۱۴۰۲.۱۰.۱۷

طراحی و برگزاری اولین دوره‌ آموزشی سرایش لالایی، ضرورت احیا و حفظ آن، اهداف و چشم‌اندازهای مدنظر برای عرصه‌ لالایی در گفت‌وگو با سید حسین موسوی‌نیا، مسئول واحد قصه و روایت حوزه هنری کودک و نوجوان بررسی شد؛ گزارش ما را در این رابطه بخوانید.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، سید حسین موسوی‌نیا، مسئول واحد قصه و روایت حوزه هنری کودک و نوجوان در گفت‌وگو با روابط عمومی حوزه هنری از طراحی و تدارک «اولین دوره تخصصی آموزشی سرایش لالایی» خبر داد.

موسوی‌نیا استقبال از فراخوان ملی لالایی و درگیر شدن بیش از ۲۰ استان با آن، ضرورت تولید لالایی‌های نو در امر تربیت و افزایش و انسجام فعالیت شاعران لالایی‌سُرا را دلایل زمینه‌ساز طراحی و تدارک «اولین دوره تخصصی آموزشی سرایش لالایی» عنوان کرد و دراین‌باره افزود: «این دوره آموزشی مباحث مختلف و متنوع فضای شعر و ادبیات‌کودک و آنچه را در سرایش لالایی دست­مایه اندیشه­ای، روشی و ابزاری یک هنرمند است، پوشش می‌دهد. در این دوره به مباحثی همچون موسیقی، نغمه‌پردازی، چگونگی استفاده از مضامین دینی در لالایی، مسئله آینده و لالایی و رعایت بهداشت روحی روانی کودک در حوزه روان‌شناسی پرداخته می‌شود.

وی درباره‌ این دوره آموزشی توضیح داد: به دلیل اهمیت لالایی از منظر تربیتی و فرهنگی، نیاز به توجه ویژه به قالب لالایی در فضای فرهنگی و مصرف فرهنگی خانواده‌ها برایمان بیش از پیش پدیدار شد و در این راستا سعی کردیم فضای لازم در سُرایش لالایی را برای شاعران کودک ایجاد کنیم. در سال­های اخیر، پرداختن به لالایی در میان شاعران کودک یک اقدام اولویت‌دار در حد سرودن شعر کودک در نظر گرفته نمی‌شد و یکی از اهداف این دوره، ایجاد جلب توجه شاعران، فعالان و علاقه‌مندان این عرصه نسبت به مقوله لالایی است.

موسوی‌نیا تهیه‌ مجموعه‌های مکتوب از لالایی و تبدیل این لالایی‌ها به نسخه­های موسیقایی را ازجمله برنامه­های این دوره آموزشی عنوان کرد و افزود: لالایی تقاطعی از موسیقی، کلام و فرهنگ است و طبعاً لالایی در ساحت متن، برای مصرف فرهنگی خانواده، تاثیر و کارکرد کمتری نسبت به نسخه صوتی و چندرسانه‌ای آن دارد. وی ادامه داد: در رویداد «گهواره» با برخی از شهرها و روستاها مواجه شدیم که متاسفانه دیگر لالایی در میان مردم آنها مرسوم نیست و حتی منسوخ شده است. به این دلیل در پی آن هستیم که لالایی‌ها را نه‌فقط با زبان فارسی معیار، بلکه با گویش‌ها و لهجه‌های محلی در اقلیم‌ها با مضمون و رویکرد توجه به آینده و آرمانشهر پیگیری کنیم تا این ظرفیت فرهنگی در اقلیم‌ها و مناطق مختلف زنده بماند.

وی از برگزاری گعده‌ها و کارگاه‌های نقد با حضور اساتید شاخص حوزه شعر کودک در این دوره آموزشی خبر داد و افزود: در این دوره، ما از حضور اساتیدی مانند مهدی امین‌فروغی با موضوع «ضرورت پرداختن به لالایی و تفاوت لالایی با سایر سروده‌های آوایی»، کمال شفیعی با عنوان «تاریخچه لالایی در فرهنگ جهانی و در ایران»، غلام‌رضا بکتاش با موضوع «اصول سرودن شعر برای کودکان با تکیه بر قواعد خاص لالایی» و «طرح مفاهیم دینی در شعر برای کودکان»، حسنا افشاری با عنوان «تأثیرات روان‌شناختی لالایی با تأکید بر جایگاه قهرمان در جهان ذهنی کودک»، محسن رضوانی با موضوع «بررسی و تبیین اعتقاد به آرمان‌شهر و مدینه فاضله از منظر فرهنگی و دینی» و «موسیقی در لالایی و اصول سرایش نغمه و شعر آهنگین منطبق بر ملودی»، هوشنگ جاوید با موضوع «مادرانگی لالایی، نغمه و فرهنگ لالایی و مرور ۱۰ لالایی موفق» بهره‌مند خواهیم بود و همین‌طور کارگاه‌های نقد و انتقال تجربه را با حضور سرکار خانم طیبه شامانی، آقای مصطفی رحماندوست و همین‌طور جناب آقای جواد محقق برگزار خواهیم کرد.

در انتها، موسوی‌نیا از رایگان بودن شرکت در این دوره برای برگزیدگان فراخوان ملی لالایی خبر داد و افزود: دیگر علاقه‌مندان و فعالان این حوزه می‌توانند جهت شرکت در این دوره آموزشی از طریق سایت آرتین به نشانی https://artteen.ir در این دوره‌ آموزشی ثبت‌نام کنند.

گفتنی است اولین دوره‌ی فشرده‌ی چهار روزه‌ی آموزشی سرایش لالایی از ۱۹ دی‌ماه آغاز خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت آرتین به نشانی https://artteen.ir مراجعه فرمایید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha