۱۴۰۲.۰۹.۱۹

خوزه رافائل سیلوا آپونته سفیر ونزوئلا در بازدید از نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین گفت: ما آثاری را از کشورهای مختلف در نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین شاهد هستیم که با یک نگاه و بدون درگیری زبان‌های مختلف می‌توان آن‌ها را درک کرد؛ یک تصویر کار هزار حرف را انجام می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری به نقل از خبرگزاری فارس؛ یکی از مهمترین رویدادهای هنری جهان با  حضور ده هنرمند مطرح کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین، توسط امور بین الملل و مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی در موزه هنرهای معاصر تهران در حال برگزاری است.

سال ۱۳۷۱ اولین دوسالانه کاریکاتور تهران برگزار شد. پس از برگزاری این نمایشگاه ارتباط عمیقی با هنرمندان آمریکای لاتین صورت گرفت که زمینه تعامل و همکاری ارتباط فرهنگی و هنری را فراهم کرد. دوستی دیرینه و هم‌نشینی فرهنگی با کشورهای آمریکای لاتین از یک سو و اهمیت علمی اعتبار فرهنگی و عیار هنری کارتون و کاریکاتور ایران در جهان  از سویی دیگر این امکان را میسر کرد تا یکی از مهمترین رویداد های هنری جهان به یاری امور بین الملل و مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی در تهران برگزار شود.

نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین؛ دیپلماسی عمومی فرهنگی است

رومینا گوادالوپه پرز سفیر بولیوی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین گفت: رویدادهای هنری مانند این نمایشگاه باعث تقویت ارتباطات میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین می‌شود. اساسا این نمایشگاه بر پایه دیپلماسی عمومی فرهنگی است که بر مبنای ارتباط با جوامع و اجتماعات آمریکای لاتین بنا شده است.

وی ادامه داد: تبلیغ و آموزش زبان فارسی، برگزاری جشنواره فیلم و سریال و تبلیغات دینی از جمله ارتباط‌هایی که از سمت ایران با مردمان آمریکای لاتین صورت گرفته است.

سفیر بولیوی در ایران با اشاره به قرابت انقلاب ایران و آمریکای لاتین خاطرنشان کرد: وجود ارتباط ایران و آمریکای لاتین در این زمینه این‌گونه تعبیر می‌شود که ایران همانند کشورهای آمریکای لاتین سعی دارد بر علیه برخی الگوهایی که در ذهن جهانیان است رفتار کند. باید دقت کرد تا مفهموم کاملا مشترک میان این انقلاب‌ها را پیدا کرد. 

پرز افزود: فعالیت‌های فرهنگی در تبلیغ دین از سوی ایران در مراکز آمریکای لاتین بسیار ویژه عمل شده است. مراکز اسلامی و مساجد مختلف در آمریکای لاتین ایجاد شده است که جوانان زیادی را در آن جذب می‌کنند. همچنین همکاری‌های ایران و آمریکای لاتین بر مبنای تمدن و تاریخ کهن آن‌ها می‌تواند تقویت شود.

زبان هنر، زبان حرف‌های مهم است

خوزه رافائل سیلوا آپونته سفیر ونزوئلا در بازدید از این نمایشگاه گفت: ما در این نمایشگاه آثاری از هنرمندان ونزوئلایی را می‌بینیم که به وضوح خشونت استکبار جهانی را به تصویر کشانده‌اند. ما یک دشمن مشترک به نام استکبار جهانی داریم. از طریق رویدادهای مهمی مانند این نمایشگاه، کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا که با استکبار جهانی جنگیده‌اند، می‌توانند ارتباطات فرهنگی خود را تقویت کنند.

وی افزود: ایالات متحده آمریکا از جنگ اسرائیل و غزه حمایت کرده و باعث بزرگتر شدن آن شده است. دیروز در شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا برای آتش بس رای منفی داد و از ادامه جنگ حمایت کرد. آن‌ها این نسل‌کشی را ادامه می‌دهند و از این جنایت حمایت می‌کند.

سفیر ونزوئلا در ایران با اشاره به اینکه زبان هنر، زبان حرف‌های مهم مقاومت است گفت: ما آثاری را از کشورهای مختلف آمریکای لاتین شاهد هستیم که با یک نگاه و بدون درگیری زبان‌های مختلف آن‌ها را درک می‌کنیم. ما یک جمله معروفی را داریم که یک تصویر کار هزار حرف را انجام می‌دهد.

چهره‌های شاخص در نمایشگاه کارتن و کاریکاتور

آریستید هرناندز (ملقب به آرس)، آدان ایگلسیاس تولدو برادی رودریگوئز و رامیرو زارد، وباس از کوبا، لوییز کارلوس فرناندز، ادواردو باپتیستا تو و مارکوس دسوزا از برزیل، آرتورو کمجس از متن مکزیک، رائول فرناندو زولتا از کلمبیا و ایوان لیرا از ونزوئلا از چهره های شاخص و معتبر هنر در دنیا و آمریکای لاتین هستند که آثار آن‌ها در این نمایشگاه حضور یافته است.

قابل ذکر است این برنامه با نظارت و پژوهش پرفسور جان لنت محقق برجسته آمریکای لاتین همراه است تا مقاله این چهره مشهور  با موضوع تاریخ کارتون و کاریکاتور و کمیک در آمریکای لاتین بر عیار علمی نمایشگاه بیفزاید. در بخش تاریخی نمایشگاه با رویکرد پژوهش محور هم منتخبی از آثار ۴ چهره صاحب نام جهان از جمله مورد یلو و کینو از آرژانتین، سرخیو آراگونز از مکزیک و زیراند و از برزیل به نمایش در آمده است.

گفتنی است نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین تا ۳ دی ماه در موزه هنرهای معاصر تهران دایر است که سفرای ونزوئلا، بولیوی و برزیل در آن حضور یافته اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha