۱۴۰۲.۱۱.۱۴

جایزه ملی داستان حماسی یکی از رویدادهای مهم مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری است که توانسته داستان‌نویسان از سراسر کشور را با موضوع حماسه ترغیب به نگارش کند. میزان استقبال از این رویداد تا حدی بود که برگزارکنندگان را برآن داشت تا با تمدید مهلت ارسال آثار، زمینه خلق داستان‌های بیشتری را فراهم کنند. از سویی دیگر کارگاه‌های آموزشی همزمان با داستان‌نویسی برگزار شد تا کیفیت داستان‌های حماسی هم به تناسب رشد کمی آثار ارتقا یابد. به همین بهانه نیز گفت‌وگویی با حسین عباس‌زاده دبیر اجرایی جایزه ملی داستان حماسی داشته‌ایم.

وی در ارائه گزارشی از برنامه‌های به اجرا در آمده در این رویداد گفت: در قالب چهارمین دوره جایزه ملی داستان حماسی کارگاه‌های تخصصی داستان حماسی در ۲۶ استان کشور با حضور اساتید مختلفی چون اسماعیل حاج علیان، بهزاد دانشگر، تیمور آقا محمدی، خسرو عباسی، محمود مهدوی، وحید حسنی، مهدی زارع، محمد خسروی راد، علیرضا مهرداد، مهدی کفاش و سارا عرفانیان برگزار شد که صرفا مختص مراکز استانی نبود.

عباس‌زاده اظهار کرد: ما در ۱۱ شهرستان استان خراسان رضوی که ظرفیت داستانی داشته دوره‌های آموزشی برگزار کردیم یا در استان‌های دیگر همچون سیستان و بلوچستان هم در زاهدان و هم در زابل میزبان علاقه‌مندان به داستان حماسی بودیم. بر همین اساس می‌توان گفت که وجه تمایز کارگاه‌های تخصصی این دوره از جایزه ملی داستان حماسی این است که دوره‌های آموزشی فقط مخصوص مراکز استان نبوده و در شهرستان‌هایی هم که ظرفیت داستانی داشته‌اند هم برگزار شده است.

وی با تاکید بر این‌ که برگزاری کارگاه‌های آموزشی در ترغیب افراد برای نوشتن داستان حماسی بسیار اثرگذار بوده گفت: این جایزه در سه محور داستان‌های حماسی بومی، حماسی تاریخی و حماسی دینی طراحی شده و کارگاه‌ها با تکیه بر حماسه‌های بومی هر استان بوده است یعنی اگر در استان آذربایجان شرقی کارگاه آموزشی برگزار شده، سرفصل‌ها و نکات بر اساس حماسه‌های بومی همان خطه از کشور معرفی و تشریح شده است.

دبیر اجرایی جایزه ملی داستان حماسی افزود: این رویه در هر استان و با توجه به حماسه‌های بومی و تاریخی آن استان ادامه پیدا کرده است. در برخی از استان‌ها یک استاد برای بحث تخصصی داستان‌نویسی و یک استاد از مدرسان استانی که از مسائل تاریخی و حماسه‌های آن بوم آگاهی شده، به آموزش داستان‌نویسان پرداخته‌اند.

وی درباره بازخورد داستان‌نویسان نسبت به حضور در چهارمین دوره از این رویداد بیان کرد: تا امروز استقبال از جایزه ملی داستان حماسی بسیار خوب بوده و به دلیل همین استقبال و درخواست‌های داستان‌نویسان مهلت ارسال آثار تا ۱۵ اسفندماه تمدید شده است.

جایزه داستان حماسی بر حماسه‌های بومی، تاریخی و دینی استان‌ها تاکید دارد

عباس زاده در بخش دیگری از سخنانش به این نکته اشاره کرد که در سومین دوره جایزه ملی اکثر آثار ادبی ارائه شده، حماسه‌های تاریخی و بومی بودند و اینکه نویسندگان به حماسه‌های بومی خود در داستان‌نویسی توجه داشته‌اند از نکات جالب دوره گذشته این رویداد برای برگزارکنندگان بوده است.

وی در ادامه اظهار کرد: در این دوره بر سه نوع داستان حماسی توجه داشته‌ایم و از آنجاکه این جایزه، جایزه ملی است تمایل داریم که داستان حماسی از تمام استان‌ها و همه موضوعات باشد بنابراین بر حماسه‌های بومی، تاریخی و دینی استان‌ها تاکید داشته‌ایم.عباس زاده درباره ماحصل جایزه ملی داستان حماسی گفت: طبق روال دوره‌های قبل داستان های برگزیده در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد و ما ۳۰ داستان کوتاه چهارمین جایزه ملی داستان حماسی را در قالب یک مجموعه و ۷ رمان را به چاپ می‌رسانیم.

وی افزود: پس از پایان مهلت ارسال آثار داوری داستان‌های ارائه شده توسط داستان‌نویسان تا اوایل اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت و ما اختتامیه این رویداد را در هفته حماسه که مصادف با ۲۵ اردیبهشت ماه تا ۳ خردادماه است در آرامگاه فردوسی در استان خراسان رضوی برگزار می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha