به گزارش روابط عمومی حوزه هنری به نقل از روزنامه جوان؛ در کنسرت نمایش کلنل که روایتی از زندگی و زمانه محمدتقیخان پسیان و عاشقانهای گمشده در تاریخ معاصر ایران است، اتابک نادری در نقش ماژور اسماعیلخان بهادر به ایفای نقش پرداخته است.
بازیهای بازیگران این نمایش خوب است، هر چند طی اجراهای متوالی، مخاطب با برخی ناهماهنگیهایی میان آنها از جمله فراموشی دیالوگ یا تعجیل در ادای آن مواجه شده است و گاهی هم قطعی و اختلال در میکروفونهای متصل به بازیگران ایفای نقش بازیگران را تحت تأثیر قرار داده، اما در مجموع کار آنچنان پخته شده است که تماشاگر لحظهای نخواهد چشم از پهنه صحنه نمایش بردارد.
اتابک نادری نقش ماژور اسماعیلخان بهادر که دستیار کلنل محمدتقیخان پسیان در ژاندارمری خراسان است را دارد. او که اصالتی آذری دارد، در این نقش و در نخستین دیدار خود با کلنل به زبان آذری گفتگو میکند تا نشان دهد پسیان در این ژاندارمری یک همزبان را کنار خود دارد.
نادری که از آن دسته هنرمندان تئاتری با تجربه کشور و حاضر در این نمایش است، در خصوص کلنل پسیان اعتقاد دارد او شخصیتی ملیگرا، حماسهساز و قهرمانی داشت. نادری در توضیح این موضوع میگوید که پیش از این چند جلد کتاب در مورد محمدتقیخان پسیان خوانده است، اما آنچنان که نمایش کلنل آگاهیبخش بوده هیچ رسانهای چنین توانی را به خرج نداده است.
نادری که اهل مطالعه و کنکاشهای تاریخی و علمی است و این را وظیفه یک بازیگر تئاتر در ایفای نقش میداند، در مورد کلنل پسیان میگوید: کلنل محمدتقیخان پسیان نخستین خلبان ایرانی است که هیچگاه وظیفه سربازی خود برای وطن را فراموش نکرد. جایجای سرگذشت او نشان میدهد که حتی در خواب هم عشق خدمت به وطن را داشت و تا پایان عمر آتش این عشق، روشن و شعلهور بود. چنین شخصیتی به چند زبان زنده دنیا تسلط داشت و حتی زمانی که برای مداوا به آلمان میرود هم تلاش میکند بروزترین فنون نظامی را از آلمانها یاد بگیرد. این قهرمان ملی هنگامی که به فرماندهی ژاندارمری خراسان منصوب میشود با ویرانهای روبهرو میشود که نه تنها در ژاندارمری بلکه در تمام ایالت خراسان گسترده است، از این رو با ارادت به امام رضا (ع) و یاری او، خراسان را سر و سامان میبخشد و دست خائنان و فاسدان را از تأثیرات حکومتی و مدیریتی کوتاه میکند، از این رو طرفداران بسیاری کسب میکند و حامیان مردمی وی روزبهروز افزایش مییابد، اما این موضوع به کام حکومت مرکزی کشور و اجنبیهای سودجوی نفوذکرده در دامان آن خوش نمیآید و به هزار حیله و نیرنگ دست به ترور او میزنند. کنسرت نمایش کلنل با اجرایی دوساعته آنچنان نرم و لطیف بر ذهن مخاطب مینشیند و افکارش را درگیر خود میکند که پایانی بر آن نیست.
او ادامه میدهد: تئاتر از جمله رسانههایی است که به خاطر اجرای زنده و نفسبهنفس آن با مخاطب از تأثیرگذاری بسیاری برخوردار است، به همین دلیل هم در معرفی یک شخصیت مهم تاریخ معاصر کارایی لازم را دارد و مؤثر واقع میشود. کنسرت نمایش کلنل با ترکیب شیوه کنسرت و تئاتر به این تأثیرگذاری افزوده است و مخاطب را بیش از حد معمول با خود همراه میکند.
نادری اعتقاد دارد که گروه بازیگری این نمایش هماهنگی خوبی در اجرای اثر دارد و هر یک در راستای موفقیت دیگری تلاش میکند. او با این پیشفرض ادامه میدهد: ما در نمایش کلنل سعی کردیم با ارائهای روان از نقش خود و تکمیل نقشآفرینیهای شخصیتهای مقابل خود پیش از مخاطب از یک کار گروهی لذت ببریم و تئاترآفرینی کنیم که بیشک هر گروهی با چنین نگرشی به تولید در هنرهای نمایشی بپردازد، مخاطب نیز از آن لذت میبرد.
وی در پایان با بیان اینکه پرداخت هنرهای نمایشی به شخصیتهای قهرمان ملی تاریخ معاصر یا کهن ایران میتواند الگوی مناسبی برای نسل جوان کشور ترسیم کند، میگوید: این روزها جامعه ما با هجوم مجموعهای از بستههای رسانهای غیرایرانی روبهرو است، به این ترتیب احتمال فراموشی دائم تاریخ و قهرمانان ملی ما وجود دارد. هنرهای نمایشی با ارائهای درست و گیرا از این تاریخ ابزار مناسبی برای مقابله با فعالیتهای نجومی رسانههای بیگانه است که باید تقویت شود.
نظر شما