۱۴۰۲.۱۰.۲۳

فاطمه نصرتی-خبرنگار؛ دوره‌ی تخصصی آموزش سرایش لالایی از تاریخ ۱۹دی‌ماه ۱۴۰۲ در چهار روز با تدریس اساتید برتر در حوزه لالایی و کودک و نوجوان و با حضور شرکت‌کنندگانی از شهرهای مختلف کشور برگزار شد. گزارش ما از روز اول این دوره را بخوانید.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، علت همه‌گیر بودن، دلنشینی و اهمیت لالایی، ساخت ساده و محتوای عاطفی لالایی است که خواندن این نواها را برای همه مادران ممکن می‌کند؛ از این‌رو هر مادری، بدون توجه به اینکه شاعر، نوازنده یا آهنگساز باشد، می‌تواند از روی طبیعت خود و عشق به فرزند، با شعر برای فرزندش درددل کند و برایش آواز بخواند.

پس از برگزاری اولین فراخوان ملی لالایی با عنوان گهواره که در قالب انتخاب لالایی‌های برگزیده در آبان‌ماه ۱۴۰۲ با مراسم اختتامیه پایان پذیرفت، حالا در ادامه رسالت گهواره، نخستین دوره آموزش لالایی با هدف پرورش استعدادهای کشف‌شده در زمینه سرایش لالایی برگزار شد.

این دوره از تاریخ ۱۹دی‌ماه ۱۴۰۲ در چهار روز با تدریس اساتید برتر در حوزه لالایی و کودک و نوجوان و با حضور شرکت‌کنندگانی از شهرهای مختلف کشور برگزار شد.

نخستین روز این دوره با جلسه افتتاحیه و با سخنرانی بشری صاحبی، مسئول برگزاری دوره و همچنین دبیر اولین جشنواره گهواره آغاز شد.

وی ضمن اشاره به علت برگزاری دوره، عنوان کرد که از زمان انتشار فراخوان لالایی هدفشان برگزاری چنین دوره آموزشی‌ای بوده است و تصمیم داشتند جریانی در حوزه لالایی ایجاد کنند. با توجه‌ به آنکه چنین جریانی تا اکنون در کشور وجود نداشته و لازم است که این اتفاق صورت بگیرد.

همچنین صاحبی به خروجی‌محور بودن دوره و لزوم ارسال اثر برای دریافت گواهی دوره توسط هنرجویان اشاره کرد و در نهایت سوالات هنرجویان درباره دوره را نیز پاسخ داد.

سپس دکتر ایبک‌آبادی، از پژوهشگران حوزه لالایی که پایان‌نامه دکتری خود در دانشگاه تاجیکستان را به بررسی مقایسه‌ای لالایی‌های ایرانی و تاجیکی اختصاص داده بود، تجربیات خود را در اختیار هنرجویان قرار داد و به بررسی جایگاه لالایی در فرهنگ تاجیکستان و همچنین انگیزه خود برای فعالیت در این حوزه پرداخت.

پس از مراسم افتتاحیه، اولین کلاس این دوره با عنوان «ضرورت پرداختن به لالایی و تفاوت لالایی با سایر سروده‌های آوایی» با تدریس مهدی امین فروغی، نویسنده، مترجم و موسیقیدان تشکیل ‌شد.

کلاس دوم هنرجویان نیز با تدریس کمال شفیعی، شاعر و پژوهشگر، با تیتر «تاریخچه لالایی در فرهنگ جهانی و در ایران» با توضیح سیر شکل‌گیری لالایی در ایران و جهان و همچنین در فرهنگ‌های مختلف برپا شد.

در پایان، نخستین گعده هنرجویان جهت نقد و بررسی شعر و با هدف توانمندسازی آنان در این حوزه با حضور کمال شفیعی برگزار شد.

روز اول نخستین دوره آموزش لالایی به پایان رسید و هنرجویان ضمن آشنایی‌های اولیه با لالایی از تدریس اساتید برتر کشوری بهرمند شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha