۱۴۰۲.۱۰.۲۶

رادیو تئاتر «نا» به نویسندگی و کارگردانی فرناز عقیلی، از تولیدات حوزه هنری انقلاب اسلامی به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافت.

رادیوتئاتر «نا» که چندی پیش با شیوه‌ای جدید در تماشاخانه مهر اجرا شد و توانست رضایت مخاطبان خود را جلب کند به بخش رادیو تئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافت.

«نا» تلفیقی از سه شیوه؛ رادیو، تئآتر و انیمیشن است و در رادیو تئاتر عوامل شنیداری بر سایر عوامل نمایشی ارجحیت دارد، اما وقتی حرف از صحنه نمایش به میان می‌آید، نمی‌توان عوامل دیداری را حذف کرد یا نادیده گرفت، از این‌ رو در نمایش «نا» سعی شده است ضمن وفاداری به فضای صوتی رادیو (استفاده از میکروفون، حضور افکتور روی صحنه و موسیقی) از عوامل دیداری هم در حد نیاز استفاده شود؛ عواملی چون: حرکت بازیگر، نور، لباس و آکسسوار. از آنجا که بسیاری از مخاطبان، رادیوتئاتر را هم‌شکل و هم‌تراز با نمایشنامه‌خوانی می‌دانند، می‌توان این تفاوت‌ها را مرز بین این دو شیوه دانست. در نگاهی دیگر اگر رادیو را سینمای بدون تصویر در نظر بگیریم و میکروفون را جای دوربین قرار دهیم، در سومین شیوه این نمایش از هنر هفتم در قالب انیمیشن استفاده شده است.

فرناز عقیلی در مصاحبه‌ای درباره نقش حوزه هنری بر رادیوتئاتر گفته «خیلی از استادان که برای دیدن نمایش آمدند، بسیار تعجب کردند که چرا ما رادیو تئاتر کار کرده‌ایم. خیلی‌ها با این سبک نمایش آشنا نیستند. برای‌شان توضیح می‌دهیم که حوزه هنری سعی دارد به همت آقای ایوب آقاخانی این سبک از اجرا را بین اهالی هنر و هنردوستان جا بیندازد و جدیداً کار را شروع کرده‌اند به نظرم کار خوبی است، اما ما راه سختی را در پیش داریم، چون هنوز خیلی‌ها این شیوه را نمی‌شناسند و برخی هم با نمایشنامه‌خوانی اشتباه می‌گیرند. بعضی که برای اجرا آمده بودند شوکه شده بودند و می‌گفتند: «فکر نمی‌کردیم رادیوتئاتر اینطوری باشد، چه خوب که چنین شیوه‌هایی می‌آیند» من مخاطبانی داشتم که دو بار برای اجرا آمدند. به نظرم کارحوزه هنری برای آشنایی بیشتر با این شیوه از تئاتر خیلی خوب است.»

قصه این نمایش برداشتی از «گیله مرد» بزرگ علوی است و قصه سربازی را روایت می‌کند که در دوران تبعیدش به گیلان دچار یک عشق نافرجام می‌شود و در نهایت تنها راه رهایی‌اش را انتقام می‌بیند و... .

این اثر کاری از گروه تئاتر «تجربه» است و با حضور بازیگرانی همچون جواد اسماعیلی، همایون ظفرپور، سیدحسن حسینی، مریم محبی و یحیی گلنسایی اجرا می‌شود.

گفتنی است؛ بخش رادیوتئاتر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری امین رهبر از چهارشنبه ۲۷ دی‌ با اجرای سه نمایش رادیویی در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر آغاز می‌شود.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha