۱۴۰۲.۱۱.۰۳

الهام عابدینی، فعال رسانه‌ای و پژوهشگر حوزه فلسطین، در نشستی با موضوع «نقش زبان در انسانیت‌زدایی پس از طوفان‌الاقصی» که یکشنبه اول بهمن ۱۴۰۲در قالب همایش شناخت و تحلیل طوفان الاقصی به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری برگزار شد، به استفاده رژیم صهیونیستی و رسانه‌های حمایت کننده‌اش از تکنیک «انسانیت زدایی» در ارتباط با واقعه طوفان‌الاقصی و تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی حوزۀ هنری، الهام عابدینی در این نشست گفت: در تکنیک «انسانیت زدایی»، طرف مقابل را به مثابه غیرانسان تصور می‌کنند و در این صورت، به هر اقدامی و هر روشی مشروعیت می‌دهند. همین که از عنوان «هیولا» و «وحشی» برای طرف مقابل استفاده کنید، به کار خود مشروعیت داده‌اید و اقدامات‌تان، کمااینکه از روش‌های غیراخلاقی هم استفاده کنید، جایز است.

وی ادامه داد: با گذشت بیش از صد روز از طوفان الاقصی، هنوز پرسش‌ها و شبهه‌هایی در این باره مطرح است؛ اینکه این عملیات چرا اتفاق افتاده و این نشان دهنده آن است که ما آن را تبیین نکرده‌ایم و این در حالی است که رژیم صهیونیستی و رسانه‌های وابسته به او، دارند از واژه‌سازی استفاده می‌کند.

فعال رسانه‌ای و پژوهشگر حوزه فلسطین اظهار کرد: روز ۷ اکتبر اتفاقی، به‌رغم ادعای اشراف اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، صورت گرفت و دوهزار نفر از لایه‌های امنیتی این رژیم عبور کردند.

اهمیت پیشینه عملیات

وی سپس به کارهای زبانی رسانه‌ای که اسراییل در ارتباط با این واقعه انجام می‌دهد پرداخت و گفت: آن قسمتی که ما کار نکردیم و طرف مقابل دارد کار می‌کند این است که هنوز هر حرفی در باره این عملیات می‌زند، جملاتش را با بعد از حمله تروریستی حماس شروع می‌کند ولی ما در ازای آن چه داریم و آیا توانستیم تبیین کنیم که این عملیات چه پیشینه‌ای داشته است. در واقع، صهیونیست‌ها به این طریق دارند اقدامات حماس را به چالش می‌گیرند. ولی آیا ما توانستیم تبیین کنیم که این عملیات واکنشی به ۷۵ سال جنایت این رژیم علیه فلسطینیان است.

وی در ادامه با اشاره به حضور مردم غزه در منطقه خاطرنشان کرد: این حضور به منزله مقاومت است در صورتی‌که در افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان، بسیاری از مردم برای خروج از کشور در فرودگاه کابل صف کشیدند. با اینکه غزه محاصره است اما می‌توانند به سمت مرزها بروند ولی تمایلی ندارند.

این فعال رسانه‌ای، فرزندآوری فلسطینی‌ها در دل جنگ را به مثابه مقاومت تلقی کرد و گفت: در نشستی حضور داشتم که یک ایرانی به نوعی منتقد از یک خانم فلسطینی پرسید که چرا شما در چنین شرایطی چندتا بچه دارید؟ وی در پاسخ گفت: فرزندآوری برای ما به مثابه مقاومت است و اسراییل انسان فلسطینی را هدف قرار داده و اگر قرار بود بچه‌دار نشویم، در این ۷۵ سال، دیگر از ما اثری نمانده بود بنابراین، با این دیدگاه ما کل مردم غزه را به منزله رزمنده تصور می‌کنیم و مقاومت پیش از تولد آغاز شده و اگر کودکان غزه را شهید می‌پنداریم اینجا معنا پیدا می‌کند.

این پژوهشگر در ادامه به استفاده معنادار صهیونیست‌ها و حامیان و رسانه‌های وابسته به آنان پرداخت و گفت: وزارت خارجه آمریکا در مقطعی پس از واقعه طوفان الاقصی عنوان کرد که اسراییلی‌ها نتوانستند به اندازه کافی از کشتار غیر نظامیان جلوگیری کنند که به معنا و مفهوم این بود که ما متوجهیم دارید از خود دفاع می‌کنید ولی لازم نبود که ۲۵ هزار نفر بکشید و باید با میزان کمتر کشته به قضیه پایان دهید.

مشروعیت در دفاع

 عابدینی در این باره توضیح داد: این واژه‌ها با دقت انتخاب شده و بدین روش به دفاع از خود مشروعیت داده‌اند. برای مثال بی‌بی سی هم در ۹ اکتبر تیتر زد که ۷۰۰ نفر از اسراییلی‌ها کشته شدند و ۴۰۰ نفر هم در غزه مردند و از فعل مجهول استفاده کرد یعنی اینکه وقتی کسی کشته شده به دنبال قاتل هستی و در مقابل برعکس و قضیه مجهول است و جالب است که برخی دوستان از روی کم اطلاعی دقیقا عین آنها ترجمه می‌کنند. روزنامه گاردین هم در ۱۸ اکتبر به مرگ فلسطینی‌ها بواسطه بی‌آبی سخن به میان می‌آورد و اشاره نمی‌کند که این بحران آب به این خاطر است که اسراییل سیستم آب و فاضلاب را آن‌ها را از بین برده است.

الهام عابدینی در ادامه با اشاره به اینکه این رسانه‌ها در نحوه پوشش اخبار، همه مردم غزه را به مثابه نیروهای حماس می‌پندارند گفت: واشنگتن پست ۲۷ نوامبر در قضیه آتش‌بس و تبادل اسرا به کودکان فلسطینی از عنوان جوان یا افراد زیر ۱۸ سال استفاده کرد ولی برای اسراییلی‌ها از واژه کودک استفاده کرد که این بار معنایی را تغییر می‌دهد و مخاطب فکر می‌کندکه اسراییل جوان‌ها را اسیر کرده ولی حماس کودکان را؟!

وی در این باره با اشاره به منتشر شدن جزوه‌ای در سال ۲۰۰۷ یا ۲۰۰۹ از جانب اسراییلی‌ها گفت: طرف اسراییلی جزوه‌ای منتشر کرد که به نظر می‌رسد هنوز انتشار آن ادامه دارد ولی عمومی نیست. این جزوه آمده پیوست بخورد که اخبار چه‌طور کار شود و حتی مقامات چه‌طور صحبت کنند و اگر درباره حماس سخن می‌گوییم باید از چه واژگانی استفاده کنیم یا اگر جنگی اتفاق بیفتد از چه واژگانی باید استفاده کرد.

مهدی صالحی درباره این سند پرسید: به نظر می‌رسد که این تنها سند زبانی در این موقعیت بحرانی برای آن‌هاست؟ و عابدینی ضمن تأیید دراین باره افزود: این سند ساختار و چارچوبی دارد و مبتنی بر ایده و سلیقه شخصی نیست.

عابدینی در بخش دیگری از این نشست، به اقامه دعوای آفریقای جنوبی که اخیرا مطرح کرده پرداخت و اظهار کرد: در آن سند به مواردی که نسل‌کشی اسراییلی‌ها محسوب شده اشاره کرده و علاوه بر حمله‌ها، به  نیت مقامات صهیونیستی در استفاده از واژگانی مبتنی بر نسل‌کشی پرداخته است. به عنوان مثال نتانیاهو گفته که عملیات را تا حذف غزه ادامه می‌دهیم. آفریقای جنوبی در این سند دارد از این گفته نتانیاهو به عنوان سند حقوقی مبنی بر نسل‌کشی استفاده می‌کند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ۱۵ اکتبر هم گفته تا آن لحظه که سربازان ما متوجه بزرگی این مأموریت هستند آماده‌اند. نتانیاهو از مبارزان حماس نیز به عنوان «هیولاهای تشنه به خون» استفاده کرده است. نتانیاهو در ۷ اکتبر و قبل از شروع عملیات در غزه هم گفته که با تمام قوا در تمام غزه به انجام عملیات می‌پردازیم و مکانی را استثنا نکرده و یا تفاوتی بین نظامیان  و غیرنظامیان قائل نشده است. او در ۹ اکتبر که بحث قطع آب مطرح شده گفته که ما با حیوانات انسان‌نما طرف هستیم.

عابدینی از استفاده آفریقای جنوبی از عکس‌های سلفی و ویدیوهای سربازان اسرائیلی که در فضای مجازی گذاشته‌اند به عنوان سند مبنی بر نسل‌کشی در این سند حقوقی استفاده کرده است.

انسانیت‌زدایی تکنیک صهیونیست‌ها است

عابدینی در پایان به استفاده همیشگی طرف‌ غربی از تکنیک انسانیت‌زدایی در جنگ‌‎هایی که راه می‌اندازد اشاره کرد و گفت: استفاده آن‌ها از این تکنیک به منزله هشداری مبنی بر راه انداختن یک جنگ یا بروز یک فاجعه تلقی می‌شود. به عنوان مثال آمریکا قبل از حمله به افغانستان نسبت به حضور القاعده در آنجا هشدار داد تا افکار عمومی را در این خصوص با خود همراه کند. در این زمینه از واژگان معمول برای حیوانات استفاده می‌کند. همچنین به جای مقر تروریست‌ها از کُنام تروریست‌ها و یا از تله انداختن آن‌ها استفاده می‌کند یا برای آخور و شکار تروریست‌ها از واژه شبکه که شبکه عنکبوت را تداعی کند.

وی به استفاده از این قبیل تکنیک‌های زبانی در توجیه تحریم‌ها پرداخت و گفت: در این میان شهروندان را از مسئولان جدا می‌کنند و عنوان می‌کنند که این تحریم‌ها علیه مردم نیست بلکه علیه حاکمیت است. از واژهایی مثل هیولا و یا شبکه‌های ناامن‌سازی برای حاکمیت‌های موردنظر  استفاده می‌شود.

عابدینی در پایان سخنانش گفت: یکی از نکاتی که زبان شناسان در این مسئله می‌توانند از آن بهره بگیرند این است که آن‌ها در زبان و کلام‌شان از واژه نسل‌کشی استفاده کرده‌اند.

نگاه نژادپرستانه غرب

مهدی صالحی، دبیر نشست و همایش هم در این نشست به مرزبندی که حتی از دوران فلاسفه یونان در نگاه غربی وجود داشته اشاره کرد و افزود: غربی‌ها نگاه نژادپرستانه‌ای مبنی بر انسان و غیرانسان دارند که در دوران استعماری خیلی واضح جدی گرفته شد و بحث انسان و حیوان را طرح کردند و به عنوان مثال از آفریقا بچه آوردند و داخل قفس گذاشتند و یا سرخپوست‌ها را انسان ندانسته‌اند. هنوز این نگاه تمام نشده و جاهایی به شکل متفاوت‌تری ابراز می‌شود. در عرصه عمومی با مهاجران بدرفتاری می‌شود و برای مثال در انگلستان به هندی‌ها کله قهوه‌ای می‌گویند. صالحی در پایان به چگونگی این نگاه در ماجرای غزه پرداخت و گفت: در ماجرای غزه، این جریان در عرصه حکمرانی دارد دیده می‌شود و افراد حماس را هیولا می‌پندارند و جامعه جهانی هم نمی‌آید این نگاه را اصلاح کند!؟

همایش شناخت و تحلیل طوفان الاقصی در روزهای ۸و۹ بهمن در ساعت‌های ۸ تا۱۲ و ۱۴ تا ۱۸  در سالن ۴۰۲ در حوزۀ هنری انقلاب اسلامی واقع در تهران، خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، روبه‌روی پورموسی برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha