۱۴۰۲.۰۸.۱۱

 فاطمه شعبانی، خبرنگار: اولین کارگاه آموزشی مدرسه پائیزه باشگاه ادبی بانوی فرهنگ؛ با عنوان چای های قند پهلو با حضور اعضای این باشگاه و با ارائه استاد« احسان عباسلو» دهم آبان 1402 در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی؛ فضای کارگاه کمی متفاوت است. شرکت کنندگان، غالبا بانوان جوانی هستند که بعضی‌هایشان از راه خیلی دور و حتی از شهرستانها آمده‌اند. چند نفر از شرکت کنندگان فرزندان خردسال و نوزادانشان را هم با خود آورده اند، با کالسکه و کیف نوزاد بردوش. هر از گاهی از نقاط مختلف سالن مهر حوزه هنری ، صدای گریه نوزادی به گوش می رسد ،‌علاج کار شیشه و پستانک است، کودک آرام می شود ، گاه گاهی هم  کلمات نامفهومی است که از زبان کودک تازه زبان باز کرده‌ای شنیده می شود و لبخند را به لب همه جاری می کند، نکته بامزه اش اینجاست که حتی برای یکبار صدای «هیس» بلند نمی شود.همه شرکت کنندگان شرایط را به خوبی درک می کنند.،‌ مادری و فرزند دار شدن مانع از این نشده که آنها از فعالیت اجتماعی و قلم زدن، دست بردارند.
«نقد ادبی» عنوان اولین کارگاه«چای های قند پهلو»  است، مدرس استاد« احسان عباسلو» .عباسلو در این کارگاه،  به نقد ادبی می پردازد و از لزوم نقد داستان می گوید که موجب رشد و بالندگی نویسنده و اثرش می شود.

وی با اشاره به اینکه نقد، ارزشیابی و ارزش گذاری، تفسیر و تحلیل است، به نویسندگان توصیه می کند که اگر واقعا می خواهند داستان نویس شوند وقت بگذارند و نقد یاد بگیرند،چون نقد نگاهشان را به داستان تغییر می دهد. او می گوید:« سعی کنید لااقل منتقد متن خودتان باشید. حتما دنبال نقد باشید نقد شوید و نقد کنید. نقد مثل قرص، تلخ است اما خوبتان می‌کند».

در ادامه، عباسلو به عنوان یک منتقد نکات ظریفی را به حضار گوشزد می کند: از گذاشتن چیزهای اضافه در داستان پرهیز کنید. در داستان نویسی چیزی بدون استفاده وجود ندارد اگر وجود دارد مشکل از شماست. باید چیزی که در داستان می گذارید حتما کاربرد داشته باشد. تمام عناصر داستان را باید بشناسی و خوب استفاده کنی. داستان نویسی، هنر انتخاب چینش است مثل بازی فوتبال. مثل یک مربی، باید انتخاب درست داشته باشید. لذت و جذابیت را از متن نگیرید. همچنین زبان در داستان خیلی مهم است. زبان داستان برای مخاطبان مختلف فرق کند. داستان یعنی زبان و زبان وسیله ارتباط است. ما داستان می‌نویسیم که ارتباط برقرار کنیم. پس بهتر است با زبان مخاطب حرف بزنید. داستان آمده تا آنچه را که در عالم واقعیت به آن نمی ‌رسیم در دنیای تخیل خلق کنیم.

در ادامه کارگاه قصه «مرد کوچک» نوشته مریم محمدی مورد نقد قرار گرفت و عباسلو به پرسش های حضار پاسخ داد.
بانوی فرهنگ

از آنجا که این کارگاه‌ها ، به همت باشگاه بانوی فرهنگ و برای اعضای این باشگاه برگزار شده است، «ساراعرفانی» مدیر باشگاه ادبی بانوی فرهنگ درباره این باشگاه توضیح می‌دهد: از آنجا که بانوان به خاطر وظایف مادری و همسری نمی توانند به راحتی درکارگاه‌ها و جلسات نقد شرکت کنند ما در باشگاه بانوی فرهنگ سعی می کنیم بستری را فراهم کنیم که این روند، ساده تر شود.ما هم کلاس‌های حضوری و هم مجازی داریم. گروه بندی کردیم ، هر گروه یک استاد و یک اسنادیار دارد. ثبت نام دوره های ما از اواخر اسفند ماه شروع می شود و دوستان می توانند با عضویت در کانال و صفحه ما در اینستاگرام، از برنامه های ما مطلع شوند. بعضی از کلاس‌های ما مثل متون کهن و مکاتب ادبی به صورت رایگان برگزار می‌شود.
از وی در باره این کارگاه ها می‌پرسم که پاسخ می‌دهد: ما در طول سال برای اعضای باشگاه ادبی بانوی فرهنگ تعدادی کلاس و کارگاه برگزار می‌کنیم. تعدادی از این کلاس‌ها طولانی مدت هستند و تعدادی از کلاس‌ها را می‌توان با تک جلسه برگزار کرد. در کارگاه‌هایی که روزهای دهم و یازدهم آبان ماه برگزار می‌شود اعضا با موضوعات مختلف آشنا می‌شوند. تصمیم داریم برای نقد ادبی و ویراستاری(که کارگاهایش برگزار می‌شود)یک کارگروه ویژه تعریف کنیم تا کسانی که علاقه‌مند به این رشته‌ها هستند بعدا در این کارگروه‌ها شرکت کنند. در کل برای کسانی که استعداد و علاقه دارند سعی می کنیم این کلاسها ادامه‌دار باشد. هدفمان این است که در این دو روز ، دور هم جمع شده و با همدیگر بیشتر آشنا شویم، چون بعضی از دوستان از شهرهای دیگر تشریف آورده اند امکان اسکان را برایشان فراهم کردیم تا علاوه بر آشنایی، فرصت شرکت در کارگاه‌هایی که تک جلسه را کفایت می‌کند، داشته باشند .البته کارگاه «داستان حماسی» که روز پنجشنبه برگزار می‌شود به همت حوزه هنری خراسان رضوی و زیر نظر جایزه داستان حماسی برگزار می‌شود که هم اعضای باشگاه بانوی فرهنگ و هم دوستان علاقه‌مند می‌توانند در آن شرکت کنند..

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha