۱۴۰۲.۱۱.۳۰

ناهید منصوری- خبرنگار، دبیر طرح «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» می‌گوید «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» برای مخاطبان ۹ تا ۱۱ سال بوده و از دیگر گروه‌های سنی تماشاگری نداشته است زیرا متون تولیدی ویژه این رده سنی بوده است.

طرح «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» رویداد ویژه کودک و نوجوان است که با برگزاری در استان‌های مختلف توانسته مخاطبان زیادی را پای قصه‌های قهرمانان بنشاند.این رویداد ملی به همت حوزه هنری کودک و نوجوان و با رویکرد ویژه‌ خود در استان‌ها، استان‌های میزبان را آماده میزبانی دیگر برنامه‌های دیدنی و جذاب ویژه کودکان و نوجوانان کرده است.خبرگزاری پانا در همین باره با فاطمه داودی، دبیر طرح «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» گفت‌وگویی داشته که در مطلب ذیل می‌خوانید.

برگزاری «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» با چه رویکردی برنامه‌ریزی شده است؟

هدف رویداد «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» این است که قهرمانان بومی و ملی را معرفی کند و با قصه‌گویی در نقاط مختلف کشور بتواند مخاطب متنوع‌تری داشته باشد و بچه‌هایی را که کمتر به تئاتر دسترسی دارند پای نمایش‌ها بنشاند.

این رویداد شامل چه بخش‌هایی است؟

در این رویداد، قهرمان در چهار بستر بومی، ملی، اساطیری و مذهبی با استفاده از سبک‌هایی چون قصه‌گویی، مونودرام یا نمایش تک‌نفره و نقالی به مخاطبان کودک و نوجوان معرفی می‌شود.

«قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» تا امروز در کدام مدارس استانی و برای چه مقطع تحصیلی برگزار شده است؟ برنامه ‌بعدی این رویداد در چه استانی خواهد بود؟

این رویداد در شهر اهواز استان خوزستان، شهر یزد، شهر بجنورد استان خراسان شمالی، شهر سنندج استان کردستان و شهر اراک استان مرکزی برای مخاطب ۹ تا ۱۱ ساله اجرا شده و به‌ زودی در شهر قزوین و شهر کاشان هم به اجرا درمی‌آید. در ادامه اجراهای استان تهران هم در شهرستان‌های این استان و مناطق حاشیه‌ای شهر تهران انجام خواهند شد.

آیا «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» برای نوجوانان مقاطع سنی بالای ۱۱ سال هم برنامه‌ای داشته است؟

«قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» برای مخاطبان ۹ تا ۱۱ سال بوده و از دیگر گروه‌های سنی تماشاگری نداشتیم چراکه متون تولیدی ما ویژه این رده سنی بوده است.

ما بر اساس استقبال مدارس، تعداد اجراها را افزایش دادیم تا نیاز مخاطب را برطرف کنیم که با بازخورد بسیار خوبی هم مواجه شد و این رویداد را برای مخاطبان به‌یادماندنی کرده است.

این رویداد چقدر توانسته هنرمندان را با خود همراه کند؟

اگرچه پیش از این روال این بود که هنرمندان تهرانی به استان‌ها اعزام می‌شدند اما اتفاق خوبی که در «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» افتاده این است که ما از ظرفیت‌های منطقه‌ای و محلی استفاده کرده‌ایم و همین باعث شد تا شبکه‌ای از هنرمندان در نقاط مختلف استان‌ها پیدا کنیم و ببینیم چه استعدادهایی داریم که تاکنون کشف و دیده نشده‌اند و در زمینه استفاده از هنرمندان محلی چقدر جای کار وجود دارد.

«قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» تا امروز با چه بازخورد و استقبالی از سوی استان‌ها روبه‌رو شده است؟

نکته جالب این است که بسیاری از استان‌ها درخواست می‌دهند که علاقه‌مند به برگزاری رویداد «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در آنجا هستند اما اساتید حرفه‌ای ندارند و اگر کارگاه‌ها و کلاس‌هایی برگزار شود افراد می‌توانند به رشد لازم برسند.

آیا به برنامه‌ای در راستای تقویت و ارتقای کیفی این رویداد اندیشیده شده است؟

با اینکه ما اجراهای زیادی نداشتیم و قصه‎‌ها و نوع برگزاری «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» بسیار نوپا و جدید است ارگان‌ها از استان‌های مختلف درخواست‌هایی برای برگزاری این رویداد مطرح کرده‌اند؛ برای مثال «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» را برای کاروان راهیان نور در غرفه‌های مستقر در شلمچه برگزار کنیم.

همچنین یکی از پیشنهادات استان‌ها این است که بخش استعدادیابی و آموزش «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» جدی‌تر گرفته شود و ورکشاپ‌هایی برگزار شود تا کیفیت تولیدات هنرمندان استانی ارتقا پیدا کند؛ به عبارتی دیگر، اتفاق تازه‌ای که در این حوزه افتاده این است که استان‌ها استقبال کردند و درخواست استعدادیابی داشته‌اند و ما هم علاقه‌مندیم شبکه هنرمندان محلی را با استفاده از توانایی‌ها و پتانسیل‌های موجود گسترش دهیم و کلاس‌های آموزشی و کارگاهی برای بچه‌ها برگزار شود.

«قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» تا چه زمانی برگزار خواهد شد؟

در این راستا درخواست‌هایی مبنی بر ادامه اجراهای «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در سال ۱۴۰۳ داشته‌ایم که در صورت فراهم شدن شرایط لازم، این رویداد را تداوم خواهد داشت.

برگزاری «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» تا پایان اسفندماه ادامه خواهد داشت و تا امروز تمام استان‌های میزبان ظرفیت‌های خود را به‌کار گرفته‌اند تا این رویداد به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha