۱۴۰۲.۱۲.۱۵

علیرضا ارباب-خبرنگار؛ در سومین اردوی آموزشی شعر زنانِ «تماشا»، سه نشست تخصصی درخصوص «ارتباط مبانی و منابع معرفتی من جمله قرآن، سنت و اجماع با هنر و هنرمند» با حضور سید حسین شهرستانی، معاون پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری، حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر در حوزه‌های قرآنی، فقهی، اصولی، محمد حاجی ابوالقاسم دولابی، مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت و عضو مجلس خبرگان رهبری و میلاد عرفان‌پور، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری توسط مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ۱۳ اسفندماه در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزارشد. گزارش ما را دراین‌باره بخوانید.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، در جریان نشست تخصصی «جایگاه قرآن در ادبیات فارسی» سید حسین شهرستانی، نگاهی به مسئله شعر و قرآن کریم پرداخت و در ابتدای گفته‌های خود اظهار داشت: یکی از نکاتی که در مورد قرآن کریم و شعر مورد توجه است، مسئله‌دار بودن قرآن با مقوله شعر است.

معاون پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری در ادامه گفت: دومین موضوع، اتهام‌هایی است که به پیامبر و کتاب الهی وارد می‌کنند و مدعی هستند که کلام خدا یک شعر است. این در حالی است خداوند بارها اشاره فرمودند که قرآن شعر نیست.

تاثیرگرفتن مثنوی معنوی مولانا، غزلیات حافظ از قرآن موضوعاتی بود که در جریان این نشست به آن پرداخته شد. به گفته شهرستانی ادبیات فارسی یک میانجیگری برای بیان مسائل معنوی بوده است چرا که جنس ادبیات فارسی لطیف است.

در ادامه این نشست به مسئله تأثیر گذاری داستان‌های قرآنی بر داستان‌های فارسی نیز پرداخته شد؛ وی در این باره گفت: در ادبیات فارسی از قصه‌های قرآنی بسیار وام گرفته شده است. مثل داستان یوسف که از هر برحه‌ای از زندگی او داستانی فارسی خلق شده است، داستان یوسف و چاه، یوسف و زلیخا، یوسف و بازار برده فروشان، یوسف و ایوب، بوی پیراهن یوسف از جمله عناوین داستانی مرتبط با این موضوع هستند.

تداوم کار از سفارشات ائمه علیهم السلام است

در ادامه این اردو با پایان یافتن نشست «جایگاه قرآن در ادبیات فارسی» حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، استاد حوزه، دانشگاه و پژوهشگر حوزه‌های قرآنی، فقهی، اصولی، درخصوص تأثیر، جهت و ویژگی‌ها هنر و هنرمند، مبتنی بر  تفسیر آیات قرآن، سیره و تاریخ اهل بیت به ذکر و شرح نکات مرتبط پرداخت.

قاسمیان با استناد به عبارت «لِیَغیظَ بِهِمُ الکُفّارَ» در آیه ۲۹ سوره فتح، خشمگین شدن کفار بر اثر انتشار آثار هنری را نشانه جهت درست داشتن آن دانست و هنری که برای هنر باشد و مقصود آن علیه دشمن نباشد را عبث عنوان کرد و افزود: این مطلب مختص به هنر نیست و در علم هم باید جهت و هدف وجود داشته باشد تا موجب سرگردانی نشود.

این پژوهشگر حوزه‌های قرآنی، در ادامه به تفسیر آیات انتهایی سوره شـعـراء از منظر هنری پرداخت و درخصوص الهامات الهی و شیطانی در زمینه هنر و آثار هنری و تقابلات این دو جبهه سخن گفت و افزود: «نزول مَلک بر انسان» مسئله‌ای است که به شدت مورد احتیاج هنرمندان به خصوص شعراست و با توجه به تکنیک لازم هنری، بسیاری از مباحث هنری نشأت گرفته از الهام است که می‌تواند الهی و یا شیطانی باشد که آثاری را به همراه دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: انسان‌های منحرف جهت تأثیرگزاری عمومی و عمیق از ظرفیت رسانه‌ای و هنری هنرمندان مخصوصا شعرا استفاده می‌کنند. این تنزل شیطان منتج به این پیوند می‌شود و طبق آیه ۱۶۹ سوره بقره، «این شیطان است که به شما دستور زشتی و بدکاری می‌دهد و بر آن می‌گمارد که سخنانی از روی جهل و نادانی به خدا نسبت دهید.» آثار و ثمرات مخصوص خود را به بار می‌آورد.

وی مسئله نزول ملائکه مذکور در آیه ۳۰ سوره فصلت را نمونه دیگری در خصوص الهامات الهی عنوان کرد و افزود: لازمه این تنزل ملائکه، استقامت مومنین و آشکار شدن صدق آنان به این واسطه در مسیر سختی‌هاست. مهم‌تر از شروع کردن کار، استقامت و به پایان رساندن آن است. به این دلیل یکی از سفارشات ائمه علیهم السلام تداوم کار شروع شده حداقل به مدت یک سال است.

معرفی کتاب «طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن»

در بخش بعدی این نشست محمد حاجی ابوالقاسم دولابی، مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت و عضو مجلس خبرگان رهبری در نشست تخصصی این اردو به شکل مجازی شرکت کرد و به معرفی کتاب «طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن» تالیف مقام معظم رهبری و بخش تکمیلی آن، یعنی کتاب «معاد؛ بازسازی فصل معاد کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» پرداخت و محتوای آن را وسیله‌ای جهت تجزیه و تحلیل انقلاب اسلامی عنوان کرد.

دولابی در ادامه به معرفی سایت «زندگی با آیه‌ها» متعلق به «حرکت ملی هم افزا»، خود جریان، اهداف، میدان عمل، محصولات رسانه‌ای و مکتوب و دوره‌های آموزشی «حرکت ملی هم افزا» پرداخت.

وی در ادامه به ارائه بخش‌ها و فصل‌ها «کتاب مسطورا؛ سطر سطر زندگی با آیه‌ها، دفتر اول: نگاهی نو به زندگی» و توضیح و شرح آن جهت استفاده شعرا حاضر در جلسه در راستای فهم آیات کاربردی قرآن و انس گرفتن با آن‌ها پرداخت.

برگزاری طرح انس و الفت اعضای دوره تماشا با آیات کاربردی قرآن

در پایان این نشست، میلاد عرفان‌پور، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، مقدمه شعر سرودن مبتنی بر قرآن را انس و الفت بین شاعران با این آیات کاربردی دانست و تولید محتوا بر این اساس را گام بعدی در این عرصه عنوان کرد و افزود: بناشده است در ماه مبارک رمضان این طرح انس و الفت اعضاء دوره تماشا با آیات کاربردی قرآن برگزار شود. طرح حفظ آیات کاربردی موجب این انس و الفت و سپس به سرودن شعر مرتبط ختم می‌شود.

علاقه‌مندان می توانند جهت مطالعه کتاب «کتاب مسطورا؛ سطر سطر زندگی با آیه‌ها، دفتر اول: نگاهی نو به زندگی» اینجا کلیک و آن را دانلود کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha