۱۴۰۲.۱۰.۱۳

نشست «حاج قاسم؛ در تلاقی ملت و امت» با حضور جمعی از صاحب‌نظران حوزه‌ی علوم انسانی و ارائه‌ی بحث توسط آنان در سالن شیخ انصاری دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی هم‌زمان با چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی نشست «حاج قاسم؛ در تلاقی ملت و امت» را با حضور جمعی از صاحب‌نظران حوزه‌ی علوم انسانی و ارائه‌ی بحث توسط آنان در روز سه‌شنبه، ۱۲ دی‌ماه در سالن شیخ انصاری دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار کرد.

در این رویداد اباصالح تقی‌زاده، تینا چهارسوقی امین، حمیدرضا فرتوک‌زاده، سیدحسین شهرستانی، مجید شاکری و علی علیزاده حضور یافتند و به همین ترتیب به ارائه مبحث خود با محوریت شهید حاج قاسم سلیمانی پرداختند.

تقی‌زاده به بیان مبحث مرز امت و ملت و نقش شهید سلیمانی در این عرصه پرداخت. وی مرز را موضوع ناگفته‌ای دانست و از ضرورت بررسی و توضیح سیاسی و اساسی آن سخن گفت.

تقی زاده بابیان مرزهای طبیعی و سیاسی، تفاوت، ویژگی، ماهیت و کاربرد آن‌ها، مقایسه‌ای بین آن‌ها صورت داد و شهید قاسم سلیمانی را  طراح سیاسی جبه‌ی مقاومت دانست که در جهت حفظ مرزهای سیاسی، از طبیعی‌تر شدن،  کوچک‌تر شدن و خورد شدن مرزها جلوگیری کرده و درکی سیاسی و اساسی به ملت‌ها آموخته است که زمینه‌ی برادری و همکاری بین ملت‌ها و نمایندگان نظامی‌شان را فراهم کرده است.

در ادامه چهارسوقی امین، تحلیلی رتوریک از شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی در پیوند ملت و امت با عنوان رتوریک قهرمان‌ها در عصر ضدقهرمان‌ها ارائه داد. وی از ۳ زاویه‌ی کانون‌های اولیه تحلیل رتوریک،  اتوس،  پاتوس و لوگوس به بررسی شخصیت شهید قاسم سلیمانی، تحلیل بیانات، اعمال و تأثیر وی بر روی دیگران پرداخت و او را مجری مهم‌ترین دیپلماسی منطقه‌ای خواند.

همچنین بابیان مشابهت بین سخنرانی‌های شهید حاج قاسم سلیمانی و امام خمینی (ره) سردار شهید را دانش‌آموز واقعی مکتب امام خمینی (ره) دانست و او را پیوند دهنده‌ی ملت و امت عنوان کرد.

فرتوک‌زاده بعد از چهارسوقی امین به روی صحنه آمد و با طرح بحث نظم آنگلساکسونی به معرفیِ تاریخچه، مراحل، ابعاد و سویه‌های آن پرداخت و شهید سلیمانی را مجاهدی دانست که با سویه‌ی سیاسی و امنیتی این نظم درگیر شده و در نهایت به شهادت رسیده است. او این پروژه سیاسی امنیتی که شهید سلیمانی با آن درگیر بود را ناتمام دانست و افزود: اگر وضعیت این نظم به نفع ملت‌های منطقه تغییر نکند، بازی برده را خواهیم باخت.

در ادامه شهرستانی با نگاه اسطوره‌شناسی با آغاز بحث خِرَد و حکمت ایرانی با موضوع «پهلوان ایرانی و رسم مرزبانی» به معرفی هویت پهلوانی و جهان‌پهلوانی، تاریخچه، ویژگی و کارکرد آن پرداخت. او با رجوع به داستان و تاریخ شاهنامه به بیان شباهت‌های جهان‌پهلوان رستم در خصوص قهرمان ملی، فراملی و مرزبان بودن او با شهید حاج قاسم سلیمانی پرداخت.

 شاکری بحثی با موضوع دو راهی امنیت و توسعه ارائه کرد و در آن به معرفی، تاریخچه، تقابل و تعامل این دو مسئله پرداخت و آن‌ها را منفک از هم ندانست و با ارائه مثال‌های مختلفی از همپوشانی این مسئله در کشور و برای کشور سخن گفت. شاکری فهم این همپوشانی و حرکت بر اساس آن را برای مسئولین ضروری دانست. وی شهید قاسم سلیمانی را فعال این دو عرصه عنوان کرد که با اقدامات خود موجب تأمین نیازهای امنیتی و اقتصادی توسعه‌ای کشور شد. او سردار شهید را متمرکز بر این جنس مسائل جهت حل و راهگشای آن عنوان کرد.

علیزاده پس از شاکری بحث «افق بالقوه حل بحران روایت سازی و دولت ملت‌سازی در ایران  ۱۴۰۲ با محوریت سردار شهید» را به‌صورت برخط ارائه کرد. وی اقدام به بیان تبارشناسیِ مفاهیمی همچون شیعه، ملی و امت گرایی انجام داد. او درباره‌ی مواجهه‌ی محور مقاومت با محور استعمار و غیربومی در غزه صحبت کرد و شهید سلیمانی را متبلور و شکوفا کننده‌ی سپاه قدس بیان کرد و سپاه قدس را به‌واسطه‌ی اقدامات برون‌مرزی در عراق، سوریه، لبنان و ... ناجی ایران دانست. علیزاده شهید حاج قاسم سلیمانی را حداقل از ۷ اکتبر تا الان زنده و مشغول جنگ دانست و افزود: صحبت درباره‌ی شهید حاج قاسم سلیمانی در مرکز اسلامی لندن درسال ۱۳۹۸ به‌عنوان تنها مرکز نمایندگی منافع جمهوری اسلامی ایران در لندن، باعث قرار گرفتن آن در آستانه بسته شدن شد.

لازم به ذکر است، سه کانون رتوریکی مذکور توسط ارسطو، فیلسوف یونانی، در کتاب خطابه‌اش معرفی شده‌اند و از آن زمان تاکنون در بسیاری از متون و سخنرانی‌های سیاسی، ادبی، فلسفی و دیگر حوزه‌ها به‌کاررفته‌اند.

صوت کامل این نشست را اینجا بشنوید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha