۱۴۰۲.۰۸.۲۱

ناهید منصوری- خبرنگار، مرتضی سرهنگی و زینب سلیمانی فرزند شهید سپهبدحاج قاسم سلیمانی از نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین که این روزها به همت حوزه هنری در موزه هنرهای معاصر برپا شده، بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، در این بازدید سید مسعود شجاعی طباطبایی که دبیر نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین است، زینب سلیمانی و مرتضی سرهنگی را همراهی کرد و درباره یکایک آثار روی دیوار رفته که حاصل تعامل ۳۰ساله با هنرمندان بین‌المللی است، توضیحاتی را ارائه کرد.

بر اساس سخنان سیدمسعود شجاعی طباطبایی آثار نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین شامل ۴۰۰ اثر از هنرمندان ۱۵ کشور است که با خلاقیت خود چهره واقعی رژیم صهیونیستی را به تصویر کشیده‌اند.

طباطبایی در معرفی هرچه بهتر کاریکاتور، این هنر را هنر معترضی معرفی کرد که با طنز تلخ پیام مهمی را به مردم دنیا با هر زبان و قومی مخابره می‌کند. وی در این همراهی به نکات جالبی از نگاه هنرمندان آمریکای لاتین درباره فلسطین اشاره کرد که هر یک به زبان هنر نشانه‌ها و سمبل‌هایی از مقاومت را در بر می‌گیرند.

زینب سلیمانی در مواجهه با آثار به نمایش در آمده و در میان توضیحات سیدمسعود شجاعی طباطبایی، سوالاتی در خصوص ۹ هنرمندی که برای برگزاری این نمایشگاه همزمان با ۱۳ آبان به ایران آمده بودند و با حضور در راهپیمایی روز دانش‌آموز موضع و نگاه خود را نسبت به رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی در غزه در کنار ایرانیان فریاد زدند، مطرح کرد.

وی همچنین ضمن آشنایی با تاریخچه فعالیت هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه، از نمادهایی دیدن کرد که در قاب تابلوهای روی دیوار رفته از نسل‌کشی در غزه و فلسطین می‌گفتند.

در میان تعداد قابل توجه کارتون و کاریکاتورها برخی از آثار که به حمله به بیت‌المقدس و کودک‌کشی در فلسطین پرداخته بودند، توجه زینب سلیمانی را به خود جلب کرد. وی با مکثی کوتاه در مقابل این آثار به جزئیاتی که هنرمندان در کارتون‌ها و کاریکاتورهایشان پرداخته‌اند، توجه کرد.

فرزند شهید حاج قاسم سلیمانی در این بازدید همچنین به ضرورت تولید و خلق آثار درباره استعمار و جنایت‌های آمریکا و جای خالی رویدادهایی چون نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین که به واکنش و نگاه هنرمندان در سطح بین‌المللی بپردازد، تاکید کرد.

زینب سلیمانی با حضور در موزه هنرهای معاصر از دیگر آثاری که به نظامی‌گری رژیم صهیونیستی، بحث فلسطین تنها نیست، فروش اسلحه و نقض حقوق بشر، نسل‌کشی و کودک‌کشی در فلسطین، اشاره داشتند، دیدن کرد.

از نکات جالب و حواشی این بازدید شلوغی و حضور قابل توجه دانش‌آموزان و هنرجویانی بود که در گالری‌های موزه هنرهای معاصر مشغول بازدید از آثار بودند و گاه با همراهی زینب سلیمانی و مرتضی سرهنگی از اطلاعات و توضیحات ارائه شده سیدمسعود شجاعی طباطبایی استفاده می‌کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha