۱۴۰۲.۰۸.۰۲

کتاب «باقیات اقبال» اثر دکتر سیدتقی عابدی، باحضور نویسنده اثر، دکتر علیرضا قزوه، دکتر عبدالحمید ضیایی، دکتر علی داودی، محمود حبیبی کسبی و دکتر علی بیات رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، کتاب «باقیات اقبال» که کتابی پژوهشی درباره آثار اقبال لاهوری است، روز دوشنبه اول آبان  ۱۴۰۲ با حضور دکتر سیدتقی عابدی، نویسنده کتاب، دکتر علیرضا قزوه، دکتر عبدالحمید ضیایی، دکتر علی داودی، محمود حبیبی کسبی و دکتر علی بیات رونمایی شد.

علیرضا قزوه در ابتدای این مراسم به معرفی سیدتقی عابدی، نویسنده کتاب «باقیات اقبال» پرداخت و گفت: این کتاب پژوهشی هشت بار چاپ شده است اما هیچکدام به کاملی مجموعه اخیر نیست. چرا که در این نوبت از چاپ کتاب، جزئیات بسیاری از آثار اقبال لاهوری آورده شده است که تا کنون در هیچ اثری آورده نشده بود.

قزوه در ادامه با دعوت از دکتر علی بیات، رئیس گروه ادبیات اردو دانشگاه تهران از ایشان خواست نظرات خود را در مورد کتاب «باقیات اقبال» ارائه کند.

بیات ضمن ابراز خرسندی از چاپ و انتشار این کتاب گفت: نویسنده این اثر با دقت بسیار این مجموعه را تهیه کرده و نکاتی را درمورد اقبال ارائه می‌کند که مخاطب را به خوبی با ویژگی‌های وی آشنا می‌کند و شناخت درستی را به او می‌دهد.

وی با بیان اینکه بیشتر اشعار کتاب «باقیات اقبال» اردو هستند و بخشی هم به زبان فارسی گفته شده است، گفت: نویسنده، اشعار فارسی را نیز به اردو ترجمه کرده است تا مردم هندوستان که اکثرا اردو زبان هستند فهم بهتری از اقبال لاهوری و شعر ایشان پیدا کنند.

بیات در پایان گفت: پیشنهاد می‌شود بخش اشعار فارسی این شاعر جداگانه چاپ و منتشر شود.

اقبال لاهوری ایرانی‌ترین غیر ایرانی جهان است

عبدالحمید ضیایی نیز در بخش بعدی این مراسم با تقدیر از چاپ و انتشار این کتاب گفت: اقبال لاهوری شخصیت کمتر شناخته شده‌ای در ایران است که  تنها علامه شهید دکتر مطهری و دکتر شریعتی، سیدمحمود طالقانی و امثال این محققان تلاش‌هایی برای ماندگاری او و آثارش کردند اما چند سال اخیر با بی‌مهری نسبت به اقبال مواجه بوده‌ایم.

ضیایی با بیان اینکه اقبال ایرانی‌ترین غیر ایرانی جهان است؛ چرا که هیچکس به خوبی او نتوانسته هویت ادبی فارسی را خردمندانه منعکس کند، گفت: اقبال فیلسوف بسیار بزرگی است که با فلاسفه مهمی در تاریخ رفت و آمد داشته و داد و ستد ادبی کرده است. همچنین اقبال خود دارای فلسفه است که هر چند این فلسفه از مولانا نشات می‌گیرد اما دارای ویژگی‌های خاصی است که آن را ممتاز می‌کند.

وی افزود: اگر بخواهیم تاریخ و تفکر و فلسفه ایران را بررسی کنیم، بهترین کار بررسی آثار ادبی آن است، از بررسی آثار اقبال هم تاثیرپذیری او از مولانا را درک می‌کنیم.

ضیایی در پایان گفت: اقبال با اینکه در غرب تحصیل کرده است اما بسیار فلسفه غرب را نقد می‌کند؛ از این رو افکار او می‌تواند مورد توجه بیشتری قرار گیرد. به همه دوستانی که برای این کتاب زحمت کشیدند تبریک می‌گویم.

باقیات اقبال بی‌نقص است

سید تقی عابدی نویسنده کتاب «باقیات اقبال» نیز در پایان این مراسم رونمایی با تشکر از همه عوامل برگزارکننده گفت: اقبال‌شناسی پیشتر به قدری شدید بود که حتی دکتر شریعتی یا شهید مطهری در مورد آن حرف می‌زدند. اما این روزها آنگونه که باید در مورد اقبال لاهوری کار نکرده‌ایم.

عابدی ادامه داد: شما هنگام مطالعه اقبال در برخی موارد متوجه می‌شوید که مطلب در مورد او ناقص است اما در کتاب «باقیات اقبال» این نواقص برطرف شده است و شما با مجموعه‌ای کامل در اقبال شناسی روبرو هستید.

وی افزود: ۶۳ غزل از اقبال در این کتاب آورده شده است که کاملترین ابیات اشعار او است و بخش‌های دیگر کتاب هم به کمال رسیده است.

عابدی در ادامه گفت: کاهش اشاعه زبان فارسی در جهان به‌خاطر بی توجهی فارسی‌زبانان به آن است. پس لازم است با تمام وجود به آن بپردازیم. کتاب باقیات اقبال قدم کوچکی در راستای زنده داشتن زبان فارسی است.

وی در پایان با قرائت اشعاری از اقبال لاهوری به ویژگی‌های مهم شعر اقبال پرداخت.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha