۱۴۰۲.۱۰.۱۳

ناهید منصوری- خبرنگار، این روزها گالری «خانه» حوزه هنری انقلاب اسلامی میزبان بازدیدکنندگان عکس‌های کمتر دیده شده از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است. این نمایشگاه در قالب عکس تصاویری از این شهید والا مقام از دوره جنگ تحمیلی تا بعد از شهادت ارائه کرده است.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، هر یک از عکس‌ها از دنیای مردی می‌گوید که او را در ذهن مخاطب جور دیگری می‌نماید، مردی که به حرمتش یک ایران بپا خواست؛ مردی که سایه پدرانه بر فرزندان ایران داشت، در میدان نبرد دست در دست همرزمان و مدافعان ایرانی و غیرایرانی؛ بهشتیان جامانده بر زمین را بدرقه می‌کرد، مردی که فرزندان مردم را فرزند خود می‌دانست، کسی که درس عاشقی را از اربابش اباعبدالله الحسین (ع) آموخته بود و پس از بر هم زدن محاسبات و توطئه‌های داعش همچون استادش زمین مبارزه را با خون خود گلگون کرد و نامش بر تاریخ روزگار ماندگار شد.

در میان تمامی پیام‌ها و حرف‌هایی که پشت قاب عکس ساکت مانده‌اند و انتظار بازگویی و شرح ماوقع برای بازدیدکنندگان را می‌کشند، جمعی از هنرمندان هم نظاره‌گر این تصاویر هستند، افرادی که شاید برخی از صحنه‌ها خاطره‌ای را در قلبشان زنده کند، آنهایی که دوربین به دست لحظات را ثبت کرده‌اند. 

روایتی تصویری از مردی که عاشقی را از امامش آموخت

یکی از این افراد حمیدرضا معین الدینی است که در مواجهه با برخی از تابلوها خاطراتی را به زبان می‌آورد. او در اشاره به هدفش از ثبت این عکس می‌گوید: اولا خواستم این عکس؛ هرکس را که می‌شناسد معرفی کند. دوم هم اینکه به عنوان مخاطب به دمپایی‌های شهید سردار سلیمانی، چشم بدوزید چرا که این تصویر، عکس تاریخی است و به عبارتی بهترین اسناد تاریخ، عکس و صنعت عکس هستند. بنابر این به آقایان ابوالفضل خان کارآمد و این کمترین معین عکاسان جبهه که از دریچه دوربین تاریخ جنگ را ثبت و روایت کردند، دسته جمعی سلام کنیم و بگوییم دست‌مریزاد و من با اجازه شش دسته گل تقدیم این عزیزان می‌کنم. این‌گونه عکس‌ها شیرین‌ترین خاطرات را از تلخ‌ترین و طولانی‌ترین جنگ نشان می‌دهند. این گروه که می‌بینید هرکدام امروز  رفتند و بجایی رسیدند و خیلی‌ها از همان‌جا راهی بهشت شدند و سردار سلیمانی سال‌ها بعد از عراق به آسمان پرواز کرد و به یاران شهیدش پیوست و حسین آقاپور جعفری هم با او رفت و برخی ماندند که داستان آن‌ها متفاوت است.

روایتی تصویری از مردی که عاشقی را از امامش آموخت

او لحظاتی بعد در مقابل عکس‌ دیگری ایستاد؛ تصویری که به گردهمایی رزمندگان در فاصله زمانی میان عملیات‌های کربلای چهار و پنج لشکر۴۱ ثارالله در مهدیه لشکر قرارگاه شهیدحاج مهدی کازونی در جنوب غربی اهواز اشاره داشت. 

روایتی تصویری از مردی که عاشقی را از امامش آموخت

در حالی که به تماشای این عکس ایستاده بود زیر لب می‌گفت: «خدایا برای دو شهید، شهادت نازل شد. زمان و زمینش را فقط تو میدانی. یکی داخل هواپیما در کوه‌های سیرچ کرمان یکی اندکی بعد از خروج از هواپیما؛ فرودگاه بغداد. مقصد هر دو بهشت بود و لقای تو... روح شهید علی اسدالهی و شهید سلیمانی شاد باد.»

روایتی تصویری از مردی که عاشقی را از امامش آموخت

در میان عکس‌ها تصویری روی دیوار رفته که مجیدتقی‌پور آن را عکاسی کرده و از راست چهره افخمی که بعد از برادر صفارهرندی، ( احتمالا اواخر سال ۶۲ تا شهریور ۶۳) جانشین سپاه منطقه ۶ شد. سردار حاج محمود اشجع فرمانده حاج قاسم شهید، ولی الله چراغچی اهل خراسان و معاون وقت اطلاعات و عملیات منطقه ۶ که از منطقه به لشکر ۵ نصر رفته و به شهادت رسیدند را نشان می‌داد.

روایتی تصویری از مردی که عاشقی را از امامش آموخت

عکسی دیگر از حمیدرضامعین الدینی، لحظه وداع رزمندگان در اردوگاه جنگل القرنه با سردار دل‌ها قبل از اعزام به منطقه عملیاتی والفجر۸ را به تصویر کشیده بود. 

روایتی تصویری از مردی که عاشقی را از امامش آموخت

و از قدیمی‌ترین عکس‌های این نمایشگاه، عکس اولین حضور دانش‌آموزان دبیرستان سپاه کرمان (مکتب المهدی) در جبهه‌های جنگ تابستان ۱۳۶۳ با حضور دانش‌آموزان دبیرستان سپاه کرمان (مکتب المهدی) در جبهه‌های دفاع مقدس بود که در تابستان سال ۱۳۶۳ عکاسی شده بود.

تمامی تصاویر به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه بخشی از پازلی هستند که تا ۶ بهمن ماه در گالری «خانه» حوزه هنری انقلاب اسلامی از تاثیرات، حضور و نقش سردار وطن می‌گویند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha