۱۴۰۲.۰۸.۰۷

ناهید منصوری، خبرنگار- کتاب «بزرگ‌ترین امتحان قرن» نوشته معصومه میرابوطالبی رمانی ویژه دانش‌آموزان دبستانی است که تمام وقایعش در مدرسه و حول اتفاقات کلاس مدرسه می‌گذرد. این کتاب به تازگی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده و به بهانه روز نوجوان به گفت‌وگو با نویسنده اثر پرداخته‌ایم: 

کتاب «بزرگترین اتفاق قرن» به چه موضوعی پرداخته است؟
این اثر درباره دانش‌آموزان کلاس پنجم است که با گذشت چند جلسه از رفتن معلم قبلی با معلم جدیدی روبه‌رو می‌شوند. بی سرو سامانی مدرسه در دوره نبود معلم  به مذاق دانش آموزان خوش آمده و آنها دوست دارند وضعیت عدم حضور معلم ادامه پیدا کند. اما معلمی وارد این کلاس می‌شود که متفاوت با تمام معلمانی است که آنها انتظارش را می‌کشند. معلم در زمان ورود به کلاس اعلام می‌کند که هیچ نمی‌داند و از دانش‌آموزان چیزی بیشتر بلد نیست بنابراین روابطی بین معلم و دانش‌آموزان شکل می‌گیرد که موضع معلم به خطر می‌افتد و بجای اینکه دانش‌آموزان به فکر نجات خود باشند در پی چاره‌ای برای معلم خود هستند و...
ایده نگارش این اثر چطور شکل گرفت؟
ایده نگارش این اثر به واسطه صحبت با یک معلم دوره ابتدایی شکل گرفت. این معلم می‌گفت که برای حل مسئله ریاضی دانش‌آموزان خود را گروه‌بندی می‌کرد تا با مشارکت آنها راه حل بهتری پیدا کند. 
این کتاب چه تفاوتی با دیگر رمان‌های با موضوع دانش‌آموز و مدرسه دارد؟ 
وجه تمایز این اثر با آثاری که درباره دانش‌آموزان و معلمان نوشته شده این است که در کتاب «بزرگترین اتفاق قرن» این دانش‌آموزان هستند که به فکر معلم خود هستند.
این کتاب چه آورده‌ای برای مخاطب خود دارد؟
در این کتاب به این نکته اشاره می‌شود که شاید نتوان مشکلات را به تنهایی رفع کرد اما با اتحاد هم می‌توان مسئله خود را حل کرد و هم به دیگران کمک کرد.  در این کتاب به مفاهیمی مثل همکاری و دوستی پرداخته شده بنابراین مطالعه «بزرگترین اتفاق قرن» روحیه کار گروهی را تقویت می‌کند. 
مهمترین ویژگی این اثر چیست؟
پرداختن به داستان مدرسه مهمترین شاخصه این اثر است؛ چراکه نویسندگان ایرانی کمتر به تالیف داستان مدرسه ویژه قشر نوجوانان پرداخته‌اند و بیشتر آثار موجود در بازار ترجمه‌ای هستند. کتاب «بزرگترین اتفاق قرن» داستانی است که تماما در مدرسه ‌می‌گذرد و از همین حیث هم مطالعه این کتاب برای بچه‌ها جذاب است.

«بزرگترین اتفاق قرن» کتابی برای تقویت روحیه جمعی در نوجوانان


در این کتاب به تفاوت دانش‌آموزان اشاره دارد برای مثال یک گروه از دانش‌آموزان با بچه‌ای بد هستند اما بعد متوجه می‌شوند با جذب آن فرد به گروه خود و همکاری می‌توانند مشکل خود را حل کنند و این از خرده داستان‌هایی است که در کتاب «بزرگترین اتفاق قرن» آمده است.
عنوان «بزرگترین امتحان قرن» بر چه اساس انتخاب شد؟
در آغاز قرار نبود عنوان کتاب «بزرگترین امتحان قرن» باشد بلکه من اسم معلم (آقای سبزی) را برای این اثر انتخاب کرده بودم ولی از آنجا که در این داستان، دانش‌آموزان امتحان بزرگی برای کمک به معلم و انجام کار گروهی و ایجاد یک نوع همبستگی در پیش دارند؛ امتحانی نه تنها درسی بلکه شخصیتی و کاری و گروهی، و از این حیث این آزمون برای همه بسیار اهمیت دارد، من عنوان این کتاب را بر اساس اهمیت این آزمون برای این اثر در نظر گرفتم. 
این کتاب وجه آموزشی هم دارد؟
من سعی کردم با توجه به سال تحصیلی دانش‌آموزان و اینکه چه کلاسی هستند نیم‌نگاهی به کتاب‌های آن سال داشته باشم و به مباحث درسی اشاره کنم.
«بزرگترین اتفاق قرن»  برای چه گروه سنی است؟
این کتاب با توجه به متنی که چندان ثقیل نیست از کلاس دوم ابتدایی به بعد قابل مطالعه است و تا دانش‌آموزان کلاس ششم را در بر می‌گیرد. این کتاب یک شاخه اصلی با خرده داستان‌های متعدد است که اتفاقات و مسائل متعدد در محیط مدرسه می‌پردازد.
داستان جدید دیگری برای نوجوانان در دست دارید؟
کتاب دیگری در دست نگارش دارم که آن هم ویژه قشر نوجوان است. آن کتاب با توجه به علاقه‌ای که به اسطوره‌ها دارم براساس اسطوره‌های ایرانی در حال تکمیل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha