۱۴۰۲.۱۰.۱۱

نشست رسانه‌ای بخش هنرهای تجسمی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) امروز ۱۱ دی ماه در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، محمد خراسانی زاده مدیر کل تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: یکی از اتفاقات مهمی که در حوزه هنرهای تجسمی باید به آن توجه شود مساله توجه به تشکل‌های خصوصی عرصه هنرهای تجسمی است که توانسته در بازه نسبتا کوتاه با تربیت هنرمندان نسل‌های بعدی به اعتلای هنر ایرانی اسلامی کمک کند.

وی افزود: وقتی هنر مضمون مبارکی پیدا می‌کند که مبتنی بر محبت امام رضا (ع) و بهترین انسان‌های روی زمین هنر متبرک شود؛ این هنر خودش متبرک و مقدس می‌شود و یک پدیده و فرایند عبودیت به شمار آید یعنی فراتر از تکنیک می‌شود. بزرگان و حکما این نوع نگاه را مبتنی بر حکمت هنر اسلامی می‌دانند. این اسلام به معنای اسلام منفعل غربی نیست و یک اسلام جامعه‌پرداز فعال و کنش‌گر است. دینی که برای زندگی امروز انسان‌ها برنامه دارد و بی تفاوت نیست.

خراسانی‌زاده ادامه داد: افتخار موزه هنرهای تهران خواهد بود که امسال در حاشیه بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) میزبان آثار طراز اول هنرمندان ایران و جهان در موضوعات مرتبط با فرهنگ رضوی باشد.

در ادامه فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) بیان کرد: در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا چهار کارگاه آموزشی خواهیم داشت که در حرم مطهر برگزار می شود.

وی افزود: جمع‌آوری آثار خوشنویسی هنرمندان جهان اسلام و برگزاری آن به صورت نمایشگاه در مشهد خواهد بود و همچنین برگزاری نمایشگاه تولیدات ادوار گذشته در ایام دهه کرامت صورت می پذیرد.

وی ادامه داد: در حوزه هنرهای تجسمی بنا داریم با همکاری اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد در موزه هنرهای معاصر نمایشگاه دوره‌ای را برگزار کنیم. همچنین برگزاری نمایشگاه گرافیکی هنرمندان برجسته جبهه مقاومت و آمریکای لاتین و مشارکت سازمان و نهادهای فرهنگی چون حوزه هنری انقلاب اسلامی در اجرای جشنواره بیست و یکم رضوی از دیگر برنامه ها خواهد بود.

هنر تکرار را نمی‌پذیرد

مسعود نجابتی که به عنوان دبیر بخش گرافیک بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)  در این نشست حضور داشت نیز اظهار کرد: همه سعی در شورای هنری بخش گرافیک برای این بود که بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) طراوت و تازگی خود را حفظ کند چون هنر در ذات خودش تکرار را نمی‌پذیرد. بر همین اساس هم سعی شده در موضوع و قالب این طراوت و تازگی حفظ شود.

وی افزود: یک تفاوت جدی با گذشته داریم می‌توان گفت در دوره‌های گذشته به معارف و سیره رضوی پرداخته شد و بحث تولی و ارادت هنرمندان به ساحت مقدس امام رضا بود و امسال ما بحث تبری و نفی هر آنچه غیر خدا یعنی طاغوت است را مطرح کردیم. عمده ماموریت همه رسولان الهی و ائمه هدی مبارزه با طاغوت بوده که اشاره مفصلی در فراخوان شده است. مبارزه خستگی ناپذیر دائمی را که رهبر معظم انقلاب در کتاب انسان دویست و پنجاه ساله مطرح شده را محور جشنواره قرار دادیم.

فلسطین موضوع جایزه بزرگ امسال

دبیر بخش گرافیک بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) به پنج مصداق مبارزه مطرح شده در فراخوان اشاره کرد و افزود: این پنج مصداق شامل مبارزه با طاغوت درون، مبارزه با طاغوت بیرون، مبارزه با ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی، مبارزه با بی‌عدالتی و مفاسد اقتصادی و مبارزه با تفرقه و اختلاف است.

وی در ادامه اعلام کرد: جایزه بزرگ امسال به بحث مبارزان فلسطینی اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به دوره گذشته جشنواره از اهمیت ارتباط تصویری در این دوره سخن گفت و اظهار کرد: هر تصویری که بتواند با مخاطب ارتباط بگیرد و پیامی را ارسال و روایتی را بیان کند می‌تواند در این جشنواره شرکت کند. هر کسی بتواند در بخش تجسمی ایده‌ای خلق کند از آن ایده استقبال می‌شود بنابراین در این بخش قالب معیار ملاک نیست.

نجابتی با بیان اینکه در دو مرحله آثار داوری می‌شود گفت: ابتدا آثار دریافت می‌شود و آثاری که نواقص نداشته باشند به مرحله بعد راه پیدا می‌کنند و مورد داوری قرار می‌گیرند. سه جایزه داریم که جایزه بزرگ امسال به موضوع فلسطین اختصاص داده شده است.

عکس سندی برای آیندگان

در ادامه اولیازاده دبیر عکس این رویداد گفت: عکس یک اثر اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و ... محسوب می‌شود، بر این اساس عکس یک سند تصویری و تاریخی است که به آیندگان ارائه می شود.

وی با بیان اینکه جشنواره در دو بخش عکس حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای برگزار می شود اظهار کرد: در بخش حرفه‌ای عکاسان به تولید اثر می‌پردازند اما در بخش دیگر ممکن است افراد فقط تصویربردار باشند. قالب در نظر گرفته شده بعد از پیدایش دیجیتالیسم و با افزایش تعداد عکاسان فرق دارد برای همین ما این تفاوت را در جشنواره قائل شدیم.

اولیا زاده ادامه داد: هنرمندان عکاس نباید عکس‌های آرشیوی برای دبیر خانه ارسال کنند و باید آثار ارسالی به‌روز بوده و در بازه زمانی مشخص شده، تولید شده باشند.

وی در پایان سخنانش از برگزاری ۴ کارگاه عکس در اماکن متبرکه استان تهران (آستان حرم عبدالعظیم)، خراسان رضوی (حرم امام رضا (ع))، شیراز (حرک احمد بن موسی) و استام قم (حرم حضرت کریمه اهل بیت (ع) حضرت معصومه (س))خبر داد.

مهدی بابایی دبیر بخش خوشنویسی این جشنواره نیز در ادامه این نشست گفت: خوشنویسی هنری است که از دل قرآن متولد شده و در بستر آن رشد و نمو پیدا کرده است و به همین دلیل هم در هر جا که به وظیفه خود پایبند بوده رشد روزافزون داشته است.خوشنویسی با حفظ اصالت و رسالت ماموریت خود را انجام داده و نمود آن در این جشنواره است.

وی با مطرح کردن پیشنهاد استفاده زا ظرفیت نخبگان بیان کرد: ما خواستیم از کتاب شعر رضوی اشعار خوبی انتخاب شود و بسته محتوایی در فراخوان بیاید تا در خلق آثار مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که امسال  آثار در ۵ گرایش از جمله  نستعلیق، شکسته، نسخ و ثلث خواهد بود و علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد میتوانند تا ۲۰ اسفندماه آثار خود را ارائه کنند.

دبیر بخش خوشنویسی در پایان سخنانش از بانوانی که در ۲۰ دوره این جشنواره اثر ارائه کرده‌اند برای ارسال تولیدات هنری دعوت کرد و در ادامه از برگزیده شدن ۸ اثر از آثار این هنرمندان و معرفی آنان در آیین اختتامیه جشنواره خبر داد.

همچنین در پایان این نشست اعلام شد که شعار این دوره جشنواره لقب «معین الضعفاء» امام رضا (ع) است. همچنین پوسترهای بخش گرافیک، خوشنویسی و عکس این رویداد فرهنگی هنری رونمایی شد.

«معین الضعفاء» شعار بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha