۱۴۰۲.۱۱.۱۴

فاطمه شعبانی، خبرنگار- هفته گذشته در مراسمی که در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد از عوامل تولید و سوژه‌های مجموعه مستند «قهرمانان معمولی» تقدیر شد. این مجموعه ۱۳قسمتی از تولیدات مرکز مستند سوره است که بهار گذشته از رسانه ملی پخش شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. مجموعه مستند قهرمانان معمولی حاصل تلاش جمعی از جوانان مستعد و کوشایی بود که مانند قصه آدم‌های آن، بدون داشتن نامی بزرگ، خیزی بزرگ را رقم زدند. آن‌ها رشد خود را در گرو رشد جمعی دانستند و توانستند قهرمان زندگی خود و اطرافیان‌شان باشند. «مجتبی حیدری» تهیه‌کننده این مجموعه مستند می‌گوید: «مستند قهرمانان معمولی را فیلمسازان معمولی برای مردم معمولی ساختند. ساخت دوره جدید قهرمانان معمولی در سال جدید شروع می‌شود. ما تصمیم داریم ۱۱۰قسمت قهرمان معمولی را بسازیم و ۱۱۰قهرمان معمولی را به مردم معرفی کنیم.» گفت‌وگوی ما را بخوانید.

 الگوی جامعه

قهرمانان معمولی روایتی مستند از زندگی افرادی است که نقش خود را در بهبود وضعیت جامعه پیدا کرده‌اند. این اثر قصه افرادی را به تصویر می‌کشد که در مقطعی که به یک سود و منفعتی رسیده‌اند، آن را از یک فعالیت شخصی به مردم منطقه یا کل ایران تعمیم داده‌اند. مخاطبان در این مجموعه مستند با داستان زندگی کشاورز، دامدار، معلم، کارآفرین، ورزشکار، روحانی و جهادگری آشنا می‌شوند که دور از پایتخت زندگی و مسئله‌محور عمل می‌کنند. 

حیدری با بیان اینکه ما در دورانی زندگی می‌کنیم که تعریف درستی از فعالیت‌های اجتماعی مردمی حرفه‌ای نداریم، ادامه می‌دهد: «هربار از کارهای مردمی صحبت می‌کنیم، ذهن‌مان سمت اتفاقاتی مثل سیل و زلزله می‌رود. در فاز حرفه‌ای تعریف درستی نداریم که می‌توانیم در کارهای مردمی و اجتماعی حرفه‌ای عمل کنیم. ما در سفرهای‌مان با افرادی مواجه شدیم که می‌توانند الگویی در حوزه کاری‌شان برای مردم منطقه‌شان باشند. این‌ها کسانی هستند که به یک دستاورد فردی رسیده‌اند، اما این دستاورد را برای خودشان نخواسته‌اند و به جای نفع فردی، نفع عمومی برای‌شان اولویت داشته است. اینجا بود که قهرمان ما شکل می‌گیرد؛ کسی که می‌توانست از موفقیتش به صورت فردی استفاده کند، اما دست‌گیر دیگران می‌شود و رشد دیگران برایش موضوعیت دارد. به این افراد می‌گوییم قهرمانان معمولی که الگویی برای دیگر افراد جامعه هستند.» 

 فیلمسازان معمولی

مستند قهرمانان معمولی سراغ افرادی رفته است که نقش و وظیفه خود را در بهبود وضعیت جامعه پیدا کرده بودند. آنان ننشسته بودند کسی مشکل‌شان را حل یا به اعتراض‌شان رسیدگی کند، بلکه خود قدم در راه رفع مشکلات گذاشته بودند. 

این مجموعه مستند که در ۱۳اقلیم متفاوت روایت شده است، قصه افرادی با پشتکار است که از دل جامعه و مرز و بوم با داشتن شرایط بسیار معمولی توانستند قهرمان زندگی خود و اطرافیان‌شان باشند؛ آن‌هایی که رشد فردی خود را در گرو رشد جمعی می‌دانند. 

حیدری از سختی‌های ساخت این مستند اینطور تعریف می‌کند: «ما خودمان یکی از این گروه‌های مردمی هستیم. جمع «آژانس عکس مستند سو» از آحاد مردم تشکیل شده است. ما شعاری داریم که می‌گوییم مستند قهرمانان معمولی را فیلمسازان معمولی برای مردم معمولی ساختند. ما خودمان هم جزو این تشکیلات هستیم، حالا چه کسی می‌تواند قهرمانان معمولی را بسازد؟ قطعاً آدم‌هایی از همان جنس، وگرنه سختی‌های کار زیاد بود. به طور مثال خیلی از پروژه‌های‌مان را باید در یک هفته تولید می‌کردیم، اما چون کار رضایت‌مان را جلب نکرده بود، مجبور می‌شدیم چند باره برویم تا کار، آنچه می‌خواهیم از آب دربیاید. برآورد این هزینه‌ها در قراردادمان نبود و این را خودمان می‌خواستیم. گروه مردمی با همان روحیات قهرمانان معمولی باید این کار را می‌ساخت، هر چند قبول دارم که ضعف‌هایی هم دارد. چون عوامل کار آدم‌های پخته‌ای نبودند، همزمان که کار را تولید می‌کردند، تجربه هم کسب می‌کردند. ان‌شاءالله در ادامه کارهای موفق‌تری هم تولید خواهیم کرد.» 

«قهرمانان معمولی» را فیلمسازان معمولی برای مردم معمولی ساختند

 بازخوردها

از تهیه‌کننده قهرمانان معمولی درباره بازخوردهایی که بعد از پخش فیلم گرفته‌اند، سؤال می‌کنیم، پاسخ می‌دهد: «بهترین بازخورد برای ما تأثیرگذاری در جامعه است و هیچ چیز به جز این نمی‌تواند ما را راضی کند. این کار یک بخش فنی و حرفه‌ای دارد که بارها با استادان مختلف در حوزه‌های مختلف جلسه گذاشته و سعی کرده‌ایم ضعف‌های فنی را برطرف کنیم. این بخش فنی کار است که سعی می‌کنیم به بهترین شکل انجام دهیم، اما فرایند این کار باید ما را به این برساند که رضایت و تأثیرگذاری در جامعه را ببینیم. مقدمه‌اش این بود که برای خود این قهرمانان باب‌های جدید باز شد تا در محله و شهرستان خودشان شناخته‌تر شوند و حالا زمینه رشدشان فراهم شده است. حضور سرمایه‌گذارها در حوزه اشتغال خیلی پررنگ شده که دستاوردهای خوبی است. این نشان می‌دهد حاکمیت تقریباً این کار را پس نزده و اتفاقاً خودش علاقه‌مند است. آقاجواد یوسفی که قهرمان یکی از قسمت‌های ما بود و در حوزه دام و دامداری کار می‌کرد، الان دستیار ویژه استاندار در حوزه دام شده است. این فرصت خوبی است که ایده‌ای را که در سطح یک شهرستان اجرا می‌کرد، در سطح استان و در سطح کشور اجرا کند. این موضوع برای ما مهم بوده و رصد کردیم و بعد از اتمام کار پرسیدیم چه ثمری داد؟ به لطف خدا اتفاقات خوبی افتاده است، این افراد هم دنبال فرصتی بودند و از این فرصت بهترین استفاده را کردند.»

 ادامه دارد

حیدری با بیان اینکه شیرین‌ترین خاطره من در ۱۵- ۱۰ سال گذشته در این کار محقق شد، اضافه می‌کند: «جوان‌های باانگیزه زیادی در این پروژه تأثیر بسزایی داشتند، خصوصاً خانم‌ها و دخترخانم‌ها، این‌ها انگیزه خوبی از خودشان نشان دادند که می‌توانند تکثیر و برای دیگر افراد جامعه الگو شوند و زمینه‌ای ایجاد کنند که دیگران هم باور کنند می‌توانند، فقط اگر اراده کنند. این شاید شیرین‌ترین و بزرگ‌ترین اتفاق بود؛ نسل جوانی که خودش را باور کرده و می‌تواند دست‌گیر دیگر دوستانش باشد.»

وی در مورد ساخت فصل‌های بعدی مستند قهرمانان معمولی خبر می‌دهد: «هدف ما همچنان ادامه مسیر است. ما تصمیم داریم به کرم امیرالمؤمنین (ع) ۱۱۰قسمت جدید قهرمانان معمولی را بسازیم. نمی‌دانم چند قسمت به دست مجموعه ما ساخته می‌شود که بتواند۱۱۰ قهرمان معمولی در کشور را معرفی کند. دوره جدید قهرمانان معمولی در سال جدید شروع می‌شود و در شهرستان‌ها و گروه‌های دیگر هم شروع به تولید می‌کنند تا به تعداد ۱۱۰قسمت برسد.»

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha