۱۴۰۲.۰۷.۲۲

بعد از ظهر دوشنبه دهم مهرماه، سرای شهید دکتر مصطفی چمران حوزه هنری انقلاب اسلامی، میزبان 60 هنرجوی جوان بود که از بین 200 علاقه‌مند فیلمسازی از سراسر کشور انتخاب شده بودند، این دختران و پسران جوان و با انگیزه برگزیده شده بودند تا بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی در سال‌های آینده در زمره سرآمدان دو حوزه فیلم‌سازی «داستانی» و «مستند» قرار گیرند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، در آیین افتتاحیه «مدرسه فیلمسازی نور»، مسئول مدرسه و اساتید دوره آموزشی در سخنانی از برنامه‌های این دوره، دورنمای آن و توقعاتشان از هنرجویان گفتند. این مطلب، گزارشی است از آنچه در افتتاحیه گذشت.

جریان ممتد ستاره‌ها

محمد باصفا، مسئول مدرسه فیلمسازی نورمرکز آموزش حوزه هنری، درباره ماهیت این مدرسه گفت: انقلاب اسلامی، انقلابی برای شکوفایی استعدادهای الهی انسان بود، چراکه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، فضای سینمای ایران، فضای فیلم‌فارسی بود اما با وقوع انقلاب، امثال شهید آوینی‌ها شکوفا شدند.

وی افزود: انقلاب اسلامی، موقعیتی برای ظهور و بروز استعدادها و نشان دادن ماهیت اصلی هنر بود؛ هنری که ما از بزرگان و اساتید آموخته‌ایم که ماهیتی معنوی و الهی دارد.

باصفا، هنرمند را آیینه‌ای از نور خداوند بر زمین دانست و افزود: طی چهل سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته، ستاره‌های بسیاری در سپهر سینما درخشیدند اما آنها تک ستاره‌ بودند و شاید افراد بارها سعی داشتند جریانی از فضای حضور ممتد ستاره‌ها راه بیندازند اما موفق نشدند، حوزه هنری وظیفه‌اش این است؛ اینکه بتواند جریانی از هنرمندان انقلابی، متفکر، الهی و معنوی را راهبری کند. ما امیدواریم به برکت وجود مقدس پیامبر (ص) و امام جعفر صادق (ع) این توفیق را داشته باشیم که این امر الهی را به دوش بکشیم.

می‌خواهیم جریان جدیدی از فیلمسازی را ایجاد کنیم

باصفا افزود: در این مدرسه می‌خواهیم جریان جدیدی از فیلمسازی را ایجاد کنیم که تا الان نبوده و صرفا نمونه‌هایی از آن وجود داشته است. مربیان این مدرسه با دقت زیادی انتخاب شده‌اند و توصیه‌هایشان ارزشمند است.

مسئول مدرسه فیلمسازی نور مرکز آموزش حوزه هنری افزود: برای رسیدن به نقطه مورد نظر ما،  مسیری چندساله باید طی شود و باید هم به محتوا و اندیشه و هم به فرم توجه شود.

وی ادامه داد: در این مسیر، استعداد، شاید کمتر نقش داشته باشد و ما بیشتر می‌خواهیم هنرجویان، پشتکار و تلاشی چندساله داشته باشند، هرچه جلوتر می‌رویم باید اساتید روی افرادی که  برگزیده شده‌اند تمرکز کنند؛ بنابراین در هر مرحله ما حذفیات زیادی خواهیم داشت.

همراهی تا شروع کار حرفه‌ای

باصفا افزود: بعد از دوره مقدماتی، در هر مرحله از کارگاه آموزشی، تولید خواهیم داشت. همراهی ما با هنرجویان تا زمان تولید اثری حرفه‌ای است، یعنی تا زمانی‌که مستندساز سراغ مراکز تولید مستند حرفه‌ای برود یا فیلمساز داستانی، سراغ مراکز تولید فیلم حرفه‌ای برود. ما تا جایی که هنرجویان توانایی آغاز مذاکره و ارائه طرح توجیهی مناسب را داشته باشند، آنها را همراهی خواهیم کرد.

بایدها در فیلمسازی

امیر مهر یزدان – مدیر مرکز مستند سازمان سینمایی سوره- نیز در آیین افتتاحیه مدرسه فیلمسازی نور گفت: آنچه مسلم و مسجّل است، اینکه حضور در جایگاه فیلمساز به‌عنوان فرد دغدغه‌مند حزب الهی، نمی‌تواند با اهداف اقتصادی همخوانی داشته باشد؛ لذا کسی که وارد این عرصه می‌شود و می‌خواهد کار فرهنگی اثرگذار بکند، حتما باید سهمی از دیوانگی داشته باشد؛ چراکه وقتی حساب و کتاب می‌کنیم، می‌بینیم گاه کار در اسنپ، درآمد بیشتری نسبت به کار در عرصه فرهنگ دارد.

وی ادامه داد: کسی که با نیّت اثرگذاری فرهنگی می‌آید، باید بداند با عرصه سختی مواجه است که بخشی از آن، مشکلات مالی است. از آنجا که عادت حزب‌الله دست برداشتن از مادیات است طبیعتا در این حوزه هم مستندساز مجبور می‌شود از برخی مسائل صرف‌نظر کند.

مدیر مرکز مستند سازمان سینمایی سوره همچنین گفت: با ورود به این عرصه، باید از خود بپرسیم که آمده‌ایم کار فرهنگی کنیم یا صرفا در این جریان باشیم؟ اگر بنا به کار جدی و اثرگذار داریم باید بدانیم تنها هستیم و این حوزه، پول زیادی ندارد و سختی مسیر زیاد است.

تولد جریان جدید فیلم‌سازی با کمک اساتید مطرح

وی ادامه داد: با عرصه‌ای مواجه‌ایم که افراد متعهد، مقید، باتقوا و حرفه‌ای اندکی در آن وجود دارد؛ بنابراین فضای جولان افراد زیادی در آن مهیا است، اگر قرار باشد فیلم‌های کلیشه‌ای، گزارشی و بد بسازیم، نیامدن بهتر از آمدن به این عرصه است. عرصه، عرصه‌ای است که نباید از تمرین و تست و کار سخت در آن ترسید و من معتقدم 90 درصد هنر آموختنی و 10 درصد آن قریحه است و بخشی از کار هنر، تکرار و تمرین است. با این کار می‌توان هنرمندی توانمند و قابل شد.

مهر یزدان در سخنانش به این نکته پرداخت که کلاس‌های مدرسه فیلمسازی بهترین فرصت برای کسب تجربه است، چراکه هنرمند وقتی وارد کار جدی می‌شود حق ساختن کار ضعیف را ندارد.

استادان صاحب‌نام

رضا امامی، مسئول بخش مستند مدرسه فیلمسازی نور، دوره  آموزشی پیش رو را دوره‌ای چهار ماهه معرفی کرد و خطاب به هنرجویان گفت: نظم و تلاش از هر چیزی حتی از آموزش‌هایی که دیده‌اید برای ما مهمتر است. دوره مستند با داستانی متفاوت روبروست و ما در دوره مقدماتی مستند روی زمان‌بندی تولید جلو می‌رویم، یعنی فرض ما این است که هنرجویان، مستندسازان مبتدی و نیمه‌حرفه‌ای هستند و در حال تولید اثری هستید و ما در حال آموزش شما هستیم بنابراین مباحث آموزشی هم بسته به مرحله تولید، متفاوت است.

وی ادامه داد: اولین مبحث، پژوهش است که با تدریس سعید فضل زرندی همراه خواهد بود و بعد ایده‌پردازی مستند با آموزش آقای فریدونی و سپس وارد فضای نویسندگی خواهیم شد که فصل نویسندگی با حضور آقای رستم‌آبادی برگزار می‌شود. محسن آقایی هم در این مرحله به هنرجویان مدرسه فیلمسازی نور، نریشن و گفتارمتن را آموزش خواهد داد. فصل آخر، بحث تدوین و کارگردانی است.

 امامی با بیان اینکه مستندی که در این دوره توسط هنرجویان ساخته می‌شود آرشیو نریشن است گفت: در مرحله مقدماتی، روایت تصویری، یاد گرفته خواهد شد بنابراین چندان به سمت فیلمبرداری یا ژانرها و قالب‌های مستند نخواهیم رفت.

وی ادامه داد: ما استادانی برای آموزش داریم که هنرجویان، کلاس‌ها و کارگاه‌هایی را با آنها خواهند داشت برای مثال استاد نرم افزار تدوین خلفی‌زاده و استاد مبانی زیبایی‌شناسی تدوین هم مجید رستگار است. در کنار مدرسان، مربیانی را خواهیم داشت که کارگردان هنری و مشاور تولیدات مستندهای هنرجویان هستند .

مسئول بخش مستند مدرسه فیلمسازی نور در ادامه به رزومه فعالیت اساتید مدرسه فیلمسازی نور اشاره کرده و گفت: مجید رستگار، کارگردان مستند «عابدان کهنز» و «لاتارینو»، مهدی انصاری کارگردان «اختاپوس» و «کاپرا کجاست» و محمدجواد رئیسی تهیه کننده و کارگردان «بازگشت گمورا» هستند. این اساتید، سخاوتمندانه همکاری در مدرسه فیلمسازی نور را پذیرفتند چراکه هریک از آن‌ها مشغول چند پروژه تولیدی هستند و این فرصتی برای هنرجویان است تا کار تولید را از نزدیک ببیند.

مجید رستگار: اهمیت اختصاص زمان به یادگیری و مطالعه

مجید رستگار که از اساتید مدرسه فیلمسازی نور و دیگر سخنران این جلسه بود با اشاره به سختی‌های کار تدوین طی سال‌های گذشته گفت: وقت گذاشتن برای یادگیری و مطالعه در بحث تخصصی مستند، بسیار اهمیت دارد. انتظاری که از دوستان می‌رود این است که فکر نکنند در طی یک سال به مدارج بالا می رسند. اساتید برای رسیدن به این مرحله، سال‌ها زحمت کشیده‌اند و تولیداتشان حاصل کار یک شبه نیست، بلکه‌ مدت‌ها پژوهش انجام شده و کارگردانان برای پلان به پلان این کارها فکر کرده‌اند تا در نهایت اثری خوب تولید شده است.

وی با تاکید بر ضرورت تمرین و جدیت در کار مستند ، خطاب به هنرجویان مدرسه فیلمسازی نور مرکز آموزش حوزه هنری گفت: از تولید ا ثر و حتی ساخت نماهنگ‌ نترسید چراکه هریک از آنها، نکاتی را به شما آموزش می‌دهد که در ساخت مستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استاد مدرسه فیلمسازی نور مرکز آموزش حوزه هنری افزود: وقتی تکنیک و فرم و تجربیات ما زیاد باشد ثمره آن اثری تاثیرگذار است. در دوره تدوین، 16 جلسه سه ساعته داریم و اگر چه این زمان محدود است اما امیدوارم نتیجه و آموزش خوبی باشد.

مهدی انصاری : گسترش دایره ارتباطات

مهدی انصاری دیگر مدرس مدرسه فیلمسازی نور مرکز آموزش حوزه هنری نیز اظهار کرد: در این دوره علاقه خود را کشف کنید و ببینید به کارگردانی علاقه‌مند هستید یا تصویربرداری یا تدوین یا کلا اشتباه آمده‌اید. شما باید ارتباطات زیادی با افراد برقرار کنید و به واسطه اساتیدی که در حوزه های مختلف فعالیت می‌کنند با فعالان آن بخش روابطتان را گسترش دهید تا طرح‌هایتان را به چندین فرد ارائه کنید. ارتباطات، باعث پیشرفت کار می‌شود.

وی خطاب به هنرجویان مدرسه فیلمسازی گفت: کتاب بخوانید، مستند ببینید، آهنگ‌های تاریخ‌ساز را گوش کنید، سبک ها را بشناسید و سبکتان را انتخاب کنید و مدیومی که دوست دارید را کشف کنید.

محمد جواد رئیسی: هنرمند باشید نه اپراتور

محمد جواد رئیسی از دیگر اساتید این دوره نیز گفت: کار هنری اثرگذار از هنرمند بوجود می‌آید و نه اپراتور و کسی میتواند کار هنری‌اش را به نتیجه خوبی برساند که هنرمند باشد. هنرمند کسی است که زیاد می‌بیند؛ زیاد گوش می‌دهد و حرف‌های مختلف را گوش می‌دهد. پس اگر می‌خواهید کار حرفه‌ای انجام دهید باید روحیه هنری اتان را تقویت کنید و بدانید در حال تکمیل شخصیت خود هستید.

حسین دارابی:  تسخیر قلب ها با یک اثر هنری  

حسین دارابی کارگردان فیلم‌های سینمایی «هناس» و «مصلحت» نیز گفت: اگر آمده‌اید چیزی بیاموزید و یکی از عوامل یک یا دوی اثر باشید، وارد این فضا نشوید چراکه در این حوزه، رقابت سخت است و جنس هنر به گونه‌ای نیست که فقط در کلاس یاد بگیریم و بعد بتوانیم تولید خوبی داشته باشیم، باید به عوالمی برسید تا ماندگار شوید.

وی با تاکید بر اینکه یک اثر هنری می‌تواند قلب‌ها را تسخیر کند و زمان و مکان نداشته باشد گفت: برای رسیدن به قله، نیاز به زمان است تا فرد به کشف و شهود برسد و بتواند تجربه کسب کند. کار هنری، ممارست، سبک زندگی خاص و تمرین می‌خواهد. هنرمند کسی است که به کشف هنر رسیده و زوایایی از یک موضوع را کشف کرده باشد که هرکسی آن را نمی‌بیند.

دارابی با اشاره به اهمیت تکنیک افزود: باید به قدری فیلم، بسازید تا هنرمند بتواند ذهنیات خود را وارد اثر کند.

احسان ثقفی: لذت بخش ترین کار دنیا

احسان ثقفی، یکی دیگر از استادان مدرسه فیلمسازی نور مرکز آموزش حوزه هنری نیز به هنرجویان حاضر در جلسه گفت: اگر سختی کار را بپذیرید، لذت بخش‌ترین کار دنیا که همان خلق کردن است، را تجربه خواهید کرد که با هیچ عدد و رقمی قابل مقایسه نیست.

وی با پیشنهاد تماشای چندین فیلم از جمله «به نام پدر» به هنرجویان مدرسه فیلمسازی نور گفت: از نظر من، شما طی 4 ماه که دوره آموزش است کاری جز نوشتن و فیلمنامه‌نویسی ندارید پس باید زیاد بنویسید. برایم مهم است در این کلاس چند نفر که می‌توانند کار کنند را پرورش دهم.

تولد جریان جدید فیلم‌سازی با کمک اساتید مطرح

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha