۱۴۰۲.۰۷.۲۳

در مراسم اعطای دکترای افتخاری دانشگاه تهران به رهبر شیعیان نیجریه ، تابلوی نقاشی «دلجویی »‌، اثر استاد عبدالحمید قدیریان به شیخ زکزاکی اهدا شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، مراسم اعطای «دکترای افتخاری مطالعات جهان: صلح و حل منازعه Honorary Doctorate on World Studies: Peace and Conflict Resolution » به رهبر شیعیان نیجریه، یک حاشیه جذاب و پررنگ داشت، در این مراسم باشکوه که که بیست و دوم مهرماه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد،  تابلوی «دلجویی» اثر استاد عبدالحمید قدیریان به شیخ ابراهیم زکزاکی اهدا شد.

در این مراسم  که دکتر سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران، دکتر مسلمی نایینی رییس جهاد دانشگاهی، دکتر خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و  ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها ، محمد زرویی ، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و عبدالحمید قدیریان از اساتید نقاشی کشور و  مسئولان و شخصیت های سیاسی و دانشگاهی حضور  داشتند، در میان تشویق دانشجویان و حاضران، استاد عبدالحمید قدیریان،  تابلوی «دلجویی»؛ را  از سوی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری به شیخ زکزاکی اهدا کرد.

نقش شهادت بر تابلوی دلجویی 

«دلجویی» اثر نقاشی ای است که ماجرای شهادت هزار نفر از شیعیان نیجریه و  اسارت شیخ زکزاکی ، رهبر شیعیان نیجریه، را به تصویر کشیده است ، استاد عبدالحمید قدیریان که در سال 1394 این اثر را خلق کرده است در این مراسم پس از اهدای این تابلو به رهبر شیعیان نیجریه درباره چگونگی خلق آنگفت: درسفر معنوی اربعین ، درست زمانی که برای یافتن نور خدا روی زمین کربلا سیر می‌کردم، با گروهی از زائرین اهل نیجریه روبرو شدم ،‌در حالی که از اینکه در نیجریه شیعیان حضور و فعالیت دارند متعجب شده بودم، زائران نیجریه‌ای از شیخی برایم  گفتند که بسیار به او علاقمند شدم، آنها آن شیخ را با عشق و ع لاقه «شیخ ابراهیم ما» خطاب می‌کردند که دل آدم را با خود می‌برد. از این جوانان شیعه نیجریه‌ای درباره جزئیات شخصیتی شیخ پرسیدم و آنها در یک کلمه تمام وجود شیخ را توصیف کردند ، «کرامت» .

«دلجویی» «عبدالحمید قدیریان» به شیخ زکزاکی اهدا شد

قدیریان افزود: من که در اربعین به دنبال نور خدا می‌گشتم یقین پیدا کردم که خداوند در حال تربیت و پرورش گروه‌های نورانی در سراسر جهان است که به وقت مناسب خود دور هم جمع می‌شوند و در نهایت، هدف اصلی که ظهور حضرت مهدی(عج) است را شکل می دهند. دیدار ما با این شیعیان نیجریه‌ای به دلم نشست و نشانه‌ای بود تا پس از آن رویداد تلخ و دستگیری شیخ زکزاکی دست به کار شوم. این تابلو را برای دلجویی از مادران و خواهران شهدا کشیدم و شمایلی از امام زمان(عج) را در آن آوردم که به عنوان دلجویی، شیخ زکزاکی را در آغوش گرفته و او را دلداری می‌دهد و مرهمی بر دلش می‌گذارد.

 این تابلو در ابعاد 150 در 120 سانتیمتر خلق شده و به گفته خالق اثر، تولید آن دو هفته زمان برده است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha