۱۴۰۲.۱۰.۱۱

ساسان ناطق در دوره مدیریت دفتر ادبیات داستانی مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری،گردآوری ۱۱ داستان کوتاه برای انتشار در قالب یک جلد کتاب با عنوان «سرباز سفید» را برعهده داشته است. به بهانه فرارسیدن سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت‌وگویی با وی درباره نگاه مولفان این اثر داشته‌ایم که می‌خوانید.

نگارش داستان‌های «سرباز سفید» با چه نگاهی آغاز شد؟

از آنجا که بیشتر کتاب‌ها با موضوع سردار سلیمانی در حوزه خاطرات و دل‌نوشته‌ها بود، تصمیم گرفتیم کار ادبی خلاقانه بویژه با تاکید بر نویسندگان جوان داشته باشیم و کتابی حول این موضوع منتشر کنیم، بنا بر این آثاری از داستان‌نویسانی چون وحید حسنی، داود خدایی، حسین قربان‌زاده، مهدی باتقوا، فاطمه بهبودی، محبوبه حاجیان‌نژاد، مریم‌السادات میرحسین به چاپ رسید. 

«سرباز سفید» چه تفاوتی با دیگر آثار منتشر شده با موضوع حاج قاسم سلیمانی دارد؟

مجموعه داستان کوتاهی با محوریت سردار شهید قاسم سلیمانی است. این اثر با همکاری مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری تولید شد یعنی از نویسندگان عمدتا جوان درخواست شد که اگر داستان‌هایی با مضمون شهید سلیمانی دارند طرح‌های خود را برای ما ارسال کنند.

کتاب «سرباز سفید» ادای دین نویسندگان به سردار حوزه مقاومت است

دوستان بر اساس مستندات موجود از زندگی، مجاهدت‌ها و سالهای جبهه و جنگ سردار حاج قاسم سلیمانی داستان‌هایی را نوشته بودند که علی‌رغم شکل داستانی، کاملا مستند بودند. با بررسی آثار، ۱۱ داستان از میان طرح‌های ارسالی انتخاب شد که دو اثر از نویسندگان افغانستانی یک داستان از نویسنده تهرانی و دیگر متون توسط داستان‌نویسان استان‌های مختلف کشور نوشته شده بودند.

همچنین لازم است یادآور شوم که بسیاری از نویسندگان که داستانشان در قالب «سرباز سفید» منتشر شده، کار اولی هستند یعنی اولین داستان منتشر شده‌شان همین رمانی است که در این کتاب آمده است.

آیا در بین ۱۱ داستان انتخابی اثری وجود داشت که به اتفاقی کمتر پرداخته‌شده از حاج قاسم سلیمانی پرداخته باشد؟

داستانی در مجموعه آثار وجود داشت که نیاز به بازنگری اساسی داشت و بر مبنای این قصه پیش رفته بود که حاج قاسم سلیمانی در پاسخ به سخنرانی ترامپ، گفته بود که حریف شما ما هستیم. یکی از نویسندگان این مجموعه، این موضوع را انتخاب کرد و به این مضمون پرداخت که حریف رئیس جمهور یک ابرقدرت به تنهایی شخص سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است. این داستان جدا از قصه و شخصیت، موقعیت انتزاعی داشت تا منظور در موقعیتی متفاوت به خواننده انتقال دهد.

داستان‌های انتخابی از چه زاویه‌ای به حاج قاسم سلیمانی پرداخته‌اند؟

«سرباز سفید» ادای دین نویسندگان به حوزه حوزه مقاومت و سردار حوزه مقاومت است و نویسندگان این مجموعه از زاویه دیدهای مختلف به موضوعات متعددی پرداخته‌اند برای مثال یکی از زاویه دیدها از نگاه آمریکایی‌ها و کسی است که موشک را شلیک می‌کند تا خودرو در فرودگاه منفجر شود.

هدف از پرداختن به سردار با نگاه‌های متعدد این بود که مخاطب از زوایای مختلف شهید سلیمانی را بشناسد.

عنوان «سرباز سفید» چطور انتخاب شد و به چه مفهومی اشاره دارد؟

تمام کسانی که در حوزه جهاد مقاومت فعال هستند برای وطن، حکم سرباز را دارند. آدم‌های نظام سرباز وطن هستند و عنوان سفید هم نماد پاکی است یعنی عرصه سربازی سردار سلیمانی فراتر از سرزمین خودش بوده و مزید بر اینکه یکی از داستان‌های این مجموعه «سرباز سفید» بود و ما وقتی دیدیم این عنوان شامل کل مجموعه می‌شود آن را برای این کتاب انتخاب کردیم.

البته «سرباز سفید» معانی درستی هم دارد، سرباز سفید برای وطنِ خود، ازخودگذشتگی می‌کند؛ همچون باورها و مجاهدت‌های شهید حاج قاسم سلیمانی که در راستای نجات بشریت بود؛ چه در جغرافیای سرزمین خود و چه در سوریه و عراق و...

همه متون مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفته‌اند تا در نهایت ۱۱ داستان با عنوان «سرباز سفید» تایید و چاپ شود.

امیدوارم مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری همچنان آثاری با هدف معرفی سردار سلیمانی به سبک جدیدتری حمایت کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha