۱۴۰۲.۱۰.۰۷

یوسفعلی میرشکاک، در پنجاه و ششمین جلسه درس‌گفتارهای شاهنامه، با اشاره به منسوخ شدن شاهنامه‌خوانی به معنای درست آن گفت: شاهنامه‌خوانی مدت‌هاست برافتاده و تنها خوانش امروزین آن نقالی است. شاهنامه روایت است و در خواندن آن باید فرض کنیم که داریم یک رمان می‌خوانیم و یا یک فیلم می‌بینیم.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، یوسفعلی‌میرشکاک، شاعر و پژوهشگر ادبی در این جلسه که عصرسه‌شنبه‌ ۶ دی ۱۴۰۲به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، گفت: شاهنامه متنی روایی است و در روایت کوتاه‌ترین وزن‌ها به کار می‌روند تا ایجاد تحرک ذهنی کنند.

میرشکاک در بخش دیگری ازاین جلسه، که به خوانش و تحلیل و تشریح ادامه داستان رستم و سهراب اختصاص داشت، رستم را بزرگترین اسطوره ایرانی دانست و اظهار کرد: انسان ایرانی همواره اسطوره‌سازی را یک ضرورت پنداشته است.

وی اسطوره‌سازی‌های کاذب امروزین را نیز در ادامه و انحراف از همان سنت اسطوره‌سازی ایرانی و نیاز به آن پنداشت و افزود: اسطوره‌گرایی بی مبنا، فقط برای عوام‌فریبی است!

سلسله درس‌گفتارهای شاهنامه، ساعت ۳۰: ۱۸ تا ۲۰ سه‌شنبه‌های هرهفته به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با ارائه «یوسفعلی میرشکاک» در سالن سلمان هراتی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، روبروی کوچه پورموسی برگزار می‌شود و عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران برای شرکت در این جلسه هفتگی می‌توانند در سالن سلمان هراتی حوزۀ هنری حضور یابند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha