۱۴۰۲.۰۸.۰۲

نشست نقد و بررسی کتاب «خط‌به‌خط خاطره» که شیوه‌نامه ویرایش متون خاطره‌نگاری مستند و نوشته مشترک راضیه حقیقت و مریم بیات است در حوزه هنری برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، در این نشست، که 2 آبان ماه ساعت 10 با همکاری اندیشکده پایداری حوزه هنری و دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری در سالن سلمان هراتی برگزار می‌شود، دکتر جواد کاموربخشایش، فرانک جمشیدی و معصومه رامهرمزی حضور خواهند داشت و دلایل و عواملی که باعث نوشته شدن و تدوین شیوه‌نامه ویرایش متون خاطره‌نگاری مستند شده است ارائه می شود و سخنرانان به بررسی این کتاب و موضوع آن از جوانب مختلف خواهند پرداخت.

لزوم شیوه‌نامه ویرایش در متون خاطره‌نگاری مستند

راضیه حقیقت، از نویسندگان این کتاب، با اشاره به تصور اولیۀ نویسندگان و دست‌اندرکاران کتب خاطره‌نگاری جنگ مبنی بر بی‌نیازی این گونه کتاب‌ها از ویراستاری حرفه‌ای می‌گوید: ماهیت استنادی و روایی این کتاب‌ها، این تصور را پدید آورده بود که ناشر موظف است همان سخن را بدون ویرایش و پیرایش در حد اعمال ویرایش صوری به‌چاپ برساند. در مراکز فعال در نشر آثار دفاع مقدس، ویراستاری به‌شکل کلی اعمال می‌شد. شیوه‌نامه‌ای برای ویراستاران وجود نداشت و ویراستاران متکی بر تجربۀ شخصی و دانش ویراستاری، که در سایر حوزه‌های موضوعی همچون داستان یا متون علمی کسب کرده بودند، به ویرایش کتاب‌های خاطرات می‌پرداختند. از طرفی به‌دلیل فقدان شیوه‌نامۀ یکسان، متن کتاب‌ها یکدست نمی‌شد و میزان آسانی یا دشواری خوانش، متفاوت و گاهی دور از هم جلوه می‌کرد.

نویسنده شیوه نامه ویرایش متون خاطره نگاری مستند، با اشاره به اینکه هر نوع نوشتاری، معطوف به موضوع خود، به ویرایش خاصی نیازی دارد ادامه می‌دهد: این ویرایش خاص، آن نوشتار را از سایر گونه‌های مشابه جدا می‌سازد و سبب تشخص زبان و نثر در آن نوع خاص می‌شود. به همین دلیل، ویراستار قبل از هر چیزی باید بر موضوع کتاب اشراف پیدا کند تا به جنس زبان و شیوۀ بیان آن موضوع دست پیدا کند.

این ویراستار در ادامه می‌گوید: با بررسی‌های میدانی متوجه شدیم که شیوه‌نامۀ خاصی برای ویرایش کتاب‌های مستندنگاری جنگ همچون خاطره و زندگی‌نامۀ اشخاص و شهدا تدوین نشده است و این موضوع به‌شکلی سلیقه‌ای و ذوقی انجام می‌شود.

راضیه حقیقت با اشاره به سرانجام رسیدن شیوه‌نامۀ ویراستاری برای ویرایش حرفه‌ای کتاب‌های خاطره‌نگاری مستند، می‌گوید: نداشتن شیوه‌نامۀ ویراستاری و نبود یک تیم ویراستاری برای ویرایش این قبیل کتاب‌ها از حفره‌های جدی در فرایند انتشار کتاب بود و نیاز به  گره‌گشایی در این خصوص داشتیم. تدوین این شیوه‌نامه، قطعا نقش تعیین‌کننده‌ای در ارتقای کیفی کتاب‌های مستندنگاری جنگ خواهد داشت.

نشست نقد و بررسی کتاب« خط به خط خاطره شیوه نامه و یرایش متون خاطره نگاری مستند» در حوزۀ ‌هنری واقع در انتهای خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می‌شود و عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران می‌توانند دراین نشست‌ حضور یابند.

لزوم شیوه‌نامه ویرایش در متون خاطره‌نگاری مستند

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha