۱۴۰۲.۱۱.۲۴

فاطمه شعبانی، خبرنگار- نمایشگاه عکس «شاهدِ شهر؛ عکس‌های محمدباقر قاسم از نهضت انقلاب اسلامی در سمنان» از دهم بهمن ماه در گالری «خانه» افتتاح شد. این نمایشگاه شامل ۴۰ عکس سیاه و سفید است که« محمدباقر قاسم» در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در شهر سمنان عکاسی کرده است. عکس‌هایی که هرکدام، اتفاقاتی را روایت می‌کند که در شهر سمنان رخ داده و عکاس اعتقاد دارد حتی فکرش را نمی‌کرده که روزگاری این عکس‌ها بخشی از تاریخ معاصر شهرش و در قالب نمایشگاه روایتگر تصویری وقایع انقلاب اسلامی شود. برگزاری این نمایشگاه بهانه گفت و گوی ما با این عکاس بود.

روایتگر انقلاب

«محمدباقر قاسم» متولد یکم تیرماه ۱۳۳۸ سمنان و کارمند بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. در۱۵-۱۶ سالگی به دلیل علاقه‌مندی به عکاسی به کلاس‌های عکاسی می‌رود و با فوت و فن عکاسی آشنا می‌شود. تعریف می‌کند: « ۱۸ ساله بودم که قیام‌ها و راهپیمایی‌های انقلاب اسلامی شروع شد و از آنجا که علاقه زیادی به عکاسی داشتم، عکاسی از راهپیمایی‌های مردم شهر سمنان را شروع کردم. با توجه به ارتباطی که با خانواده علمای بزرگ شهر داشتم از زمان و مکان راهپیمایی‌ها مطلع می‌شدم. البته به ما گاهی هشدار می‌دادند که فردا دوربین نیاورید ممکن است اوضاع به هم بریزد و درگیری شود ودوربین‌تان را بگیرند. بعضی روزها که وضعیت بهتر بود دوربین می‌بردم و گاهی هم یواشکی عکس می‌گرفتیم. جالب اینکه آن موقع خودم دوربین عکاسی نداشتم و از دوستانم دوربین قرض می‌گرفتم. عکاسی را با دوربین« لوبیتل ۲» شروع کردم. پول خرید فیلم‌های دوربین عکاسی را هم از دستمزد کارگری‌ام تهیه می‌کردم. بیشترش عشق و علاقه شخصی بود و هرگز فکر نمی‌کردم این عکس‌ها روزی بخشی از تاریخ شهرم شود و مورد استفاده قرار گیرد و در قالب نمایشگاه روایتگر تصویری وقایع انقلاب اسلامی شود.»

اولین نمایشگاه

محمدباقر قاسم وقایع شهر سمنان را از لنز دوربین قطع متوسط ۶ در ۶ روایت می‌کند. در میان عکس‌هایی که روی دیوار  گالری خانه عکاسان رفته، تصاویری از تظاهرات مردم، تشییع پیکر دو نوجوان شهید، ابراز شادی مردم از بازگشت رهبرکبیر انقلاب، پاکسازی اماکن عمومی از اقلام و ابزار غیرشرعی  و همچنین تصاویری از اولین وقایع شهر سمنان همچون اولین انتخابات و اولین فعالیت‌های جهادی به چشم می‌خورد. وی درباره عکس‌هایی که در این نمایشگاه به نمایش در آمده است  اینطور می‌گوید: « این عکس‌ها از پایان سال ۵۶ شروع می‌شود و تا زمان جنگ و حال حاضر ادامه پیدا  می‌کند. بعضی از عکس‌ها را بعد از چهل و چند سال که از ثبت شان می‌گذرد برای خودم هم تازگی دارد. بعضی از عکس‌ها را که برای نمایشگاه اسکن می‌کردم آنقدر تازه بود که انگار خودم هم تا به حال ندیده بودم. آن زمان من آتلیه داشتم و بعضی از عکس‌ها که مدنظرم بود تا در روزنامه‌های اطلاعات و کیهان چاپ شود یا به دوستان می‌دادم ظاهر می‌کردم و بقیه را نگه می‌داشتم. اوایل پیروزی انقلاب من عکاس روزنامه جمهوری اسلامی بودم. بعضی عکس‌هایم در نشریات مختلف چاپ شد. البته در کتاب یک عکس یک حرف آقای گروگان چند عکس من هم کار شد. اما به صورت نمایشگاه این نمایشگاه اولین نمایشگاه عکس انقلاب من است.»

دیدار مردم سمنان

محمدباقر قاسم با بیان اینکه هرکدام از این عکس‌ها برایم یک خاطره را تداعی می‌کند، می‌گوید:« اما  بین عکسهایم دو تا عکس است که خیلی دوستش دارم یکی دیدار مردم سمنان با امام خمینی (ره) است این عکس هم روز قبل و هم روز بعد رودروی منزل امام‌(ره)  گرفته شده است.»وی با اشاره به عکس‌هایی که در قطع بزرگ چاپ شده‌اند ادامه می‌دهد:« این تصاویر نمونه کوچکی از اتحاد و همدلی مردم و نقش روحانیت است که صف اول وقایع تاریخی سال ۱۳۵۷ را رقم زدند. در این تصاویر مثلث اتحاد مردم، انقلاب و اسلام که ریشه گرفته از انقلاب اسلامی وکاملاً محسوس است.»

چاپ عکس امام

در یکی از تصاویر دختران کودک و نوجوانی را می بینیم که به همراه زنی که روی ویلچر نشسته است در حال شعار دادن هستند. در عکس دیگری شاهد حضور پر رنگ بانوان هستیم. این عکاس نقل خاطره می‌کند: « در مقطعی یکسری از عکس‌های حضرت امام(ره) را کپی می‌کردم. یک عکس را با دوربین لوبیتل چاپ کردم و  دوستان در راهپیمایی‌ این عکس را توزیع می‌کردند و خیلی‌ از مردم برای اولین بار عکس امام خمینی(ره) را می‌دیدند و عکس را می‌بوسیدند. بعدها مامورهای ساواک سراغ عکاسی‌های شهر رفته بودندکه این عکس را شما تکثیر کردید ؟ و دنبال عکاس عکس بودند. فکر می‌کردند کار عکاسان شهر است در حالیکه این عکس کار من بود.».

گفتنی است؛ نمایشگاه عکس شاهد شهر  از چهارشنبه ۱۱ بهمن تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و در روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۵ الی ۱۹ در گالری «خانه عکاسان» واقع در حوزه هنری انقلاب اسلامی، خیابان سمیه تقاطع خیابان حافظ، میزبان بازدیدکنندگان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha