۱۴۰۲.۰۹.۲۸

همایش دوروزه‌ی «چشم‌انداز اعتلای ادبیات پایداری: موانع و راهکارها» در فرهنگستان زبان و ادب فارسی با موضوع «گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها» و با حضور اساتید برجسته حوزه ادبیات پایداری آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، امروز همایش دوروزه‌ی «چشم‌انداز اعتلای ادبیات پایداری: موانع و راهکارها» با حضور محمدرضا سنگری، مدیر اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری، محمدرضا ترکی، مدیر گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و دیگر اساتید برجسته حوزه ادبیات پایداری به همت اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری و فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این فرهنگستان آغاز شد.

این رویداد با حضور بیش از ۷۰ استاد دانشگاه، به‌طور خاص با موضوع «گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها» در پنج کارگروه «تحلیل و ارزیابی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری ادبیات پایداری» با مدیریت دکتر آمنه بید گلی؛ «بررسی برنامه‌ی درسی و سرفصل‌های موجود در گرایش ادبیات پایداری» با مدیریت دکتر علی شیوا؛ «بررسی وضعیت موجود منابع درسی» با مدیریت دکتر حسینعلی رحیمی؛ «کارگروه دانشجویان نخبه‌ی گرایش ادبیات پایداری» با مدیریت استاد رضا زنگنه و «بررسی نشریات حوزه ادبیات پایداری» با مدیریت دکتر مهسا رون درحال برگزاری است.

محمدرضا سنگری، مدیر اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری، در خصوص این کارگروه‌های مذکور گفت: هرکدام از کارگروه‌ها مرکب از حدود ۱۰ نفر هستند که یک عضو از اندیشکده ادبیات پایداری به‌عنوان دبیر به مدیران کارگروه که از اساتید دانشگاه‌ها هستند؛ کمک خواهند کرد. وی ادامه داد: لازم بود دانشگاه را با این مسئله درگیر کنیم. زیرا اصلی‌ترین محور اندیشکده ادبیات پایداری، پیوند این حوزه با دانشگاه و رساندن ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به فضای دانشگاهی است.

سنگری ارتباط اندیشکده با حوزه هنری را زمینه‌ساز شکل‌گیری این همایش دانست و افزود: حدود ۶ ماه جلسات و نشست‌های مداوم اندیشکده ادبیات پایداری با فرهنگستان زبان و ادب فارسی، پشت‌صحنه این همایش را تشکیل می‌دهند.

وی درباره‌ی خروجی این همایش گفت: در انتهای نوبت بعدازظهر همایش به جمع‌بندی نظرگاه‌های استادان خواهیم پرداخت. زیرا این نظرگاه‌ها با ویژگی راهبردی خود، آینده‌ی ادبیات پایداری را روشن خواهد کرد و به‌شرط فراهم شدن زمینه‌های لازم، مسیر ایجاد رشته  گرایش ادبیات پایداری در پایه دکتری را تسهیل خواهد کرد.

وی درخصوص ارتباط اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری با فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: در ابتدای شکل‌گیری اندیشکده ادبیات پایداری در جهت ارتباط و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موجود در این حوزه، با فرهنگستان زبان و ادب فارسی ارتباط گرفتیم. زیرا صاحب نظران و صاحب اثران فعالی همچون دکتر محمدرضا ترکی که مسئول گروه ادبیات انقلاب اسلامی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی است؛ در این فرهنگستان حضور دارند.

محمدرضا ترکی، مدیر گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در گفتگو با روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی از برگزاری هرساله این رویداد و راه‌اندازی دبیرخانه دائمی آن خبرداد و افزود: برای تداوم فعالیت‌های این همایش امیدواریم بتوانیم «انجمن علمی ادبیات پایداری» را در فرهنگستان زبان و ادب فارسی راه‌اندازی کنیم. قصد داریم بخش عمدهٔ فعالیت‌های این انجمن را به‌صورت برخط برگزار کنیم.

لازم به ذکر است، این همایش در نوبتِ صبحِ روز اول به بحث و بررسی محورهای کمیسیون‌ها و در نوبتِ بعدازظهر آن به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری می‌پردازد و در روز دوم نتیجه بررسی‌ها و جمع‌بندی‌ها به اطلاع حاضرین خواهد رسید. همچنین در مراسم پایانی این همایش از دو کتاب مرتبط با ادبیات پایداری رونمایی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha