۱۴۰۲.۰۹.۲۵

نشست نقد و بررسی کتاب «بازی ادامه دارد، شناخت بازی‌های آنلاین و آینده آن» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، این نشست با حضور مرتضی جمشیدی، نویسنده و سردبیر مجله بازی‌بان و محمد صادقی، پژوهشگر بازی و محمدحسن یادگاری، پژوهشگر و مدرس مطالعات رسانه و نویسنده اثر، یکشنبه نوزدهم آذرماه در حاشیه سومین نمایشگاه کتاب و دستاوردهای پژوهشی مراکز فرهنگ‌پژوهی کشور در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران، برگزار ‌شد.

در ابتدای نشست محمدحسن یادگاری مولف کتاب «بازی ادامه دارد» با اشاره به فقر تألیف در حوزۀ مطالعات بازی در ایران گفت: این حوزۀ از آن جهت که اسم آن «بازی» است خیلی جدی گرفته نشده است، به خصوص  در حوزۀ علمی و دانشگاهی. در رابطه با مطالعات بازی کتاب تألیفی نداریم، اگر هم داریم یا ترجمه‌ای هستند و یا در حد پژوهش دانشگاهی و مقاله‌های همایشی باقی مانده که آن هم متمرکز بر آسیب‌شناسی بازی با رویکرد روان‌شناسی است. بنیاد ملی نخبگان هم بیشتر یک بنگاه علم است تا مرکزی دغدغه‌مند برای حوزه بازی و راه‌گشا برای رفع تحریم‌ها و تقویت بازراریابی برای بازی‌های رایانه‌ای در سطح بین‌المللی.

یادگاری در ادامه عنوان کرد: با توجه به محدودیت تولید ادبیات و محتوا از منظر ارتباطات و رسانه در حوزۀ بازی، لازم بود تا وارد میدان شویم، از این جهت با هدف یک فرآیند پژوهشی چندساله وارد حوزۀ «بازی» شدم که نتیجه آن تالیف کتاب‌های «بازی آغاز شده»، «سواد بازی»، «بازی ادامه دارد»، «دایرةالمعارف بازی ایرانی» بود.

کتاب «بازی ادامه دارد» به بازی‌های آنلاین می‌پردازد که یکی از مهم‌ترین و پردرآمدترین بخش‌های بازی‌های رایانه‌ای است که کم‌تر دربارۀ آن صحبت شده، حوزه‌ای که بخش عظیمی از جامعه با آن درگیر است. این کتاب می‌گوید که آینده بازی آنلاین چه‌طور خواهد بود، از این‌رو  باید برای آن برنامه داشت، مطالعه کرد و سیاست‌گذاری هدفمند داشت.

در ادامه نشست محمد صادقی، پژوهشگر بازی هم با تاکید بر خلاء عرصۀ دانشگاهی در پرداختن به حوزۀ سرگرمی گفت: فارغ از جزییات کتاب «بازی ادانه دارد» پرداختن و صحبت‌کردن از این حوزه بسیار ارزشمند است. در خصوص بازی‌های رایانه‌ای بسیار کم‌تر از لزوم و ضرورت، محتوا تولید شده است و در مقابل آنچه ما به آن نیاز داریم عرصه خالی است. ما در مرحله رشد هستیم و در هر سطح کیفی که به این مقوله ورود کنیم ارزشمند است و باید از تفکر، و تولید محتوا در این حوزه حمایت شود.

توجه به «تولیدکننده»

صادقی در ادامه گفت: موضوع کتاب که «بازی‌های آنلاین» است بسیار مهم است، چرا که پرداختن به این مسئله در کار پژوهشی؛ یک میان‌بُر است، به جای آنکه از ابتدا و از بازی‌های سرگرمی آغاز کند به دنیای بازی‌های‌ آنلاین  می‌رود. حوزه‌ای که به‌روز است، بخشی از زندگی و زیست ماست و در فعالیت اجتماعی، ارتباطات و تربیت ما نقش دارد.

کتاب «بازی ادامه دارد» نقد و بررسی شد

صادقی در پایان صحبت خود عنوان کرد: موضوعی که باید در این کتاب به آن پرداخته می‌شد موضوع «بازی ابری» است و خلاء دیگری که به نظرم می‌رسد در  کتاب «بازی ادامه دارد» وجود دارد، توجه به «تولیدکننده» است. در کتاب بیشتر به «مصرف‌کننده» پرداخته شده است. من به‌عنوان تولیدکننده دغدغه این را دارم که اگر بیش‌تر از منظر تولیدکننده به موضوع پرداخته شود، جامعه مولد تربیت می‌شود تا مصرف کننده.

مرتضی جمشیدی، نویسنده و سردبیر مجله بازی‌بان در پایان نشست گفت: اتفاق خوبی که اخیراً افتاده، در حوزه مطالعات بازی کارهی تالیفی انجام می‌شود و ترجمه‌های خوبی به بازار می‌آید. اگر دانشجویی بخواهد به این عرصه ورود کند، منابع داخلی موجود است، مشکلی که ما در سال‌های گذشته داشتیم و دستمان در تالیف و ترجمۀ مطالعات بازی بسیار خالی بود.

کتاب «بازی ادامه دارد، شناخت بازی‌های آنلاین و آینده آن» نوشته محمدحسن یادگاری و از تازه‌های آثار پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی که هم‌اکنون در بازار نشر در دسترس علاقمندان است.

کتاب «بازی ادامه دارد» نقد و بررسی شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha