آپاراتچی»/ زمستان

«آپاراتچی» فیلمی است به کارگردانی قربانعلی طاهرفر هنرمند و فیلمسازی تبریزی که در بخش فیلم اولی‌ها به چهل و دومین جشنواره فیلم فجر راه یافته است. این فیلم حکایت از دلبستگی‌های یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما را روایت می‌کند که با اشتیاق تمام موفق به تولید چند فیلم کوتاه شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است. «آپاراتچی» که از تولیدات مشترک حوزه هنری و مدرسه سینمایی «ماه» با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی است، یکی از فیلم‌های موفق جشنواره فجر۴۲ بود که واکنش‌های مثبت پرشماری را به همراه داشت. این فیلم موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران بخش «نگاه نو» در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر شد.

*اقدامات نوآورانه

افتتاح «کارستان بهارستان» و توسعه فعالیت «مرکز نوآوری امید»/پاییز

سازمان تبلیغات اسلامی در حوالی میدان بهارستان تهران مِلکی در اختیار داشت که سال‌ها پیش محل استقرار چاپخانه‌ این سازمان بود و مدت‌ها بلااستفاده رها شده بود. احیای این ملک و تبدیل آن به یک فضای کار اشتراکی برای تیم‌های فعال در عرصه صنایع خلاق، حدود دو سال زمان برد تا در آخرین روز آبان ۱۴۰۲، «کارستان بهارستان» با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، معاون علمی-فناوری رئیس‌جمهور و رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی رسما افتتاح شود؛ بزرگترین فضای کار اشتراکی حوزه صنایع خلاق که با تمرکز بر عرصه‌ کودک و نوجوان، میزبان تیم‌های فعال و شرکت‌های نوپا خواهد بود. این فضای کار اشتراکی با طراحی متمایز و فضاسازی خاص خود، این روزها مورد توجه اهالی زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور قرار گرفته است.

 تولد «کارستان بهارستان» زمینه‌ساز توسعه فعالیت‌های «مرکز نوآوری امید» هم بود. این مرکز نوآوری که پیش از این یکی از مجموعه‌های فعال در حوزه ارائه خدمات عمومی به کسب‌وکارهای نوپا بود، در دوره جدید فعالیت خود بر توانمندسازی هسته‌ها و تیم‌های فعال در زیست‌بوم کودک و نوجوان متمرکز است و در حال حاضر، حدود ۲۰ تیم از تولیدکنندگان اسباب‌بازی تا طراحان بازی و سرگرمی را تحت حمایت خود دارد. دفتر «امید» هم از ساختمانی در چهارراه ولیعصر تهران به کارستان بهارستان منتقل شده تا فعالان عرصه کودک و نوجوان در حوزه هنری، صاحب یک فضای اختصاصی، جذاب و متمرکز باشند.

برگزاری رویداد «شب‌ سینمایی سوره»/زمستان

چندسالی است که روز ملی سینما (بیست و یکم شهریورماه) برای حوزه هنری انقلاب اسلامی با یک برنامه خاص و متفاوت همراه است. برنامه‌ای به نام «شب سینمایی سوره» که در سال ۱۴۰۲ برای سومین بار در محوطه پردیس مرکزی حوزه هنری برگزار شد. بسیاری از اهالی سینما با حضور در این مراسم، روز ملی سینما را در کنار اعضای خانواده بزرگ حوزه هنری گرامی داشتند. تجلیل از سه پیشکسوت سینمای ایران محمدرضا علیقلی، محمدرضا شرف‌الدرین و سیدرضا میرکریمی از جمله بخش‌های رویداد «شب سینمایی سوره» بود. این رویداد در سال‌های اخیر نقش مهمی در تحکیم ارتباطات و تعاملات اهالی سینما با یکدیگر داشته و نقش حوزه هنری انقلاب اسلامی در تقویت شبکه‌ سینماگران متعهد را پررنگ‌تر از گذشته نموده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha