۱۴۰۲.۰۸.۱۸

اولین نشست مسئولان و محققان دفاتر «هنر و ادبیات پیشرفت» حوزه هنری انقلاب اسلامی ۱۷ آبان ماه با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، سعید لشگری معاون راهبری استان‌های حوزه هنری، محمد توکلی معاونت برنامه‌ریزی و امور راهبردی حوزه هنری و نمایندگان دفاتر استان‌ها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، محمدمهدی دادمان پس از شنیدن گزارش عملکرد دفاتر «هنر و ادبیات پیشرفت» در مراکز ۹ استان کشور بر اهمیت این طرح تاکید کرد و خطاب به حاضران در جلسه گفت: بحث در حوزه اهداف، فرم و محتوا زیاد است و هر چه کار پیش رود طبعا پخته‌تر خواهد شد اما شاید بیان این جمله بسیار اهمیت دارد که بگویم، کار خیلی مهمی انجام می‌دهید، خیلی دیر شروع کردیم و خیلی عقب هستیم.

وی ادامه داد:  از منظرهای مختلفی می‌توان درباره اهمیت روایت پیشرفت بحث کرد و یک زاویه آن این است که دم مسیحایی حضرت امام (ره) روح تازه‌ای در دل آدم‌ها و وجود افرادی دمید تا عظمت انسان را یکبار دیگر نشان دهند.

مهمترین کار انقلاب

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی بیان کرد: مهمترین کار انقلاب اسلامی این بود که نشان داد انسان چقدر بزرگ است. این امر در انقلاب و سال‌های ابتدایی جنگ و همه ویژگی‌های انسانی، انسان الهی، انسان خدایی و انسان انقلاب اسلامی بروز ‌می‌کرد و از جایی دیگر گویا تلقی عمومی و خصوصی این شد که انگار این آدم‌ها تمام شدند و انسانیتی که به برکت انقلاب اسلامی در جامعه بروز پیدا کرد گویا به پایان رسید و واقعیت این است که روایت پیشرفت؛ روایت آدم‌های بزرگی است که به واسطه دمیده شدن روح مسیحایی اتفاقی را در مسیر پیشرفت ایران رقم زده‌اند و گامی در این زمینه برداشتند.

عظمت انسانی امتداد پیدا کرده است

وی افزود: جبهه فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و ادبی انقلاب اسلامی روزی فهمید که باید عظمت انسانی را در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دفاع از حرم روایت کند و امروز فهمیده که آن عظمت انسانی امتداد پیدا کرده است و روح بزرگی که در ملت دمیده شده شاید در کسوت الفاظ بسیاری در جای جای کشور است و در عرصه‌های مختلف ورزشی، دانش بنیان، صنعتی، فرهنگی، اجتماعی و... وجود دارد و این موجب کار بزرگ شده است. بر همین اساس هم پیداکردن و نشان دادن امتداد عظمت انسانی خیلی مهم است و آینده را نیز همین امر می‌سازد و این تنها یک بعد از کار پر اهمیت روایت پیشرفت است.

سعید لشگری معاون راهبری استان‌های حوزه هنری در بخش دیگری از این نشست گفت: همیشه کارهای جدید سختی‌ها و در عین حال جذابیت‌های خاص خود را دارد به عبارتی دیگر روایت پیشرفت عرصه جدیدی است که سختی و جذابیت خود را دارد.

روایت پیشرفت جزو عرصه‌های مهم انقلاب اسلامی

وی با اشاره به اینکه کار در برخی از عرصه‌ها می‌تواند ذخیره‌ای برای روز قیامت باشد اظهار کرد: در عصری قرار داریم که مقام معظم رهبری آن را عصر پیشرفت جمهوری اسلامی ایران می‌دانند و مسئله دولت‌سازی مهمترین مبحث گام‌های تمدنی ما است و می‌توان خیلی محکم ادعا کرد که روایت پیشرفت جزو عرصه‌های مهم انقلاب اسلامی است و من معتقدم جدیت ما در معاونت استان‌ها و حوزه هنری نسبت به این موضوع، به گام‌های تمدنی متصل است و  امیدوارم حوزه هنری انقلاب اسلامی جزو پیشگامان این عرصه باشد و بتواند روایت پیشرفت را پیش ببرد.

لشگری تاکید کرد: اینکه خلق روایت در مقابل جریان رقیب کنیم و اینکه در موج ناامیدی که دشمن ایجاد می‌کند بتوانیم طرح خلق تازه و گفتمان جدید داشته باشیم کار سخت‌تری از رصد، تولید محصول و روایت است.

وی ادامه داد: همچنین اینکه قرار است طی یک دهه کار جدی و پرتلاش و طاقت‌فرسا به اهدافمان برسیم و از پیشرفت ایران بگوییم نیازمند طراحی پیچیده‌تر، سخت‌تر، لشگر قدرتمندتر و انرژی مضاعف‌تری است. ما تاجایی که بتوانیم در کنار دوستان برای اجرایی‌شدن این ایده، نوع نگاه و حضور در عرصه جدید حوزه جنگ روایت‌ها، هستیم.

محمد توکلی معاونت برنامه‌ریزی و امور راهبردی حوزه هنری که دیگر سخنران این جلسه بود گفت: اگر کسی قوه هنری داشته باشد و  بتواند این تلاش را روایت کند، کاری بسیار امیدبخش انجام داده است. اینکه پایه‌ای برای روایت پیشرفت در حال شکل‌گیری است در مرحله اولیه و رصد است و باید روایت آن فربه شود و من دوست دارم به جایی برسیم که ببینیم محتوای پایه به چه قالبی در می‌آید و چگونه تبدیل به محصول هنری می‌شود که ضریب چند ده برابری پیدا می‌کند و صدها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: ما امید داریم روایت پیشرفت از قالب‌های تکراری درآید و بتواند قالب خود را هم متناسب با ایده و محتوا خلق کند.

نگاه‌ها تیزتر و گزیده‌تر شود

توکلی اظهار کرد: ما باید با وجود ۱۴ هزار سوژه در بخش‌های متفاوت، با معیار مشخصی دست به گزینش و انتخاب بزنیم و زمانیکه می‌خواهیم رصد را انجام دهیم معیارهایی را در نظر بگیریم. ما زاویه نگاهی داریم که در گزینش و بعد در مرحله پرداخت مهم است بنابراین باید نوع نگاه‌ها تیزتر و گزیده‌تر شود.

وی افزود: اگر زاویه نگاه ما علیه ناامیدی است باید به این سوژه بپردازیم که چه کسانی در آستانه شکست روی پای خود ایستاده‌اند و در اوج ناامیدی در مسیر موفقیت گام برداشته‌اند. در این امر نقش سیستم، نظام و هر چیز دیگری که در رفع ناامیدی تاثیرگذار است، مهم خواهد بود یا هر آنچه که از دفاع مقدس برخواسته باشد به عنوان چراغی راهگشا اهمیت دارد.

معاونت برنامه‌ریزی و امور راهبردی حوزه هنری در پایان سخنانش با طرح این سوال که نقش دولت و حکومت در روایت پیشرفت کجاست بر معیارهای بحث پیشرفت و این نکته تاکید کرد که باید نگاه مدیریتی جای خود را پیدا کند و برای هر یک از سوژه‌ها شناسنامه‌ای در نظر بگیریم تا بر اساس معیارها، اولویت‌ها مشخص شود.

در اولین نشست مسئولان و محققان دفاتر «هنر و ادبیات پیشرفت» حوزه هنری انقلاب اسلامی نمایندگان دفاتر «هنر و ادبیات پیشرفت» ۹ استان آذربایجان شرقی، گیلان، استان مرکزی، هرمزگان، خوزستان، لرستان، فارس، سمنان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان به افرادی اشاره کردند که در بخش‌هایی چون دانش بنیان، علمی، فرهنگی، محیط زیست و اجتماعی، اقتصادی با چالش‌های موجود در ۹ استان دست و پنجه نرم کرده‌اند و در مسیر پیشرفت ایران به توفیقات و موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند.

بر اساس سخنان نمایندگان دفاتر «هنر و ادبیات پیشرفت»، در ۹ استان ۱۴ هزار سوژه شناسایی شده که ۸۷۰ سوژه به خوزستان، ۲۲۰۰ سوژه به چهارمحال بختیاری، ۱۴۸۰ سوژه به سمنان، ۲۲۰۰ سوژه به استان مرکزی، ۱۰۰ سوژه به استان آذربایجان شرقی، ۱۹۴ سوژه به استان هرمزگان، ۲۰۰۰ سوژه به استان گیلان، ۴۰۰۰ سوژه به استان فارس و ۶۰۰ سوژه به  لرستان اختصاص دارد.

در این جلسه هر یک از نمایندگان به سوژه‌های بومی که بر اساس چالش‌ها و دستاوردها شناسایی شده‌اند اشاره کردند و مهمترین ویژگی سوژه دفتر «هنر و ادبیات پیشرفت» را احیاگر امید دانستند. همچنین در این جلسه کارآفرینان و افرادی که با علم و تلاش به موفقیت رسیده‌اند به عنوان سوژه‌های موفقیت استان‌ها معرفی شدند و تولیدات و فعالیت‌ها در روایتگری موفقیت تحت عنوان درس‌نامه، تجربه‌نگاری‌ها، کارگاه‌های آموزشی و روایت‌نویسی تشریح شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha