۱۴۰۲.۱۰.۰۹

حوزه هنری کودک و نوجوان قصد دارد «اولین دوره‌ی تخصصی آموزش سرایش لالایی» را در امتداد نخستین فراخوان ملی لالایی، با اهداف توجه ویژه به ظرفیت شاعران کودک در حوزه سرایش لالایی، تولید لالایی­‌های نو با مضامین جدید و توجه به مسئله‌ی اهمیت فرهنگی و تربیتی لالایی برای کودکان برگزار کند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، استقبال از فراخوان ملی لالایی و درگیر شدن بیش از ۲۰ استان با آن، ضرورت تولید لالایی­های نو و افزایش شاعران لالایی سُرا، حوزه هنری کودک و نوجوان را بر آن داشت، زمینه طراحی و تدارک اولین دوره آموزشی سرایش لالایی را فراهم کند.

در این دوره آموزشی تلاش شده تا به شکلی منسجم به مباحث مختلف و متنوع حوزه شعر و ادبیات‌کودک و آنچه در سرایش لالایی نیاز یک هنرمند است بپردازد. در این دوره به مباحثی همچون موسیقی، نغمه پردازی، چگونگی استفاده از مضامین دینی در لالایی برای کودک و رعایت بهداشت روحی روانی کودک در حوزه روان‌شناسی پرداخته می‌شود.

در اولین دوره‌ آموزشی سُرایش لالایی کلاس‌ها، گعده‌ها و کارگاه‌های نقد مهدی امین‌فروغی دوره ضرورت پرداختن به لالایی و تفاوت لالایی با سایر سروده‌های آوایی، کمال شفیعی دوره تاریخچه لالایی در فرهنگ جهانی و در ایران، طیبه شامانی و کمال شفیعی کارگاه نقد و انتقال تجربه، غلامرضا بکتاش کلاس اصول سرودن شعر برای کودکان با تکیه بر قواعد خاص لالایی و  طرح مفاهیم دینی در شعر برای کودکان، حسنا افشاری کلاس تاثیرات روانشناختی لالایی با تاکید بر جایگاه قهرمان در جهان ذهنی کودک، محسن رضوانی کلاس  بررسی و تببین اعتقاد به آرمانشهر و مدینه فاضله از منظر فرهنگی و دینی و دوره  موسیقی در لالایی و اصول سرایش نغمه و شعر آهنگین منطبق بر ملودی، مریم اسلامی و جواد محقق کارگاه نقد شعر و انتقال تجربه، هوشنگ جاوید دوره مادرانگی در لالایی، نغمه و فرهنگ لالایی و مرور ۱۰ لالایی موفق و مصطفی رحمان‌دوست کلاس  جایگاه لالایی و لالایی سرایی در ادبیات کودک را برگزار خواهند کرد.

اهداف نهایی این دوره آموزشی، توجه ویژه به شاعران کودک در حوزه سرایش لالایی، تولید لالایی­‌های نو با مضامین جدید و توجه به مسئله‌ی اهمیت فرهنگی و تربیتی لالایی برای کودکان است که در نهایت، این تلاش­ها به تولید محصولات مکتوب و چند رسانه­‌ای در حوزه لالایی خواهد انجامید تا در سبد مصرف فرهنگی خانواده ها قرار گیرد.

لازم به ذکر است، این دوره‌ آموزشی ۴ روز به طول خواهد انجامید  و از ۱۹ دی‌ماه آغاز می­شود. شرکت در این دوره برای برگزیدگان فراخوان ملی لالایی رایگان است و دیگر علاقه‌مندان این حوزه می‌توانند جهت شرکت در این دوره آموزشی و اخذ اطلاعات بیش‌تر به سایت آرتین به نشانی https://artteen.ir مراجعه کنند.

ردیف

نام و نام خانوادگی مدرس

عنوان کلاس

۱

مهدی امین­فروغی

ضرورت پرداختن به لالایی و تفاوت لالایی با سایر سروده­های آوایی

۲

کمال شفیعی

تاریخچه لالایی در فرهنگ جهانی و در ایران

۳

کمال شفیعی / طیبه شامانی

کارگاه نقد و انتقال تجربه

۴

غلامرضا بکتاش

اصول سرودن شعر برای کودکان با تکیه بر قواعد خاص لالایی

۵

غلامرضا بکتاش

طرح مفاهیم دینی در شعر برای کودکان

۶

غلامرضا بکتاش

بازدید از باغ کتاب تهران جهت بررسی کتاب های لالایی موجود در بازار

۷

حسنا افشاری

بازدید از باغ کتاب تهران جهت بررسی کتاب های لالایی موجود در بازار

۸

حسنا افشاری

تاثیرات روانشناختی لالایی با تاکید بر جایگاه قهرمان در جهان ذهنی کودک

۹

محسن رضوانی

بررسی و تببین اعتقاد به آرمانشهر و مدینه فاضله از منظر فرهنگی و دینی

۱۰

محسن رضوانی

موسیقی در لالایی و اصول سرایش نغمه و شعر آهنگین منطبق بر ملودی

۱۱

مریم اسلامی / جواد محقق

کارگاه نقد شعر و انتقال تجربه

۱۲

هوشنگ جاوید

مرور ۱۰ لالایی موفق – مادرانگی در لالایی – نغمه و فرهنگ لالایی

۱۳

مصطفی رحمان­دوست

جایگاه لالایی و لالایی سرایی در ادبیات کودک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha